چکیده| حسین موسویان، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتماد:

ایران هیچ لابی قدرتمندی در آمریکا ندارد/ چرا از روسیه و چین و اروپا تضمین نمی‌خواهیم؟

سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین، گفت: ایران جزو نادر کشورهایی است که بیشترین تعداد اتباع را در امریکا دارد و ایرانی‌های مقیم امریکا اکثرا سطح بالا، قدرتمند و بانفوذ هستند اما میزان استفاده از توان و ظرفیت ایرانی‌ها توسط دولت و حکومت جمهوری اسلامی زیر صفر است.

کد خبر: 530681
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۵ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتماد گفت: متاسفانه ایران هیچ لابی قدرتمندی هم در آمریکا ندارد. ایران جزو نادر کشورهایی است که بیشترین تعداد اتباع را در امریکا دارد و ایرانی‌های مقیم امریکا اکثرا سطح بالا، قدرتمند و بانفوذ هستند اما میزان استفاده از توان و ظرفیت ایرانی‌ها توسط دولت و حکومت جمهوری اسلامی زیر صفر است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*امروز چه ضمانتی وجود دارد که حتی در صورت احیای این توافق، سایر اختلاف‌های غیر برجامی، برجام را به شکست نکشاند؟

در دورانی که عباس عراقچی مذاکره‌کننده ایران بود من در یک توییت به این موضوع اشاره کرده و نوشتم در آمریکا هیچ دولتی در هیچ مقطعی برجام را به صورت کامل و بی‌نقص اجرا نخواهد کرد و علت آن هم این است که مساله ما با امریکا فقط هسته‌ای نیست. ما با امریکا مسائل بسیار زیادی از اسراییل تا عربستان، عراق، یمن، لبنان، حزب‌الله، حماس، حقوق بشر، تروریسم، تسلیحات کشتار جمعی و... داریم. بنابراین تمام آن مسائل به‌رغم حصول برجام  به قوت خود باقی است. لذا با توجه به آنکه ایران فقط در موضوع هسته‌ای مذاکره می‌کند و هیچ رابطه و گفت‌وگوی مستقیمی هم با آمریکا ندارد، بقیه اختلافات در سایر مسائل هم میان دو کشور حل نخواهد شد.

متاسفانه ایران هیچ لابی قدرتمندی هم در آمریکا ندارد. ایران جزو نادر کشورهایی است که بیشترین تعداد اتباع را در امریکا دارد و ایرانی‌های مقیم امریکا اکثرا سطح بالا، قدرتمند و بانفوذ هستند اما میزان استفاده از توان و ظرفیت ایرانی‌ها توسط دولت و حکومت جمهوری اسلامی زیر صفر است.

اگر ما رابطه و مذاکره مستقیم هم با امریکا نداشته اما این هنر را داشته باشیم که از ظرفیت ایرانی‌های مقیم آمریکا در مورد کمپین علیه جنگ و تحریم استفاده کنیم، این لابی به اندازه هزاران ساعت مذاکره می‌تواند موثر باشد. بسیاری از ایرانی‌های مقیم امریکا به رسانه‌ها، اعضای کنگره و مقام‌های سیاسی در جاهای مختلف دسترسی دارند. متاسفانه در 40 سال اخیر نتوانستیم از ظرفیت ایرانی‌ها در هیچ جای دنیا از آمریکا تا اروپا استفاده کنیم. در کشور کوچکی مانند امارات صدها هزار ایرانی از سال‌ها قبل زندگی می‌کنند اما زمانی که رابطه با امارات به هم می‌خورد، شاهد کمترین اثر از لابی ایرانی یا ایرانی‌های مقیم امارات هستیم. متاسفانه حاکمیت ما در عمل برای استفاده از ظرفیت اتباع ایرانی خارج از کشور هیچ اهمیتی قائل نشده است.

بنابراین در آمریکا لابی اسراییل، سعودی و امارات بسیار فعال است که سالانه ده‌ها میلیون دلار پول نفتی در واشنگتن خرج کرده و اعضای کنگره، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها را می‌خرند. با توجه به این واقعیت‌ها ساده‌اندیشی است که فکر کنیم با مذاکره درباره یک مورد از موارد اختلافی با آمریکا همه مسائل ما با این کشور حل خواهد شد.

آن زمان در دوره مذاکرات عراقچی با تیم مذاکره‌کننده اوباما، پیشنهاد من این بود حتما باید روی مساله تضمین گرفتن از آمریکا کار و راه‌های مختلف را بررسی و از حداکثر امکانات استفاده کرد اما چرا همواره فقط درباره تضمین گرفتن از امریکا صحبت می‌شود؟ چرا از 1+4 تضمین نگیریم که اگر امریکا به هر دلیلی از توافق خارج شد یا بخشی از آن را نقض کرد، آنها به تعهدات خود عمل کنند. چرا از روسیه و چین و اروپا تضمین نمی‌خواهیم؟

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا ببینیم و بخوانیم.

دیدگاه تان را بنویسید