دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل:

آمریکا و غرب به دنبال آغاز جنگ سرد جدیدی هستند

دیپلمات ارشد روسیه، آمریکا و غرب را به تلاش برای به راه انداختن «جنگ سرد جدید» و تضعیف مسکو متهم کرد.

آمریکا و غرب به دنبال آغاز جنگ سرد جدیدی هستند
کد خبر: 529485
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۹ ۰۹:۱۶:۱۷

دیمیتری پولیانسکی معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خاطر نشان کرد که آمریکا و غرب با سوءاستفاده از اعتمادی که از سوی مسکو پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ارائه شد، به دنبال آغاز جنگ سرد جدیدی بوده اند.

به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه «دیلی میل»، این دیپلمات روس تاکید کرد که آمریکا عامل تشدید تنش ها با این دیدگاه که روسیه یک تهدید برای واشنگتن پس از فروپاشی شوروی سابق محسوب می‌شود، بوده است.

پولیانسکی افزود: هر کسی فکر می کرد که غرب دوست ماست و دست همکاری به سوی ما دراز کرده تا در شرایط و دنیای بهتری زندگی کنیم. هیچ کس فکر نمی کرد که صحبت از جنگ سرد جدیدی میان شرق و غرب شود، اما در نهایت اوضاع به سرعت به گونه دیگری پیش رفت.

اظهارات این مقام ارشد روسیه در حالی مطرح شده است که مقامات مسکو بارها نسبت به گسترش «ناتو» نزدیک مرزهای روسیه ابراز نگرانی کرده اند.

پولیانسکی عنوان کرد که غرب مدتهاست تدابیری برای تضعیف روسیه در نظر گرفته است.

وی افزود: می بینیم که بسیاری از آمریکایی ها و اروپایی ها در حال سوءاستفاده از کشور ما هستند و می خواهند روسیه را تجزیه و نابود کنند. آنها می خواهند میان روسیه و کشورهای شوروی سابق تفرقه ایجاد کنند. آنچه شاهدش هستیم تلاش غرب برای به راه انداختن جنگ سرد جدیدی است. البته باید بگویم که نیازی به تقابل میان غرب و شرق نیست.

این در حالی است که کاخ سفید همزمان با افزایش تنش ها میان واشنگتن و مسکو بر سر اوکراین و در حالیکه قرار است گفت و گوهای امنیتی میان دو قدرت در ژانویه ۲۰۲۲ آغاز شود، دیروز اعلام کرد که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۳۰ دسامبر ۲۰۲۱ (۹ دی ) با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه تماس تلفنی خواهد داشت تا در خصوص موضوعات مختلف از جمله تعاملات دیپلماتیک آتی با روسیه گفت و گو کند.

پیش از این، بایدن و پوتین هفتم دسامبر ( ۱۶ آذر) با یکدیگر به صورت مجازی دیدار و درباره موضوعات مختلف به ویژه اوکراین، گفت و گو کردند.

آمریکا و متحدانش مدعی هستند که حضور نیروهای روسیه در مرز اوکراین تهدیدی برای این کشور محسوب می‌شود و پوتین درصدد حمله به این کشور است. این در حالی است که مسکو بارها عنوان کرده اقدامات نظامی‌اش در مرز با اوکراین عادی  است. اوکراین از آمریکا خواسته تا حمایت‌های امنیتی فوری از جمله تبادل اطلاعاتی را در دستور کارش قرار دهد.

منطقه «دونباس» با ساکنان روس تبار در شرق اوکراین قرار دارد و از سال ۲۰۱۴ میلادی روس‌های این منطقه دو جمهوری خودخوانده «دونتسک» و «لوگانسک» تاسیس کرده و دولت‌های محلی مستقل از دولت اوکراین تشکیل داده‌اند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است، اما کی یف، مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم می‌کند و مذاکره با نمایندگان این مناطق را تاکنون رد کرده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها