کد خبر: 531358
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۶:۴۳:۰۵
| |

چرا چین به دنبال گاز روسیه است؟

دولت چین در تلاش است تا به منابع تامین گاز خود تنوع بخشیده و وابستگی خود به گاز استرالیا را کاهش دهد.

چرا چین به دنبال گاز روسیه است؟
کد خبر: 531358
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۹ ۱۶:۴۳:۰۵

چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان گاز جهان به دنبال آن است تا واردات گاز خود از روسیه را افزایش دهد. از آن جهت گاز روسیه از اهمیت ویژه‌ای برای پکن برخوردار است که تنش سیاسی بین این کشور و استرالیا بالا گرفته و ممکن است این مسأله بر واردات حامل‌های انرژی به خصوص گاز از استرالیا به چین اثرگذار باشد.

به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، در حال حاضر چین بزرگ‌ترین مصرف کننده گاز در جهان است و برای تامین نیاز خود به شدت به واردات وابسته است. این کشور در سال 2020، 40 درصد از نیاز گازی خود را وارد کرد که 89 میلیارد مترمکعب آن LPG و 46 میلیارد مترمکعب آن نیز گاز طبیعی بود که از طریق خط لوله به چین منتقل شده است.

بر اساس آمار ارائه شده توسط موسسه ریفینیتیو، استرالیا بزرگ‌ترین تامین کننده گاز چین در 9 ماهه نخست سال 2020 بوده و پس از آن هم آمریکا در جایگاه دوم قرار داشته است. روابط آمریکا با چین هم حال خوشی ندارد.

تیان میائو، کارشناس ارشد موسسه اور برایت، می‌گوید: یکی از کانال‌هایی که چین می‌تواند نیاز گازی خود را تامین کند روسیه است که این کانال از یک طرف افزایش تقاضای گاز چین را تامین خواهد کرد و از سوی دیگر به منابع تامین انرژی این کشور تنوع خواهد بخشید.

طی سال‌های گذشته روابط سیاسی بین چین و استرالیا متشنج شده به خصوص آنکه مقامات استرالیایی حضور یک شرکت بزرگ چینی در توسعه شبکه مخابراتی نسل پنجم در این کشور را ممنوع کردند. روابط دو کشور زمانی بدتر شد که استرالیا از موضع‌گیری آمریکا برای انجام تحقیقات بین‌المللی درباره منشا ویروس کرونا حمایت کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها