کد خبر: 535577
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۵:۱۴:۴۳
| |

شهروندان اسلواکی:

آمریکا و ناتو مقصر تنش‌زایی در بالتیک هستند

نظرسنجی تازه در اسلواکی نشان داد که نزدیک به نیمی از شهروندان این کشور آمریکا و ناتو را مسبب تنش کنونی در منطقه بالتیک می‌دانند.

آمریکا و ناتو مقصر تنش‌زایی در بالتیک هستند
کد خبر: 535577
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۱۵:۱۴:۴۳

تازه ترین نظرسنجی در اسلواکی نشان داد که  نزدیک به نیمی از شهروندان این کشور، آمریکا و ناتو را مقصر تنش در منطقه بالتیک می‌دانند.

به گزارش فارس، به نوشته وبگاه «اسپکتیتور» نظرسنجی موسسه «فوکوس» با طرح این پرسش  اساسی که چه کسی مقصر افزایش تنش در مرز روسیه و اوکراین و در بالتیک است، روسیه یا آمریکا و ناتو، ۴۴.۱ درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که ایالات متحده و ناتو مقصر تنش بین اوکراین و روسیه هستند. این در حالی است که ۳۴.۷ درصد می‌گویند که روسیه عامل تنش است.۲۱.۲ درصد دیگر نیز مقصر این تنش را عنوان نکردند.

در این نظرسنجی همچنین ۷۱ درصد از رای دهندگان حزب مخالف اسلواکی، آمریکا و ناتو و ۱۶.۳ درصد روسیه را مقصر  تنش‌زایی در منطقه بالتیک می‌دانند. در حالیکه  ۹۰.۳ درصد هواداران حزب راست افراطی  «اس‌ان‌اس» ناتو و آمریکا را مقصر حوادث کنونی برشمردند، حزب مخالف «اسمر» با ۷۸.۶ درصد، ۵۴.۱ درصد هوداران حزب «هلاس» نظر دیگری داشتند.

۶۵.۶ درصد از هواداران حزب «ائتلاف آزادی و همبستگی»  بر این باورند که روسیه یک متجاوز است  و ۵۹.۱ درصد از هواداران احزاب موسوم به «مردم عادی» و «شخصیت‌های مستقل» و ۴۱.۲ درصد هواداران حزب «رودینا» چنین نظری را دارند.  

این نظرسنجی مورخ ۱۹ تا ۲۶ ژانویه (چهارشنبه ۲۹ دی تا چهارشنبه ۶ بهمن) با مشارکت ۱۰۱۷ نفر برگزار شد.

آمریکا و متحدان این کشور بارها با فروش سلاح به اوکراین به تنش در این منطقه دامن زده اند. آمریکا در سال‌های گذشته بارها با فروش سلاح به ویژه موشک‌های ضد تانک «جاولین»  در تجهیز ارتش اوکراین و علیه روسیه برآمده است.

دولت انگلیس نیز روز دوشنبه اعلام کرد که برای کمک به اوکراین جهت دفاع از خود در برابر تهاجم احتمالی، سلاح‌های ضد تانک به اوکراین می‌فرستد. «بن والاس» وزیر دفاع انگلیس به پارلمان این کشور گفت: «ما تصمیم گرفته‌ایم تا سیستم‌های تسلیحات دفاعی ضد زره سبک را به اوکراین ارائه کنیم.»

والاس تعداد یا نوع تسلیحات ارسالی را مشخص نکرد، اما اظهار داشت: «این سلاح‌ها  استراتژیک نیستند و هیچ تهدیدی برای روسیه ندارند و باید در دفاع از خود استفاده شوند.»

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی ریاست‌جمهوری روسیه نیز روز دوشنبه از آمریکا خواست تا تشدید تنش‌ها در اطراف اوکراین را متوقف کند.

پسکوف طی نشست خبری در کرملین در پاسخ به گزارش‌های نشریات آمریکایی درباره نارضایتی ادعایی کاخ سفید از موضع رئیس‌جمهور اوکراین در مورد حمله احتمالی روسیه، گفت: «رسانه‌های آمریکایی در ماه‌های اخیر حجم بسیار زیادی از اطلاعات تایید نشده، تحریف شده و عمدتاً دروغ و تحریک آمیز درباره آنچه در اوکراین و اطراف آن اتفاق می‌افتد منتشر می‌کنند.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها