رایزنی لوکاشنکو و نظربایف در بحبوحه اعتراضات مردمی قزاق‌ها

خبرگزاری دولتی بلاروس از گفت‌وگوی تلفنی رئیس جمهور بلاروس و رهبر پیشین قزاقستان که هدف خشم اعتراضات قزاق‌ها قرار گرفته است، خبر داد.

رایزنی لوکاشنکو و نظربایف در بحبوحه اعتراضات مردمی قزاق‌ها
کد خبر: 530959
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۸ ۰۸:۰۷:۲۲

خبرگزاری دولتی بلاروس از گفت‌وگوی تلفنی الکساندر لوکاشنکو و نورسلطان نظربایف که هدف خشم اعتراضات قزاق‌ها قرار گرفته است، خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این رایزنی تلفنی روز جمعه الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس و نورسلطان نظربایف، رهبر پیشین قزاقستان در شرایطی انجام شد که این کشور آسیای میانه با اعتراضات ضد دولتی مواجه شده است.

از زمان آغاز اعتراضات در قزاقستان، این اولین مرتبه‌ای است که به نام نظربایف اشاره می‌شود. گرچه او در سال ۲۰۱۶ از ریاست جمهوری کنار رفت اما همچنان نقش قدرتمندی در پشت صحنه ایفا کرده و ریاست شورای امنیت قزاقستان را بر عهده داشت.

قاسم جومارت توکایف، رئیس‌جمهوری کنونی قزاقستان چهارشنبه گذشته او را از این سمت کنار گذاشت و این تحولات پس از آن رخ داد که اعتراضات به تمام شهرها کشیده شد.

خبرگزاری بلتا گزارش داد که لوکاشنکو و نظربایف "با جزئیات درباره امور دولتی در قزاقستان" رایزنی کردند، اما اطلاعات بیشتری منتشر نشده است.

نیروهای امنیتی قزاقستان روز جمعه ظاهرا خیابان‌های آلماتی، بزرگ‌ترین شهر این کشور را به کنترل خود درآوردند. یک روز پیش از آن هم نیروهای روس به منظور احیای نظم بعد از چند روز خشونت که ده‌ها کشته بر جای گذاشته و حین آن چندین ساختمان خسارت دید، وارد قزاقستان شدند.  

لوکاشنکو هم سال گذشته با اعتراضات خیابانی گسترده روبرو شد که به دنبال برگزاری یک انتخابات جنجالی به راه افتاد. او هم برای ماندن در قدرت به کمک نظامی و مالی روسیه روی آورد.

در همین حال مکان حضور نظربایف مشخص نیست و گزارش‌های ضد و نقیضی هست که شاید او قزاقستان را ترک کرده یا قصد خروج از این کشور را دارد. نظربایف ۸۱ ساله از زمان استقلال این کشور از شوروی در ۱۹۹۱ بر سیاست این کشور غنی از نفت سلطه داشته است. در جریان ناآرامی‌ها، معترضان شعارهایی علیه او سر می‌دهند.

نظربایف حدود سه دهه با مشتی آهنین بر قزاقستان حکومت کرد و در آن دوره، صدها میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش انرژی و فلزات جذب کرده و با مهارت مناسبات با همسایگان قدرتمندی چون روسیه و چین را متوازن کرد. اما او هیچ مخالفتی را تحمل نمی‌کرد و از سوی کشورهای غربی و گروه‌های حقوق بشری به نقض آزادی‌های دموکراتیک متهم می‌شد. گمان می‌رود بیشتر اقتصاد قزاقستان در کنترل خانواده او باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها