کد خبر: 530971
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۰۸:۴۴:۱۰
| |

آخرین تحولات دور هشتم مذاکرات وین

از حضور مهمان‌های ناخوانده در وین تا تکذیب تعیین ضرب‌الاجل

هیات‌های مذاکره کننده در وین که برای وقفه‌ای سه روزه در دور هشتم به پایتخت‌های خود بازگشته بودند، از روز دوشنبه هفته گذشته با بازگشت به هتل کوبورگ، دور هشتم مذاکرات برای احیای برجام را از سر گرفتند.

آخرین تحولات دور هشتم مذاکرات وین
کد خبر: 530971
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۰۸:۴۴:۱۰

در حالی که مذاکرات وین برای احیای برجام از روز دوشنبه هفته گذشته وارد بخش دوم از دور هشتم شده و روزهای حساس و سرنوشت سازی را پشت سر می‌گذارد، آخرین خبر این حوزه از تهران و از سوی وزیر امور خارجه پیشین کشورمان به گوش می‌رسد که هرچند در ماه‌های اخیر بارها از سوی هواداران تیم مذاکره‌کننده دولت سیزدهم هدف هجمه قرار گرفته اما در این روزهای حساس با توئیتی در حمایت از موضع دولت ایران نوشت: تلاش‌های تیم ایران برای حصول اطمینان از اجرای کامل برجام که منطقاً باید توسط طرف خارج شده آغاز شود، سزاوار حمایت کامل؛ از جانب ماست. بازگرداندن برجام یک موفقیت جهانی به نفع ایران و جهان و حاصل پیروزی عقل و دیپلماسی بر تحمیل و ذهنیت حاصل جمع صفر است.

مهمان‌های ناخوانده در وین  

به گزارش ایلنا، دو خبر مهم روزهای پایانی هفته گذشته به دو کشوری تعلق داشت که نقشی در توافق هسته‌ای ندارند؛ حضور نمایندگان دو کشور کره جنوبی و عربستان و ملاقات‌های صورت گرفته بازار شایعات و گمانه‌زنی‌هایی را داغ کرد که البته برای هیچ کدامشان سندی مستدل در دست نیست. 

چوی جانگ کان، معاون وزیر خارجه کره جنوبی که به شهر وین اتریش سفر کرده است، ظهر پنجشنبه با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این جلسه که به درخواست طرف کره‌ای و در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در وین برگزار شد، معاون وزیر خارجه کره جنوبی با اشاره به اهمیت روابط سئول-تهران، توضیحاتی در خصوص پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد کره جنوبی ارائه و عنوان کرد که این کشور برای بازپرداخت بدهی خود به ایران تلاش می‌کند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این دیدار تأکید کرد که فارغ از نتایج گفت‌وگوها در وین، دولت کره جنوبی موظف به آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نمی‌تواند توجیهی برای عدم پرداخت بدهی‌ها به ایران باشد.

در خبر دیگری میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی از گفت‌وگوی خود با نماینده دائم عربستان سعودی و دیگر مقام‌های این کشور، در خصوص مذاکرات برجامی وین خبر داد. اولیانوف در توییتی در این‌باره نوشت: با نماینده دائم عربستان سعودی و همکارانش از پایتخت دیدار کردم. آنها را در جریان وضعیت گفت‌وگوهای وین قرار دادم. ما همچنین در مورد چشم‌انداز گفت‌وگوهای امنیتی در منطقه خلیج فارس تبادل نظر کردیم.

تکرار بازی «گزینه‌های روی میز» و «مسیر جایگزین»/  لغو تحریم‌ها علیه ایران، در کانون اصلی مذاکرات قرار دارد

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه با اشاره به مذاکرات طرف‌های برجام در وین گفت: زمانی که در اختیار داریم کوتاه است و چنانچه در آینده نزدیک به توافق نرسیم، ناگزیر به در پیش گرفتن مسیر متفاوتی هستیم.

وی ادامه داد:‌ زمان قطعا کوتاه است و ما به صراحت روی این مسأله تأکید کرده‌ایم. اگر در آینده نزدیک به بازگشت متقابل به تعهدات بازنگردیم، سرعت پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای ایران تمامی منافع حاصل از احیای برجام را از بین خواهد برد و ناگزیر هستیم مسیر متفاوتی در پیش بگیریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اما در اظهاراتی با ابراز امیدواری در خصوص مذاکرات وین گفته بود که این مذاکرات شاهد پیشرفت‌هایی بوده است و امیدواریم در این هفته، شاهد پیشرفت‌هایی بیشتری باشیم.

وی افزود: رایزنی درباره لغو تحریم‌ها علیه ایران، در حال حاضر در کانون اصلی مذاکرات قرار دارد و چنانچه بین طرف‌های مذاکره‌کننده در وین، توافقی در خصوص بازگشت متقابل تهران و واشنگتن به برجام حاصل شود، لغو تحریم‌ها علیه ایران و گام‌هایی که آمریکا در این راستا خواهد برداشت، به موازات اقدام‌هایی است که ایران باید در چارچوب بازگشت به تعهدات برجامی خود انجام دهد.

توپ در زمین غرب 

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: مذاکرات وین در مسیر طبیعی و خوب جریان دارد. ابتکارات طرف ایرانی این فضا را رقم زده است. اکنون این طرف غربی است که باید نشان دهد آیا حسن نیت و اراده جدی برای توافق خوب دارد.

احتمال اعمال محدودیت‌های جدید کرونایی در مذاکرات وین 

لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال روز چهارشنبه در توییتی نوشت: چیزی نیست که این همه‌گیری بر آن تأثیر نگذارد: بدانید که به دلیل کووید، تلاش جدیدی برای کاهش تعداد مقامات حاضر در اتاق جلسات وین  صورت گرفته است. تلاش برای محدود کردن اعضای بیشتر جلسات به دو  نفر از  هر هیئت، اگرچه به من گفته شده که استثنائاتی وجود دارد.

رایزنی تهران و مسکو در خصوص «مسائل اصلی حل‌نشده»

خبرگزاری اسپوتنیک روز سه‌شنبه از دیدار میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی و علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در خصوص «مسائل اصلی حل‌نشده» مذاکرات وین خبر داد. 

مذاکره کننده روسیه در خصوص این دیدار گفت: ما درباره مهم‌ترین موضوعات حل‌نشده که نیاز است طی مذاکرات وین حل‌وفصل شوند، تبادل نظر کردیم.

درخواست چین از طرفین توافق هسته‌ای 

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز در روز سه‌شنبه از طرفین توافق هسته‌ای خواست در مذاکرات برجامی انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهند. 

وی گفت: همه باید برای لغو تحریم‌های آمریکا تلاش کنند و ما از همه اعضای شرکت‌کننده در مذاکرات می‌خواهیم برای رسیدن به نتیجه در مذاکرات برجامی، از خود انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهند. 

تکذیب تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات وین

رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی روز دوشنبه به نقل از یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده نوشت: هیچ ضرب‌الاجلی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تعیین نشده و موضوع اصلی برای هیئت مذاکره‌کننده ایرانی احقاق حقوق ملت ایران در چارچوب توافقات قبلی است.

او افزود: خبرسازی‌هایی از این دست که مبنای واقعی ندارد و صرفا با هدف تحمیل تشنج به فضای مذاکرات انجام می‌شود تغییری در راهبرد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی برای رسیدن به «توافق خوب» نخواهد داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها