مقام سابق کاخ سفید:

تنها نبوغ ترامپ، بسیج نفرت عمومی بود

حمایت از رئیس‌جمهوری سابق، بازنمایی انزجار آمریکایی‌ها از نهادهای حکومتی است/ جمهوری‌خواهان، مردم را تشویق به اعمال خشونت می‌کنند

تنها نبوغ ترامپ، بسیج نفرت عمومی بود
کد خبر: 530737
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۶ ۰۹:۱۷:۲۳

مقام سابق کاخ سفید گفت: همانطور که می‌دانید، مردم آمریکا، خصوصا جمهوری‌خواهان، میزان قابل توجهی سلاح در اختیار دارند. به طور معجزه‌آسایی، این تسلیحات در واقعه ششم ژانویه مورد استفاده قرار نگرفتند اما نگرانی‌هایی وجود دارد که دفعه بعد چندان خوش‌شانس نباشیم.

به گزارش ایلنا، «فرانک هیپل»، دستیار پیشین امنیت ملی در دفتر علم و فناوری کاخ سفید (۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵) و استاد روابط بین‌الملل دانشگاه پرینستون است. وی به صورت تخصصی در حوزه سلاح هسته‌ای و پیمان منع اشاعه هسته‌ای و جنگ تحقیق و بررسی کرده است.

وی نظرات خود را در خصوص سالگرد حمله به کنگره آمریکا توسط حامیان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری سابق این کشور در پی خودداری وی از پذیرش نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ و تأثیرات و پیامدهای آن، بیان کرده است.

وی در خصوص ریشه‌های سیاسی و اجتماعی حمله به کنگره آمریکا، گفت: مانند سایر کشورها، ایالات متحده نیز به دلیل پیشرفت‌های فناوری و مهاجرت به سرعت در حال تغییر است. جامعه آمریکا، به نسبت گذشته نابرابرتر شده است. دستمزد کارگران معمولی در طول ۵۰ سال گذشته افزایش چندانی نداشته است،‌ در صورتی که افرادی که توانایی سرمایه‌گذاری داشته‌اند، سودهای خوبی به دست آورده‌اند. این شرایط به ناامنی و تشدید نژادپرستی دامن زده است. به عنوان یک تحلیل‌گر، ترامپ را مرد باهوشی نمی‌دانم، اما او ثابت کرده است که در بسیج کردن تنفر مردم، نبوغ خاصی دارد. 

هیپل در رابطه با تاثیر این حادثه بر چشم‌انداز اردوگاه جمهوری‌خواهان در انتخابات‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ گفت: مردم معمولا حزب حاکم را مسئول مشکلات کشور می‌دانند. آمریکا در حال حاضر کشور شادی نیست، چراکه مردم امیدوار بودند تا پاندمی کرونا تا به حال خاتمه یافته باشد. چنین شرایطی، دیدگاهی با جهت‌گیری منفی را نسبت به دموکرات‌ها به وجود می‌آورد. اما کسر قابل توجهی از دموکرات‌ها با مشاهده وضعیتی که حزب جمهوری‌خواه تحت رهبری ترامپ پیدا کرده است،‌ شوکه شده‌اند و رأی‌دهندگان برای رأی دادن به هر دو حزب بسیج خواهند شد. نتیجه نهایی نامشخص است. در رابطه با تاثیر تحقیقات حمله ششم ژانویه بر انتخابات، باید در نظر داشت که نتایج این تحقیقات هنوز نامشخص است. برخی از ما که این رویدادها را دنبال کرده‌ایم از برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته برای اجرای حملات بیشتر به منظور لغو نتایج انتخابات،‌ شوکه می‌شویم. اما منابع اطلاعاتی که جمهوری‌خواهان از آن‌ها استفاده می‌کنند، چنین گزارش‌هایی نمی‌دهند. در عوض، آن‌ها با اشاره به ایده «دزدیده شدن»‌ انتخابات، به خشم جمهوری‌خواهان دامن می‌زنند.   

وی پیامدهای این حادثه و نتیجه دادگاه‌هایی که در ارتباط با آن برگزار شد را در چارچوب قانون اساسی آمریکا اینگونه ارزیابی کرد: یکی از اقداماتی که ترامپ به صورت سیستماتیک انجام می‌دهد متهم کردن رقبای خود به کاری است که خودش سعی در انجام آن دارد (سرقت انتخابات). او و دنبال کنندگانش به شدت کوشش می‌کنند تا چنین اقدامی را در ایالت‌های تحت کنترل جمهوری‌خواهان به اجرا بگذارند. آن‌ها همچنین در راستای تضعیف اعتماد عمومی نسبت به دولت و نهادهایی مانند مطبوعات که آن‌ها را وادار به پاسخگویی می‌کنند،‌ کوشش می‌کنند. آن‌ها همچنین تلاش‌های زیادی برای منصوب کردن قضات همسو با دیدگاه‌های خود در مصدر قضاوت انجام می‌دهند. دموکرات‌ها چنین استراتژی‌‌ که پیروز این رقابت در تمام سطوح باشند را دنبال نمی‌کنند اما شروع به پی بردن به خطرات کرده‌اند و به بسیج نیرو‌های خود پرداخته‌اند. جمهوری‌خواهان همچنین، مردم را تشویق به اعمال خشونت می‌کنند،‌ حمله ششم ژانویه مثال خوبی برای این خشونت‌هاست. همانطور که می‌دانید، مردم آمریکا، خصوصا جمهوری‌خواهان، میزان قابل توجهی سلاح در اختیار دارند. به طور معجزه‌آسایی، این تسلیحات در واقعه ششم ژانویه مورد استفاده قرار نگرفتند اما نگرانی‌هایی وجود دارد که دفعه بعد چندان خوش‌شانس نباشیم. 

هیپل در ارزیابی خود در خصوص نتایج نظرسنجی‌ها مبنی بر افزایش روزافزون محبوبیت ترامپ با وجود وقوع این حادثه اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم محبوبیت ترامپ در حال افزایش است. اما پرسش اساسی‌ که برای من وجود دارد این است که چرا محبوبیت وی تا به این اندازه بالاست. من ترامپ را فردی کاملا نفرت‌انگیز می‌دانم. او از نظر من فردی جامعه‌ستیز است. بسیاری از جمهوری‌خواهان چه چیزی در او می‌بینند که از او حمایت می کنند؟ شاید ترامپ بازگو کننده تنفرشان از دولت و سایر نهادهایی است که زندگی‌مان را اداره می‌کنند.

وی در پایان و در پاسخ به این پرسش که به عقیده برخی این واقعه منجر به بروز شکاف میان جمهوری‌خواهان (خصوصا میان مایک پنس و ترامپ) شده است، بیان داشت:‌ من واقعا از تعداد کم جمهوری‌خواهانی که مقابل ترامپ ایستادند حیرت‌زده هستم. دو عضو جمهوری‌خواه کمیته تحقیق واقعه ششم ژانویه، استثنا هستند. پنس شخصیت کم‌اهمیتی است. سایر جمهوری‌خواهان مثل من از ترامپ بیزار هستند، اما به دلیل نگرانی از بسیج طرفداران ترامپ علیه‌شان در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری‌خواه، از اعلام نظر خود خودداری می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها