کد خبر: 531907
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۰:۱۹:۰۶
| |

نشست روسیه-ناتو امروز در بروکسل

امروز (چهارشنبه)، اعضای قدرتمندترین ائتلاف نظامی جهان با مقام‌های ارشد روسیه در بروکسل برای بررسی راه‌های جلوگیری از یک درگیری تازه بر سر اوکراین نشست برگزار می‌کنند.

نشست روسیه-ناتو امروز در بروکسل
کد خبر: 531907
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۲ ۱۰:۱۹:۰۶

نشست شورای ناتو – روسیه در بروکسل، مقر ناتو، به دنبال یک سری مذاکرات عالی‌رتبه میان واشنگتن و مسکو برگزار می‌شود که جرقه اصلی آن با تقویت قوای روس در نزدیکی مرزهای اوکراین زده شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه سی‌ان‌بی‌سی، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در جریان کنفرانس خبری تازه خود گفت: فکر نمی‌کنم ما بتوانیم انتظار داشته باشیم که این نشست‌ها تمام مسائل را حل و فصل کنند. چیزی که به آن امید بسته‌ایم، این است که روی مسیر پیش‌ رو توافق کنیم؛ اینکه بتوانیم نشست‌هایی داشته باشیم و اینکه بتوانیم روی یک فرایند توافق کنیم.

ماه‌هاست کی‌یف به متحدانش در آمریکا و اروپا هشدار می‌دهد که ده‌ها هزار نظامی روس در امتداد مرز شرقی‌اش تجمع کرده‌اند. این تقویت قوا شبهه تکرار اقدام ۲۰۱۴ روسیه در شبه‌جزیره کریمه واقع در دریای سیاه را ایجاد کرده که موجب شد جامعه بین‌المللی به آن اعتراض کرده و یک سری‌ تحریم‌ها علیه مسکو وضع شود.

کرملین اما بارها چنین اتهاماتی را انکار کرده، و تدارک برای حمله را ‌بی‌اساس می‌داند.

این هفته وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو مذاکراتی را با همتای روس خود آغاز کرد. شرمن دوشنبه گفت که در جریان گفت‌وگو با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که حدود هشت ساعت به طول انجامید، او نسبت به تبعات اقتصادی شدیدی که دولت بایدن آماده اعمال علیه مسکو است، هشدار داد.

شرمن به دنبال رایزنی با ریابکوف در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت: ما بسیار آماده‌ایم و با متحدان و شرکایمان هم‌سو هستیم تا آن هزینه‌های هنگفت را اعمال کنیم. این تحریم‌ها، نهادهای مالی مهم و صادرات روسیه را هدف‌ می‌گیرد و مواضع ناتو در اراضی متحد را تقویت کرده و کمک امنیتی به اوکراین را هم افزایش می‌دهد.

ویکتوریا نولاند، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی هم در کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه مواضع مشابهی را تکرار کرد.

در همین حال، ریابکوف در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه‌ای گفت "هیچ پیشرفتی" به دنبال رایزنی با شرمن در ژنو حاصل نشد. او تاکید کرد: اطمینان یافتن از اینکه اوکراین هرگز و هرگز عضوی از ناتو نمی‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها