میزبانی ژاپن از نظامیان آمریکایی، ۵ سال دیگر تمدید شد

در گفت‌وگوی امروز (جمعه) مقامات ارشد آمریکا و ژاپن، حمایت توکیه از نیروهای آمریکایی تمدید شد.

میزبانی ژاپن از نظامیان آمریکایی، ۵ سال دیگر تمدید شد
کد خبر: 530913
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۷ ۱۳:۳۷:۰۲

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دو طرف در حال امضای قراردادی برای تمدید پنج ساله بسته حمایتی ژاپن در میزبانی از ۵۰ هزار سرباز آمریکایی در خاکش هستند.

به گزارش ایسنا، بلینکن در ابتدای گفت‌وگوی چهارجانبه وزرای دفاع و خارجه دو کشور گفت: این توافق جدید، منابع بیشتری را به تعمیق آمادگی نظامی و کارکردپذیری مشترک اختصاص می‌دهد.

وی روز گذشته در واشنگتن گفت: متحدانمان نباید فقط ابزارهایشان را تقویت کنند، آن‌ها باید ابزاری جدیدی بسازند.

توکیو هزینه سربازان آمریکایی حاضر در خاک خود را پرداخت می‌کند. توافق قبلی قرار بود در مارس ۲۰۲۱ منقضی شود اما با روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، یک سال دیگر تمدید شده بود.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت که این دو متحد در حال تحول نقش‌ها و ماموریت‌های خود به نحوی هستند که نمایان‌گر توانایی در حال رشد ژاپن برای خدمت به صلح و ثبات منطقه‌ای باشد.

ژاپن از پایان جنگ جهانی دوم، حق آغاز جنگ را ندارد و از این رو، به آمریکا روی آورده است که طبق توافقات، وظیفه دارد از این سومین قدرت اقتصادی دنیا حفاظت کند.

به گفته وزارت خارجه، این بسته حمایتی پنج ساله جدید، در هر سال مالی ۱.۸ میلیارد دلار هزینه روی دست ژاپن می‌گذارد که نسبت به دوره قبل، ۵ درصد افزایش یافته است.

این توافق در میان تنش‌های فزاینده با چین حاصل شده که فعالیت‌هایش در نزدیکی تایوان را افزایش داده است. تایوان جزیره‌ای خودمختار است که با ژاپن و آمریکا روابطی نزدیکی ایجاد کرده است اما چین آن را بخشی از سرزمین اصلی خود می‌داند که روزی دوباره آن را پس خواهد گرفت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها