کد خبر: 535280
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۰۹:۰۷:۰۷
| |

سفر رییس‌ اسراییل به امارات / عادی‌سازی در شرایط غیرعادی

شانزده ماه بعد از امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم اسراییل، روز گذشته رییس این رژیم نخستین سفر خود را به امارات متحده عربی انجام داد.

سفر رییس‌ اسراییل به امارات / عادی‌سازی در شرایط غیرعادی
کد خبر: 535280
|
۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ۰۹:۰۷:۰۷

شانزده ماه بعد از امضای توافق‌های عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان امارات متحده عربی و بحرین با رژیم اسراییل، روز گذشته رییس این رژیم نخستین سفر خود را به امارات متحده عربی انجام داد.

به گزارش روزنامه اعتماد، رسانه‌ها از تهدیدهای موجود در سفر هرتزوگ به امارات نوشته‌اند و حملات اخیر انصارالله یمن به ابوظبی را زنگ خطری برای امنیت رییس رژیم اسراییل در خاک امارات توصیف کرده‌اند. تحلیلگران معتقدند که بعد از حملات یمنی‌ها به خاک امارات، وضعیت این کشور عادی نیست. گروه‌های فلسطینی بار دیگر با صدور بیانیه‌هایی استمرار روند عادی‌سازی روابط با اسراییل از سوی کشورهای عربی را محکوم کرده‌اند.

گروه‌های فلسطینی معتقدند که چنین سفرها و دیدارهایی به معنای تشویق اسراییل به نقض بیشتر حقوق فلسطینیان و استمرار خشونت‌ها علیه شهروندان فلسطین است. اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم اشغالگر اسراییل، صبح یکشنبه وارد ابوظبی شد و مورد استقبال عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر امورخارجه امارات متحده عربی قرار گرفت. سفر رییس رژیم اسراییل، یک ماه بعد از سفر نخست‌وزیر این رژیم به امارات انجام می‌شود. این سفر یک ماه بعد از سفر نخست‌وزیر رژیم اسراییل و پنج ماه بعد از تاسیس سفارت اسراییل در ابوظبی با حضور یاییر لاپید، وزیر خارجه این رژیم انجام می‌شود. هر چند توافق‌های عادی‌سازی روابط با دو شیخ‌نشین جنوب خلیج فارس در دوران نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو امضا شدند، اما او هیچ‌گاه فرصت نکرد تا پیش از برکناری‌اش به این دو کشور سفر کند.

سفر هرتزوگ به امارات بار دیگر با مجوز عربستان سعودی برای پرواز هواپیماهای اسراییلی از آسمان این پادشاهی میسر شد. اسحاق هرتزوگ قبل از انجام این سفر در اظهاراتی تاکید کرد که این سفر را بنا به دعوت رسمی محمد بن زائد، ولیعهد ابوظبی و حاکم بالفعل امارات متحده عربی انجام می‌دهد. هرتزوگ در این سفر قرار است که علاوه بر ابوظبی به دوبی هم سفر کند. او در دوبی علاوه بر دیدار به محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دوبی از نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی هم بازدید خواهد کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسراییلی اسحاق هرتزوگ در دیدار با محمد بن زائد گفت: «ما دو... [رژیم] موفق هستیم که با دارایی بسیار ناچیزی شروع کردیم و سرزمین‌های...[تحت حاکمیت‌مان] را به بهشت‌هایی موفق تبدیل کردیم که در بسیاری موارد به الگویی جهانی برای هدایت و رهبری توسعه یک ملت با چشم‌اندازی به سوی آینده تبدیل شده‌اند. ما این پیام را به همه منطقه ارسال می‌کنیم که یک جایگزین با عنوان صلح و همزیستی وجود دارد و دختران و پسران ابراهیم می‌توانند به خاطر بشریت در کنار هم به صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند.» در این دیدار محمد بن زائد از هرتزوگ به خاطر محکومت حمله انصارالله یمن به امارات تقدیر کرد. وی گفت: «می‌خواهم به خاطر موضع‌تان در خصوص حملات تروریستی به تاسیسات غیرنظامی در امارات متحده عربی تشکر کنم.» ولیعهد ابوظبی با تروریستی خطاب کردن حملات تلافی‌جویانه نیروهای مسلح یمن علیه امارات گفت: «این موضعی است که نشان‌دهنده دیدگاه مشترک ما نسبت به تهدیدها در مقابل امنیت و ثبات منطقه به ویژه از سوی گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای تروریستی و نیز درک مشترک ما در خصوص ضرورت موضع‌گیری محکم در قبال این تهدیدهاست.»

نگرانی‌ها از امنیت امارات

حمله پهپادی انصارالله یمن به خاک امارات متحده عربی، دو هفته پیش از انجام سفر رییس‌جمهور اسراییل، نگرانی‌ها در مورد امنیت اسحاق هرتزوگ در این سفر را افزایش داد. چهارشنبه هفته گذشته وزارت خارجه امریکا با به‌روزرسانی وضعیت هشدار سفر به امارات متحده عربی از شهروندان امریکایی خواست که به دلیل تهدید حملات موشکی و پهپادی از سفر به امارات خودداری کنند. بر اساس بیانیه وزارت خارجه امریکا «احتمال حملاتی به شهروندان و منافع ایالات متحده در خلیج [فارس] و شبه‌جزیره عرب یک نگرانی جدی و مستمر است.» به‌رغم هشدار وزارت خارجه امریکا، مقام‌های اماراتی تاکید دارند که کشورشان در مقابل حملات ایمن است. مقام‌های ارشد اماراتی تاکید کرده‌اند که اجازه نمی‌دهند حمله به خاک امارات به یک امر عادی بدل شود. اما مقام‌های یمنی همچنان به هشدارها و تهدیدهای خود علیه امارات ادامه می‌دهند و تاکید می‌کنند که در صورت استمرار مشارکت امارات در جنگ یمن، حملات بزرگ‌تری را علیه این کشور انجام خواهند داد. وبگاه الخبر الیمنی یکشنبه به نقل از منابعی در بخش «اطلاعات نظامی» دولت صنعاء از طرح حمله بی‌سابقه و ویرانگر به امارات متحده عربی و هدف‌گیری ۵۰ نقطه حساس در این کشور خبر داد.

به گزارش فارس قرار است در عملیاتی به نام «سیل العرم» نزدیک به ۳۰۰ پهپاد و ۵۰ موشک بالستیک و ۴۶ موشک کروز، شریان‌های حیاتی اقتصادی امارات متحده عربی، در هم کوبیده شود.  روعی کایس، تحلیلگر امور عربی در رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی در صفحه توییتر خود درباره خطرناک بودن وضعیت امنیتی برای این سفر در زمانی که امارات زیر حملات انتقامی صنعاء قرار دارد، هشدار داد. خبرگزاری فارس به نقل از این تحلیلگر اسراییلی می‌نویسد: «مطمئنا اعلام چنین دیداری آن هم زمانی که حوثی‌ها در تلاش برای جست‌وجوی اهداف خوب در امارات هستند، عاقلانه نیست.»

کایس ضمن اعلام اینکه اوضاع در امارات عادی نیست و هنوز هم ممکن است اتفاقاتی بیفتد، افزود: چنین سفری باید در روز خود نه یک هفته قبل علنی می‌شد. جیسون برودسکی، سیاستمدار ضدایرانی امریکایی مبه تایمز آو اسراییل می‌گوید: «اکسپوی دوبی به ویژه در روز ویژه اسراییل که هرتزوگ هم در آن حضور دارد یک هدف جذاب برای شورشیان حوثی است.» وی معتقد است: «آنها تلاش می‌کنند که هزینه را برای امارات بالا ببرند و دنبال این هستند که امارات را محیطی ناامن برای کسب‌و‌کار بین‌المللی نشان دهند. در نتیجه حمله به اکسپوی دوبی می‌تواند در راستای همین منطق باشد.» مشاور سیاستگذاری نهاد ضدایرانی اتحاد علیه ایران هسته‌ای ادامه می‌دهد: «[چنین حمله‌ای] می‌تواند به نفع ایران هم باشد که برتری خودش را بر امارات نشان دهد و همزمان به جامعه جهانی خطرات و تهدیدهای عدم دستیابی به یک توافق هسته‌ای در مذاکرات جاری وین را نشان دهد.» 

تهران و رابطه تل‌آویو-ابوظبی

بسیاری از تحلیلگران و رسانه‌ها روابط در حال تعمیق میان امارات با اسراییل را به نگرانی‌های مشترک حاکمان آنها از ایران نسبت می‌دهند. الجزیره در گزارشی با اشاره به امضای توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط میان بحرین و امارات با رژیم اسراییل در شهریور ماه سال ۱۳۹۹ می‌نویسد: «این دو کشور خلیج [فارس] با اسراییل نگرانی‌های مشترکی نسبت به ایران و نیروهای متحدش در منطقه دارند. براساس نامه‌ای که سه‌شنبه هفته گذشته از سوی رهبران اسراییل منتشر شد، ۱۸ ژانویه اسراییل پیشنهاد ارایه حمایت‌های اطلاعاتی و امنیتی از امارات متحده عربی در مقابل حملات بیشتر پهپادی از سوی گروه حوثی متحد ایران در یمن داد.» بوستون گلوب نیز در گزارشی می‌نویسد: «تقویت روابط اسراییل-  امارات در دوران بسیار حساسی برای خاورمیانه رقم می‌خورد.» ئیوون آبراهام در این روزنامه امریکایی می‌نویسد: «نبردها در جنگ داخلی ۷ساله یمن تشدید شده‌اند و به حدی گسترش یافته که برای نخستین‌بار در ماه جاری به خاک امارات رسید.» این گزارش در ادامه می‌نویسد: «دشمنی مشترک و وحشت دوجانبه از برنامه هسته‌ای کمک کرد تا اسراییل و امارات بعد از سال‌ها مناسبات محرمانه، روابط‌شان را رسمی کنند.»

اعتراض گروه‌های مقاومت فلسطینی به میزبانی امارات از هرتزوگ

همزمان با سفر اسحاق هرتزوگ به امارات متحده عربی، گروه‌های مقاومت فلسطینی با انتشار بیانیه‌هایی این سفر را محکوم کرده‌اند و از سران کشورهای عربی خواسته‌اند تا روند عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر سرزمین فلسطین را متوقف کنند. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، جنبش مقاومت اسلامی حماس استقبال امارات از اسحاق هرتزوگ رییس رژیم اشغالگر قدس را محکوم و بار دیگر بر مخالفت قاطع خود با هرگونه عادی‌سازی روابط با این رژیم تاکید کرد. این جنبش یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفر هرتزوگ به امارات در سایه تشدید حملات و جنایات اشغالگران اسراییلی علیه ملت فلسطین، سیاست پاک‌سازی نژادی در قدس اشغالی، ادامه شهرک‌سازی در کرانه باختری، محاصره غزه و جنایات علیه اسرای فلسطینی مایه تاسف است. حماس تاکید کرد که چنین سفرها و دیدارهایی می‌تواند زمینه‌ساز تشویق رژیم اشغالگر به تشدید جنایات خود علیه ملت فلسطین و پایمال کردن هرچه بیشتر حقوق آنان شود که از آغاز روند عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی نیز شاهد چنین چیزی بوده‌ایم. جنبش حماس از کشورهای منطقه خواست در توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی که با منافع ملی این کشورها و ملت‌های اسلامی و عربی در تضاد است، بازنگری کنند. به گزارش خبرگزاری فارس، کمیته‌های مقاومت فلسطین نیز یکشنبه سفر اسحاق هرتزوگ به امارات عربی متحده را خنجر به ملت فلسطین توصیف کرد. این کمیته‌ها با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که این سفر، همچنین خنجر به تاریخ امت اسلامی، یک اشتباه بزرگ، مشروعیت‌بخشی و تشویق رژیم صهیونیستی است تا جنایات بیشتری در حق ملت فلسطین مرتکب شود. خبرگزاری یونیوز ضمن نقل این بیانیه گزارش داد که رژیم صهیونیستی از این سفرها که با نیت عادی‌سازی صورت می‌گیرد، برای مشروعیت بخشیدن به اشغال ظالمانه سرزمین فلسطین استفاده می‌کند. مقاومت فلسطین همچنین از ملت‌های عربی و اسلامی خواست که صدای خود را در رد عادی‌سازی بالا ببرند؛ عادی‌سازی که خیانت به مساله فلسطین، قدس و مسجدالاقصی است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها