کد خبر: 524724
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۱۲:۳۶:۱۲
| |

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین:

با "کارت تایوان" با آتش بازی نکنید / امور هنگ کنگ به چین مربوط است

وزارت خارجه چین از توکیو خواست به جای مداخله در امور چین به مسائل حقوق بشری خود بپردازد و به تایوان هشدار داد تلاش برای حضور در فعالیت‌های تحریک آمیز با هدف استقلال طلبی یک تبانی با نیروهای خارجی محسوب می شود.

با "کارت تایوان" با آتش بازی نکنید / امور هنگ کنگ به چین مربوط است
کد خبر: 524724
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۹ ۱۲:۳۶:۱۲

اعتمادآنلاین| وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین درباره اظهارات اخیر فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن درباره مسائل حقوق بشری در هنگ کنگ و سین‌کیانگ و همچنین مناقشات موجود در دریاهای چین جنوبی وشرقی گفت: نخست وزیر ژاپن نگرانی خود را درباره مسائل به اصطلاح حقوق بشر در هنگ کنگ و سین‌کیانگ در نشست غیررسمی آ.سه.آن مطرح کرد و طرف چینی هم این اظهارات را رد کرده است.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر اینکه طرف چینی قاطعانه هرگونه اتهام‌زنی بدون توجیه علیه پکن را که از سوی طرف ژاپنی مطرح شده، رد می‌کند، گفت: مسائل پیرامون سین‌کیانگ اصلا ربطی به حقوق بشر ندارد. این اقدامات با هدف مقابله با تروریسم، رادیکال‌زدایی و مقابله با جدایی‌طلبی است و دولت پکن با مقابله با تروریسم خشن به دنبال حفاظت از حقوق انسانی تمامی گروه‌های قومی در سین‌کیانگ است.

ونبین هنگ کنگ را بحشی از چین دانست و گفت: امور این دولتشهر کاملا به خود چین مربوط می‌شود. دولت چین قاطعانه مصمم به حفظ حاکمیت ملی، امنیت و منافع توسعه، اجرای سیستم "یک کشور، دو سیستم" و رد مداخله خارجی در امور هنگ کنگ است. ژاپن باید به تاریخچه و حقوق بشر خود بپردازد بجای آنکه در امور داخلی چین مداخله کند. تصمیم اشتباه توکیو برای تخلیه آب آلوده نیروگاه اتمی فوکوشیما به اقیانوس قطعا غیرمسئولانه است و اکولوژی دریایی جهانی و سلامت عمومی را به خطر می‌اندازد. طرف ژاپنی باید به جامعه بین‌الملل پاسخی مسئولانه و توضیحی قابل قبول بدهد.

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره جزایر مورد مناقشه با ژاپن نیز گفت: در نشست آسه‌آن،‌ چین و بسیاری از کشورهای عضو، آمادگی خود را برای رایزنی فعالانه درباره دسترسی به اقدامی موثر و کارساز مطابق با قوانین بین‌الملل اعلام کردند. موضع ژاپن برخلاف دورنما و تمایلات این مجمع و اقدامات کشورهای منطقه است. جزایر دیائویو جزو لاینفک چین هستند و چین بر سر جزایر و قلمروهایش مناقشه‌ای ندارد. ما از حاکمیت قلمروی خود و منافعمان حفاظت می‌کنیم.

وی با اشاره به سفر گروهی از قانونگذاران سه کشور بالتیک به تایوان و دیدارشان با تسای اینگ ون، رئیس جمهوری آن گفت: چین قاطعانه مخالف برقراری هرگونه ارتباط سیاسی و رسمی کشورهایی است که با پکن ارتباط دارند و می‌خواهند با تایوان هم ارتباط برقرار کنند. این موضع قاطعانه و شفاف است. ما به طرف‌های مرتبط تاکید داریم تا جوانب احتیاط را مد نظر قرار داده و از ارسال سینگنال‌های نادرست به نیروهای استقلال طلب تایوان اجتناب کنند. هشداری جدی هم برای تایوان داریم؛ تلاش برای حضور در فعالیت‌های تحریک آمیز با هدف استقلال طلبی یک تبانی با نیروهای خارجی است که به شکست ختم می‌شود.

این دیپلمات چینی در واکنش به تصمیم تایوان برای تاسیس یک دفتر در واشنگتن در سال آتی میلادی نیز گفت: مساله تایوان مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی چین است و بر منافع اصلی چین تاثیر می‌گذارد. عزم پکن برای حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی خود بسیار قاطع است و روند تاریخی چین برای دستیابی به اتحاد مجدد غیرقابل توقف. ما به برخی در ایالات متحده توصیه می‌کنیم که با "کارت تایوان" با آتش بازی نکنند وگرنه می‌سوزند و هر چه بکارند درو می‌کنند. ما همچنین این هشدار جدی را به مقام‌های تایوان می‌دهیم که تلاش برای جلب حمایت خارجی، تکیه بر ایالات متحده برای استقلال طلبی و مقاومت در برابر اتحاد مجدد با زور به بن‌بست خواهد رسید.

وانگ ونبین درباره تحریم سیاسی المپیک زمستانی چین از سوی برخی کشورها از جمله آمریکا گفت: بازی‌های المپیک زمستانی پکن محلی برای گردهم‌آیی وزرشکاران و حضور وزرش دوستان بازی‌های زمستانی از سراسر جهان است نه محلی برای قدرت نمایی سیاسی. بازی‌های موفق و عالی به تلاش‌های متمرکز خانواده المپیک زمستانی بستگی دارد نه حضور یکسری از مقام‌های دولتی. امیدواریم که برخی کشورها بتوانند از این شرایط دست بکشند. علاوه بر این، طبق قوانین المپیک مقام‌های خارجی به دعوت کمیته ملی المپیک کشور خود در بازی‌ها شرکت می‌کنند.

وی افزود: آمریکا و یکسری دیگر از کشورها درباره بازی‌ها بیانیه داده و حضور مسئولان در این بازی‌ها را به بهانه نقض حقوق بشر ممنوع کرده‌اند. این یک کارزار برای لکه‌دار کردن وجهه چین به اسم دفاع از حقوق بشر است. چنین اقدامی به معنای سیاسی کردن وزرش، نقض آشکار منشور المپیک به ویژه اصل بی طرفی سیاسی بازی‌ها و بر ضد شعار المپیک است. این مساله باید با مخالفت قاطع جامعه بین‌الملل همراه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه چین تاکید کرد: آماده سازی برای بازی‌ها وارد مرحله خانگی شده است. جامعه بین‌المللی، از جمله کمیته بین‌المللی المپیک کار آماده سازی را به شدت به رسمیت می‌شناسد. ورزشکاران خارجی، از جمله بسیاری از ورزشکاران آمریکایی، مشتاقانه منتظر حضور در چین برای بازی‌ها هستند. ما متقاعد شده‌ایم که تحت هدایت روحیه المپیک و با تلاش مشترک همه طرف‌ها، بازی‌های المپیکی کارآمد، ایمن و باشکوه را برای جهان ارائه داده و توسعه سالم ورزش بین‌المللی را ارتقا می‌دهیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها