کد خبر: 512035
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۹:۳۰:۴۹
| |

رویترز:

اولین گفت‌وگوی پنتاگون با ارتش چین در دولت بایدن انجام شد

با گذشت بیش از هفت ماه از آغاز ریاست جمهوری جو بایدن، اولین گفت‌و‌گو میان مقامات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در این دولت با مسئولان چین برگزار شد.

اولین گفت‌وگوی پنتاگون با ارتش چین در دولت بایدن انجام شد
کد خبر: 512035
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۶ ۰۹:۳۰:۴۹

اعتمادآنلاین| «رویترز» در خبری اختصاصی به نقل از یک مقام آمریکایی از اولین گفت‌وگوی مقام‌های ارشد دفاعی واشنگتن و پکن در دولت جو بایدن خبر داد.

به گزارش فارس، در خبر اختصاصی رویترز آمده است: «یک مقام ارشد پنتاگون برای اولین بار از زمان آغاز تصدی منصب ریاست جمهوری جو بایدن در 20 ژانویه (اول بهمن 1399) با ارتش چین صحبت کرد».

یک مقام آمریکایی به این رسانه غربی خبر داد، تمرکز این گفت‌و‌گو روی مدیریت کردن تهدیدات و خطرات در روابط بین دو کشور بود.

رویترز گزارش داد: «ایالات متحده سال‌ها است که مقابله با چین را در قلب سیاست امنیت ملی خود قرار داده و دولت بایدن رقابت با پکن را "بزرگترین آزمون ژئوپلیتیک" این قرن توصیف کرده است».

طبق روایت این خبرگزاری، «روابط بین چین و ایالات متحده به طور فزاینده‌ای متشنج شده است در حالی که دو اقتصاد بزرگ جهان بر سر همه چیز از تایوان و سابقه حقوق بشر چین گرفته تا فعالیت‌های نظامی آن در دریای چین جنوبی درگیر شده‌اند. به رغم تنش‌ها و لفاظی‌های تند، مقامات نظامی ایالات متحده مدت‌هاست به دنبال برقراری خطوط ارتباطی باز با همتایان چینی خود بوده‌اند تا بتوانند باعث کاستن از جرقه زدن شعله‌های اختلافی بین دو کشور یا مقابله با بروز هر گونه تصادف و اتفاق بین دو کشور بشوند».

بنا بر خبر اختصاصی رویترز، «مایکل چیس» معاون دستیار وزیر دفاع آمریکا در امور چین با سرلشکر «هوآنگ شوئه پینگ» معاون دفتر همکاری نظامی بین‌المللی «ارتش آزادی بخش خلق چین» (ارتش چین) گفت‌و‌گو کرد.

یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، به رویترز درباره این گفت‌و‌گو گفت: «(آنها) از "پیوند (لینک) تلفن دفاعی ایالات متحده و جمهوری خلق چین" برای انجام یک ویدئو کنفرانس امن استفاده کردند».

این مقام ناشناس آمریکایی افزود: «هر دو طرف (آمریکایی و چینی در این گفت‌و‌گو) موافقتشان را درباره اهمیت حفظ کانال‌های ارتباطی باز بین دو ارتش اعلام کردند».

طبق گزارش رویترز، مقام‌ها گفتند که «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا هنوز با همتای چینی خود صحبت نکرده است و بخشی از دلیل صحبت نکردنشان این بوده که درباره اینکه کدام مقام چینی همتای وزیر دفاع آمریکا است، بحث و اختلاف نظر وجود دارد.

اوایل خرداد ماه سال جاری، تلاش ناکام لوید آستین وزیر دفاع آمریکا برای صحبت با مقامات ارشد ارتش چین خبرساز شده بود. پکن علت عدم برقراری تماس میان وزیر دفاع آمریکا و مقامات ارشد ارتش چین را نقض پروتکل‌های مربوطه توصیف کرد.

منابع نظامی چین توضیح دادند، آستین در اقدامی غیر‌حرفه‌ای قصد داشت با معاون رئیس کمیسیون ارتش مرکزی چین مکالمه داشته باشد که مقام هم‌سطح وی محسوب نمی‌شود. به گفته منابع، این مقام چینی و «وی فنگ» وزیر دفاع چین، هردو مستقیماً به «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور گزارش می‌دهند اما با این حال از نظر سلسله مراتب نظامی، وی فنگ همتای رئیس پنتاگون محسوب می‌شود.

از زمان روی کار آمدن دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌های این دولت بارها در موضوعات مختلف به چین اتهام زده‌اند و «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم روز پنجشنبه هفته گذشته در اظهاراتی درباره روابط واشنگتن و پکن موضعگیری کرد.

نفر دوم دولت جو بایدن اعلام کرد آمریکا از رقابت با چین استقبال می‌کند اما خواهان منازعه با این کشور نیست و درباره مواضع خود در خصوص مسائلی از قبیل اختلافات دریایی در دریای چین جنوبی با صدای بلند صحبت خواهد کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها