کد خبر: 530119
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۳ ۰۸:۴۸:۰۸
| |

بایدن خطاب به رئیس جمهور اوکراین:

واشنگتن پاسخ تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین را قاطعانه می‌دهد

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد، رئیس جمهوری آمریکا به همتای اوکراینی خود گفت که ایالات متحده و متحدانش در صورت "تهاجم بیشتر" روسیه به اوکراین "قاطعانه" پاسخ خواهند داد.

واشنگتن پاسخ تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین را قاطعانه می‌دهد
کد خبر: 530119
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۳ ۰۸:۴۸:۰۸

تماس تلفنی روز یکشنبه جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و ولودیمیر زلنسکی، همتای اوکراینی او چند روز پس از آن انجام می‌شود که بایدن دومین گفت‌وگوی خودش را با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ظرف یک ماه انجام داد و این تحولات در بحبوحه تنش‌ها در مرز روسیه و اوکراین رخ می‌دهد که حدود 100 هزار نیروی روس در آنجا تجمع کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید بعد از این تماس تلفنی در بیانیه‌ای گفت: رئیس جمهور بایدن روشن کرد که ایالات متحده و متحدان و شرکایش، در صورت تهاجم بیشتر روسیه به اوکراین، قاطعانه پاسخ خواهند داد.

به گفته کاخ سفید، بایدن و زلنسکی درباره تدارکات یک سری نشست‌های دیپلماتیک آتی برای رسیدگی به این بحران‌ها رایزنی کردند.

رئیس جمهوری اوکراین هم در پیامی توییتری نوشت که آنها درباره اقدامات مشترک برای حفظ صلح در اروپا و جلوگیری از تشدید بیشتر وضعیت رایزنی داشتند.

زلنسکی نوشت: اولین گفت‌وگوی بین‌المللی در سال نوی میلادی با رئیس جمهوری آمریکا، ماهیت ویژه روابط ما را اثبات می‌کند. اقدامات مشترک اوکراین و ایالات متحده و شرکا در حفظ صلح در اروپا، جلوگیری از تشدید بیشتر وضعیت، اصلاحات و الیگارشی‌زدایی مورد بحث و بررسی قرار گرفتند. ما قدردان این حمایت تزلزل‌ناپذیر از اوکراین هستیم.

همچنین در بیانیه کاخ سفید آمده است: این رهبران از تلاش‌های دیپلماتیک که از هفته آتی با گفت‌وگوی ثبات استراتژیک دوجانبه و بعد با ناتو از طریق شورای روسیه – ناتو و سپس با سازمان امنیت و همکاری اروپا آغاز می‌شود، حمایت کردند. رئیس جمهور بایدن بر تعهد ایالات متحده و شرکا و متحدانش بر این اصل تاکید کرد که "بدون شما، درباره شما صحبتی نمی‌شود."

رئیس جمهوری آمریکا همچنین به زلنسکی گفت که از حق حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کند. همچنین بایدن از "تدابیر اعتمادساز برای تنش‌زدایی در دونباس و دیپلماسی فعال برای پیشبرد اجرای توافق‌های مینسک در حمایت از چارچوب نرماندی" حمایت کرد.

نمایندگان آمریکا و روسیه قرار است نهم و دهم ژانویه در ژنو گفت‌وگو کنند و به دنبال آن مذاکرات شورای روسیه – ناتو و نشست سازمان امنیت و همکاری در اروپا برگزار خواهد شد.

رئیس جمهوری آمریکا پیشتر گفت که به ولادیمیر پوتین تاکید کرده اینکه روس‌ها گام‌هایی را در راستای کاهش این بحران پیش از این نشست‌ها انجام دهند، اهمیت دارد. همچنین مشاور روابط خارجی پوتین پیشتر به خبرنگاران گفت که او به همتای آمریکایی خود هشدار داد که اگر به دنبال وضع تحریم باشند، این می‌تواند به "قطع کامل روابط میان کشورهای ما منجر شود و روابط روسیه – غرب عمیقا آسیب می‌بیند."

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها