گزارش روزنامه نیویورک تایمز:

جمعیت چین ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور را تهدید می کند

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به کاهش جمعیت در کشور چین ادعا کرد که این مساله می تواند موجب مخدوش شدن اقتصاد و حتی ثبات سیاسی در این کشور شود.

جمعیت چین ثبات اقتصادی و سیاسی این کشور را تهدید می کند
کد خبر: 533079
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۸ ۱۴:۴۳:۳۴

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به اینکه چین روز دوشنبه اعلام کرد که نرخ موالید این کشور در سال ۲۰۲۱ برای پنجمین سال پیاپی کاهش یافته است، نوشت: این مساله می تواند موجب تسریع بحران جمعیتی و مخدوش کردن اقتصاد و حتی ثبات سیاسی در این کشور شود.

به گزارش ایرنا، به نوشته این روزنامه آمریکایی، کاهش نرخ موالید در کنار کاهش عمر مورد انتظار که به موازات تحول اقتصادی چین در چهار دهه گذشته حاصل شده است، به این معنی است که کاهش تعداد افراد در سن کار به نسبت افراد کهنسالی که قادر به کار نیستند ادامه یافته است و این مساله می تواند منجر به کمبود نیروی کار شود و نیز مانع رشد اقتصادی شده و درآمد مالیاتی مورد نیاز برای حمایت از جامعه کهنسال را نیز کاهش دهد.

به ادعای نیویورک تایمز،این وضعیت در حال ایجاد یک مشکل سیاسی بزرگ برای پکن است که در حال حاضر نیز با مشکلات اقتصادی رو به رو است. چین روز دوشنبه علاوه بر آمار جمعیتی همچنین گزارش داد که رشد (اقتصادی) این کشور در سه ماهه پایانی سال گذشته کاهش یافته و به ۴ درصد رسیده است.

این گزارش می افزاید: حزب حاکم کمونیست چین گامهایی را برای پرداختن به موضوع کاهش جمعیت برداشته است و در این ارتباط در زمینه سیاست "تک فرزندی" نرمش ایجاد کرده و اولین بار در سال ۲۰۱۶ اجازه داشتن دو فرزند را صادر کرد و سال گذشته نیز داشتن سه فرزند را مجاز کرد. دولت چین همچنین مشوق هایی برای خانواده های جوان به منظور بچه دار شدن در نظر گرفته است اما این اقدامات و مشوق ها نتوانسته این واقعیت را تغییر دهد که شمار فزاینده ای از زنان چینی خواهان بچه نیستند.

"یی فوشیان" استاد دانشگاه ویسکانسین که از مدتها پیش مدعی بوده  رهبران حزب کمونیست چین آمار جمعیتی را کمتر از حد واقعی گزارش کرده اند به نیویورک تایمز می گوید: چین با یک بحران جمعیتی رو به رو است که فراتر از حد تصور مقامات چینی و جامعه بین المللی است.

شمار موالید چین در سال گذشته میلادی به ۱۰.۶ میلیون رسید که سال پیش از آن ۱۲ میلیون بود. رقم موالید سال گذشته حتی کمتر از سال ۱۹۶۱ میلادی بوده یعنی زمانی که سیاست "جهش بزرگ" مائو موجب قحطی و تلفات گسترده شد.

برای اولین بار از زمان سیاست جهش بزرگ این امکان وجود دارد که رشد جمعیت چین بزودی منفی شود. نرخ وفات چینی ها در سال گذشته نیز ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر بوده که به نرخ تولد ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نزدیک شده است.

این درحالی است که سایر جوامع متمول نیز افول مشابهی را تجربه می کنند هرچند اکثر کارشناسان توافق دارند که وضعیت چین به علت سیاست دیرینه تک فرزندی پیچیده شده است.

با این حال یک اقتصاددان به نام "رن زپینگ" در یک گزارش تحقیقی بر این باور است که اگر دولت چین معادل ۳۱۳ میلیارد دلار را برای کمکهای تشویقی مالی و کاهش های مالیالتی برای فرزند آوری اختصاص دهد مشکل را حل خواهد کرد.

شی جین پینگ رئیس جمهور چین هم تدابیر مشابهی را در گذشته البته نه در این مقیاس مطرح کرده است و ترجیح داده که آرامتر حرکت نماید تا شکست سیاست های قبلی کمتر برجسته شود.

دولت چین بتازگی قول داده است که قوانین منع کننده امتیازات خاص برای مادران شاغل را مورد بازنگری قرار دهد. اما برخی تلاشهای دولت مشکل را دشوارتر کرده و موجب گلایه هایی شده و نگرانی هایی را در ارتباط با ازدواج و فرزندآوری ایجاد کرده بطوری که تردیدها در میان زنان برای ازدواج، بیشتر شده است.

نینگ جیژی مدیر دفتر آمار چین در عین حال خاطرنشان کرده است که نرخ پایین موالید در کشورهای دیگر مانند ژاپن و کره جنوبی نیز متداول شده است. وی با اشاره به تصمیم دولت برای مجاز کردن داشتن سه فرزند برای خانواده ها ، ابراز امیدواری کرد که جمعیت چین در آینده نرخ ثابتی داشته باشد. 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها