کد خبر: 532595
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۱۲:۰۰:۲۲
| |

معاون کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه ایالات متحده:

هنوز به دنبال کاهش خطر چین از طریق گفت‌وگو هستیم

معاون کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه ایالات متحده گفت، آمریکا به تلاش‌هایش برای کاهش خطرات هسته‌ای و امنیتی چین از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و در قالب پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ادامه می‌دهد.

هنوز به دنبال کاهش خطر چین از طریق گفت‌وگو هستیم
کد خبر: 532595
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۱۲:۰۰:۲۲

معاون کنترل تسلیحاتی وزارت خارجه ایالات متحده گفت، آمریکا به تلاش‌هایش برای کاهش خطرات هسته‌ای و امنیتی چین از طریق گفت‌وگوهای دوجانبه و در قالب پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل ادامه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری کیودو، بانی جنکینس، معاون کنترل تسلیحاتی وزارت امور خارجه آمریکا این نظرات را چند روز پس از آن مطرح کرد که آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک، اعلام کردند که باید از جنگ هسته‌ای جلوگیری کرد و چنین تسلیحاتی باید فقط کاربرد دفاعی و نقش بازدارندگی داشته باشند.

پنج کشور دارای سلاح هسته‌ای، موسوم به P۵، عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد بوده و هر یک در تصمیمات مربوط به امنیت بین‌المللی حق وتو دارند.

جنکینس گفت، "شرکت کردن P۵ در این گفت‌وگوها کمک‌کننده است." او همچنین بر اهمیت این بیانیه مشترک تاکید کرد، بیانیه‌ای کم‌سابقه که پیام تاریخی سال ۱۹۵۸ رونالد ریگان، رئیس جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر وقت شوروی را یادآور شد.

این دو رهبر سابق در بیانیه خود پیامی مشابه با بیانیه‌ P۵ را منتشر کرده بودند: جنگ هسته‌ای پیروز ندارد و هرگز نباید آغاز شود.

زمان انتشار این بیانیه نیز از اهمیت برخوردار است چرا که تقابل آمریکا و چین در سال‌های اخیر شدت یافته و به نظر می‌رسد پکن در حال توسعه زراخانه‌های هسته‌ای خود برای افزایش قدرت بازدارندگی هسته‌ای و اهرم سیاسی‌اش در برابر واشنگتن است.

جنکینس گفت: جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و شی جینپینگ، همتای چینی‌اش گفت‌وگوی مختصری درباره همکاری‌های دوجانبه آتی داشتند و من به این مسئله علاقه‌مندم. من می‌دانم که همکاران آمریکایی‌ام هنوز مایل به یافتن راهی برای همکاری با چین هستند، راهی برای ایجاد نوعی شفافیت و فرصتی برای کاهش خطرات و اشتباهات محاسباتی.

او به نشست مجازی این دو رهبر در ماه نوامبر سال گذشته اشاره کرد که در آن بایدن ضرورت ایجاد چهارچوبی برای کنترل رقابت سخت نظامی آمریکا و چین را مطرح کرد.

در ماه ژوئن سال گذشته نیز بایدن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه توافق کردند که "گفتگوی ثبات استراتژیک" را طرح‌ریزی کنند که بایدن می‌خواهد در آینده به یک معاهده کاهش تسلیحات هسته‌ای منجر شود. با این حال، تا به اینجای کار چنین توافقی میان آمریکا و چین حاصل نشده است.

بانی جنکینس ادامه داد: ما هنوز در مسیر انجام آن هستیم، یافتن راهی که بتوانیم گفت‌وگوی بایدن و همتای چینی‌اش در این مورد را دنبال کرده و ببینیم چگونه می‌توانیم به جلو حرکت کنیم.

آمریکا در سال میلادی جاری ریاست جلسات P۵ را بر عهده دارد. جنکینس گفت: یکی از برنامه‌های ما در P۵ بررسی مسائلی مانند کاهش خطر است... ما در قالب P۵ با چین گفت‌وگوهایی داشته‌ایم، اما به تعامل دوجانبه میان آمریکا و چین نیز علاقه‌مندیم.

قرار بود بیانیه مشترک پنج کشور با کنفرانس بازنگری پیمان منع گسترش تسلیحات هسته‌ای همزمان شود، کنفرانسی که برای ژانویه برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل افزایش چشمگیر سویه جدید امیکرون، تا تابستان به تعویق افتاد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها