کد خبر: 528236
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۱۴:۴۸:۵۸
| |

امیرعبداللهیان در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه عراق:

در مذاکرات آینده تهران-ریاض شرکت خواهیم کرد/ راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود

تروئیکای اروپایی در عمل هیچ ابتکاری را در مذاکرات از خودشان نشان ندادند / اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ده امتیاز بگیرند زیر بار نمی رویم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اعلام سفر وزیر راه به بغداد در هفته آینده گفت: مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود.

در مذاکرات آینده تهران-ریاض شرکت خواهیم کرد/ راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود
کد خبر: 528236
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۲ ۱۴:۴۸:۵۸

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (پنجشنبه) پس از دیدار و گفت‌وگو با «فؤاد حسین» همتای عراقی در نشست خبری مشترک با وی حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

به گزارش فارس، وی در ابتدا ضمن خیرمقدم به همتای عراقی گفت: در ترکیب هیأت عراق برخی مسئولان امنیتی عراق و مقامات وزارت خارجه این کشور را داریم. با وزیر خارجه گفت‌وگوهای دقیقی درباره پرونده‌های قابل پیگیری روابط دوجانبه داشتیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: توافق شد مصمم هستیم راه آهن شلمچه به بصره در اسرع وقت عملیاتی شود و هفته آینده وزیر راه به عراق می‌رود.

وزیر خارجه گفت: تأکید کردیم همکاری کمیته قضایی ایران و عراق در پیگیری پرونده شهید سلیمانی کار را با سرعت بیشتری دنبال کنند.

امیرعبداللهیان افزود: خبری از همتای عراقی شنیدیم که تایید می‌کند خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق. در خصوص لغو روادید عام گفت‌وگوهایی را امروز داشتیم. در ایران آمادگی داریم در تکمیل بحث لغو روادید هوایی بین دو کشور لغو روادید عام بین دو کشور اجرایی شود . از سوی ایران همه مقدمات برای لغو روادید عام با اتباع عراق وجود دارد.

وی گفت: وزیر خارجه عراق و مقامات ذیربط در هیأت همراه قرار شد موضوع را به دقت پیگیری کنیم. درباره اوضاع افغانستان گفت‌و‌گو کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی خاطرنشان کرد:‌منتظر هستیم پاسخ قانع کننده‌ای از عربستان بشنونم هفته گذشته موافقت عربستان برای صدور ویزا برای سه دیپلمات ما به عنوان دیپلمات‌های مستقر نزد سازمان همکاری اسلامی در جده دریافت کردیم.

وی گفت: به کوشش فؤاد حسین و مصطفی الکاظمی ما در دور آینده مذاکرات ایران و عربستان در بغداد شرکت خواهیم کرد. از مساعی جمیله دولت عراق برای رفع سوءتفاهمات و بازگشت روابط به حالت طبیعی تشکر کنم. ایران مجموعه‌ای از پیشنهادات عملی را به طرف عربستانی ارائه دادیم و طرف سعودی پیشنهادات ایران را با نگاه مثبت بررسی کردند و ان‌شاءالله هیأت‌های دو کشور در آینده نزدیک در بغداد گردهم می‌آیند. امیدواریم هیأت‌های فنی از سفارتخانه‌ها بازدید کنند. یکبار دیگر مایلم از تلاش‌های صمیمانه عراق برای اعزام پرواز اختصاصی و انتقال سفیر ایران برای تکمیل درمانش به تهران تشکر کنم.

امیرعبداللهیان درباره مبالغ ایران در بانک‌های عراق نیز اظهار داشت: روابط ایران و عراق در همه زمینه‌ها در هم تنیده است. درباره صادرات برق و گاز همکاری‌های نزدیکی بین تهران و بغداد وجود دارد. پروژه‌های مختلفی در حوزه‌های متنوع به ویژه توسط بخش‌های خصوصی ایران در عراق در حال اجراست. 

وی خاطرنشان کرد: ما در پایانه‌های مرزی توافق کردیم علاوه بر تبادلات روزانه در برخی پایانه‌ها تردد ترانزیتی هم تسهیل شود. گفت‌‌وگوهایی داشتیم درباره اهمیت بازگشایی مرز بوکمال که می‌تواند مشکلات غذایی دارویی و بازسازی سوریه را رفع کند. روابط در همه حوزه‌ها به خوبی در جریان است. روابط تهران و بغداد در تمامی سطوح راهبردی است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات در وین نیز اظهار داشت: در دور اخیر مذاکرات وین بعد از دو مرحله گفت‌وگو به سند و دستورکار واحدی برسیم و پیشرفت مهمی در دو دور مذاکرات قبلی بود. در مذاکرات پیش رو در مجموع موضع برخی از کشورهای اروپایی به طور مشخص فرانسه را سازنده ندیدیدم امیدواریم طرف فرانسوی به نقش سازنده کمک کند و واقع بینانه آنچه را مرتبط با حقوق ملت ایران است محقق شود.

وی افزود: مشکل دوم درباره سه کشور اروپایی این است که در عمل هیچ ابتکار جدیدی را در مذاکرات از خودشان نشان ندادند. در مذاکرات پرچالش با سه کشور و ۱+۴ موفق شدیم نظرات ایران را در پیش نویسی که از هفته آینده موردر بحث قرار می گیرد به تایید شفاهی همه طرف‌ها برسانیم. مورا و بورل تلاش می‌کنند به نقش خودشان به عنوان هماهنگ کننده با جدیت متمرکز شوند. نقش آنها را مثبت می‌بینیم. طرف آمریکایی به صورت نانوشته برخی پیام‌ها را به داخل جلسه می‌فرستد و پاسخ‌های لازم را دریافت می‌کند.

وزیر خارجه گفت: ایران با حسن نیت و با جدیت و مذاکرات را در وین دنبال می‌کنیم. طرف‌های مقابل تردید نکنند که اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ده امتیاز بگیرند ایران زیر بار آن نخواهد رفت. سند ما رسیدن به تعهداتی است که همه طرف‌ها در برجام به آن اشاره کردند. این‌که می‌گویند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند می‌گوییم اگر می‌خواهید نگرانی شما برطرف شود تمامی تحریم‌های برجامی باید برطرف شود. هر زمان طرف‌های مقابل اراده جدی خود را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها از تعهدات به برجام سخن بگوییم.

امیرعبداللهیان از مواضع روسیه و چین در مذاکرات قدردانی کرد.

وزیر خارجه در پاسخ به سؤالی گفت:‌هفته گذشته هیأتی از وزارت نیرو به ترکیه داشتیم و این موضوع در دستورکار ثابت ایران و عراق قرار دارد. فؤاد حسین به خوبی اشاره کرد بحران آب در منطقه موضوع جدی است. پیشرفت‌های خوبی در رودخانه اروندرود و لایروبی آن حاصل شده است.و در مورد سدسازی ها در منطقه و نحوه بهره‌برداری از رودهای مرزی گفت‌وگوهای ثابت ایران ادامه می‌یابد و امیدواریم با توجه به وجه مشترک بین ایران، عراق، سوریه و ترکیه در استفاده از برخی از رودها وجود دارد امیدواریم به نتیجه مرضی الطرفین برسیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها