کد خبر: 531501
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۱:۴۵:۰۸
| |

ارلان کارین، وزیر امورخارجه قزاقستان:

هدف اصلی ناآرامی ها کودتا و سرنگونی دولت است

وزیر امورخارجه قزاقستان با بیان اینکه ناآرامی ها در قزاقستان یک حمله تروریستی ترکیبی با شرکت افراد داخلی و خارجی بود، هدف اصلی این ناآرامی ها را کودتا و سرنگونی دولت اعلام کرد.

هدف اصلی ناآرامی ها کودتا و سرنگونی دولت است
کد خبر: 531501
|
۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ۱۱:۴۵:۰۸

ارلان کارین، وزیر امورخارجه قزاقستان، گفت: «ما با یک حمله تروریستی ترکیبی  با هدف بی ثباتی و کودتا رو به رو هستیم.»

به گزارش ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ارلان کارین در گفت و گو با شبکه خبری ملی «خبر ۲۴»، افزود: توطئه ای از سوی افرادی در داخل و خارج کشور صورت گرفت که جدا از گروه های تروریستی بودند.سواستفاده از اطلاعات نیز اتفاق افتاده بود. وی همچنین تصریح کرد که درست نیست اتفاقات روزهای اخیر را تلاشی برای انجام انقلابی رنگی و یا انقلاب مخملی بدانیم. زیرا چنین سناریوهایی در قزاقستان بی اثر می باشند و کشور را به سمت شرایطی ویژه می برند. 

وزیر امورخارجه قزاقستان در ادامه افزود: کشورمان مقاومت کرد و اقدامات قاطعانه رئیس جمهوری برنامه هایی که برای بی ثباتی ترتیب داده شده بود را نقش برآب کرد. ازجمله برنامه های موثر، دعوت رئیس جمهوری از صلح بانان سازمان پیمان امنیت جمعی بود. شرایط بسیار بحرانی بود بنابراین لازم بود تا اقداماتی قاطعانه و سخت گرفته شود. همکاری نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی تمامی نقشه ها برای بی ثباتی  را خنثی کرد. بنابراین از آنها سپاسگزاریم. 

براساس این این گزارش، کمیته امنیت ملی قزاقستان نیز امروز اعلام کرد که دو هسته افراطی که اعضای آن در اغتشاشات بزرگ روزهای اخیر قزاقستان دست داشتند در شهر «آلماتی» خنثی شدند.

در بیانیه ای که از سوی این کمیته منتشر شده آمده است: « کمیته امنیت ملی جمهوری قزاقستان اقداماتی را برای جستجو و بازداشت افراد شرکت کننده در اغتشاشات اخیر و عملیات تروریستی در دست اجرا دارد. در همین راستا شرایط جنایت های انجام شده را نیز روشن می کند. در نتیجه دو گروه افراطی در اطراف شهر آلماتی خنثی شدند که اعضای این گروه ها فعالانه در اغتشاشات شهرهای بزرگ سراسر کشور از ۴ تا ۸ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۴ تا ۱۸ دی) شرکت داشتند. 

برپایه این گزارش ۴ نفر از اعضای این گروه ها روز گذشته دستگیر شدند و سلاح گرم، نارنجک و شواهدی دیگر نیز از آنها ضبط شده است. 

در چند روز گذشته قزاقستان صحنه اعتراض‌های خونینی در واکنش به افزایش قیمت سوخت بود و در نهایت با اقدامات انجام شده، آرامش به این کشور بازگشت.این در حالی است که از سوی رئیس جمهور وضعیت فوق العاده دو هفته ای در قزاقستان اعلام، مقررات منع رفت و آمد برقرار شده و دولت این کشور نیز منحل شده است.

بنا به درخواست رئیس جمهوری قزاقستان، کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی نیروهای پاسدار صلح به قزاقستان اعزام کردند. سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها