کد خبر: 529372
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۱:۵۱:۱۵
| |

هشدار چین به تایوان:

به سمت استقلال حرکت کنید شدیدا اقدام می کنیم

یک مقام پکن روز چهارشنبه با اشاره به اینکه اقدامات تحریک آمیز تایوان و دخالت های خارجی ممکن است در سال آینده میلادی تشدید شود، هشدار داد چنانچه تایوان به سمت استقلال حرکت کند، چین «اقدامات شدیدی» را علیه این جزیره اتخاذ خواهد کرد.

به سمت استقلال حرکت کنید شدیدا اقدام می کنیم
کد خبر: 529372
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ۱۱:۵۱:۱۵

چین بر این باور است که تایوان را به صورت دموکراتیک و به عنوان بخشی از سرزمین خود اداره کند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، «ما شیائوگوانگ»، سخنگوی دفتر امور تایوان در یک نشست خبری گفت: چین مایل است حداکثر تلاش خود را برای پیوستن مجدد مسالمت آمیز تایوان به این کشور انجام دهد، اما چنانچه تایوان خواستار اعلام استقلال به عنوان یک کشور مستقل باشد از خط قرمز چین عبور کرده است و به این ترتیب پکن وارد عمل خواهد شد.

شیائو گوانگ، گفت: « چنانچه نیروهای جدایی طلب در تایوان که به دنبال استقلال هستند، به اقدامات خود ادامه دهند و با اعمال فشار خطوط قرمز چین را زیر پا بگذارند، ما باید اقدامات شدیدی را انجام دهیم.»

تنش‌ها بین چین و آمریکا در مورد تایوان، جزیره ای در جنوب چین که ادعای استقلال دارد، درحال افزایش است، پکن این جزیره را سرزمین اصلی خود می داند و معتقد است سراسر جهان از جمله آمریکا باید بر اساس «اصل چین واحد» با آن برخورد کنند.

گرچه آمریکا سال ها پیش اصل چین واحد را امضا کرده است اما همچنان گوشه چشمی به این جزیره دارد و می خواهد از آن به عنوان اهرمی برای فشار بر چین استفاده کند؛ به ویژه اینکه در دوره ترامپ رییس جمهوری پیشین آمریکا این وضعیت تشدید شد و تنش ها میان دو کشور بر سر ارتباط واشنگتن با تایوان افزایش یافت.

با این حال در روزهای اخیر که تنش ها بین چین و تایوان افزایش یافته، واشنگتن از یک سو می گوید به سیاست اصل چین واحد پایبند است اما از سوی دیگر ادعا می کند در صورت بروز جنگ میان چین و تایوان از تایوان دفاع خواهد کرد؛ موضوعی که باعث خشم چین شده است.

پکن می گوید تنها یک چین در جهان وجود دارد و تایوان بخش جدایی‌ناپذیر از قلمرو چین است.

این در حالیست که جامعه بین الملل اصل چین واحد را به رسمیت شناخته است و اساس روابط چین و اتحادیه اروپا بر همین اصل است.

در حال حاضر می توان گفت در کنار مساله هنگ کنگ، منطقه مسلمان نشین سین‌کیانگ و حتی کرونا، مساله تایوان به یکی از مهمترین مسایل تنش زا بین پکن و واشنگتن تبدیل شده و نگرانی های بین المللی ایجاد کرده است اما این سوال همچنان باقی است که آمریکا با چه حق و هدفی، در مسایل داخلی چین که تایوان جزیی از ان است مداخله می کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها