کد خبر: 523758
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۰۹:۵۲:۳۸
| |

چین به شرکت‌های تایوانی: طرفتان را انتخاب کنید

دولت چین در پی مجازات یک شرکت بزرگ تایوانی از بابت ارتکاب تخلفات تجاری، اعلام کرد شرکت‌های تایوانی فعال در چین باید بین خود و حامیان استقلال مرزبندی کنند.

چین به شرکت‌های تایوانی: طرفتان را انتخاب کنید
کد خبر: 523758
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ۰۹:۵۲:۳۸

اعتمادآنلاین| چین در حالی که تایوان برخوردار از حاکمیت دموکراتیک را بخشی از خاک خودش می‌داند، فشارها را بر این جزیره با هدف پذیرش حاکمیت پکن افزایش داده است.

به گزارش ایسنا،‌ به نقل از خبرگزاری رویترز، این کشور اوایل ماه جاری میلادی اعلام داشت آنهایی که از استقلال رسمی این جزیره خودگردان حمایت کنند، از جمله شرکت‌های تجاری را با مسئولیت کیفری مواجه می‌کند.

خبرگزاری شینهوا روز دوشنبه گزارش کرد که نهادهای ضابط قانون در سراسر چین شرکت تایوانی «فار ایسترن گروپ»( Far Eastern Group) را که فعال در حوزه‌هایی اعم از هتل‌ها تا پتروشیمی است، از بابت تخلفات در زمینه‌هایی اعم از مالیات تا رعایت مسائل ایمنی مربوط به آتش‌سوزی مجازات کرده‌اند و تحقیقات در قبال آنها همچنان ادامه دارد.

دفتر امور تایوان دولت چین در بیانیه‌ای در پاسخ به این سوال که آیا این اقدام به نوعی هدف قرار دادن نیروهای "شدیدا طرفدار استقلال تایوان" از سوی این دولت محسوب می‌شود، ارتباط مستقیمی بین آنها قائل نشد اما اتهامات خبرگزاری شینهوا علیه این شرکت را تکرار کرد.

اما این نهاد در یک جمله جداگانه اضافه کرد که کسانی که از استقلال تایوان حمایت می‌کنند، صلح و ثبات را تهدید کرده و به منافع مردم چین آسیب می‌زنند. این نهاد تصریح داشت: آنها و شرکت‌های مرتبط با آنها و حامیان مالی آنها باید مطابق با قوانین مجازات شوند.

این دفتر بیان داشت، از شرکت‌های تایوانی استقبال می‌کند اما اجازه نمی‌دهد حامیان استقلال تایوان در چین کسب درآمد کنند. این نهاد خاطر نشان کرد: شرکت‌ها و تاجران تایوانی باید درست و غلط را تشخیص دهند و محکم ایستاده و مرز جدایی روشنی با نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال تایوان ترسیم کرده و اقداماتی عملی را با هدف حفظ توسعه صلح‌آمیز روابط دو سوی تنگه تایوان اتخاذ کنند.

شرکت فار ایسترن گروپ به درخواست اظهارنظر پاسخی نداد اما یکی از واحدهای تابعه این شرکت تحت عنوان «فار ایسترن نیو سنچری کورپ» (Far Eastern New Century Corp) بیان داشت که فعالیت‌هایش در حوزه منسوجات در چین در سه ماهه دوم سال هدف بازرسی مقام‌های ضابط قانون قرار گرفت و آنها مشکلی در این شرکت در زمینه مالیات، رعایت ایمنی مربوط به آتش سوزی و حفاظت محیط زیست نیافتند.

این شرکت اعلام کرد، همه تغییرات الزامی را اعمال کرده و میزان 36.5 میلیون یوآن (5.72 میلیون دلار) جریمه شده است.

دولت تایوان هنوز در مورد این گزارش اظهارنظر نکرده است. تایوان می‌گوید که هم‌اکنون یک کشور مستقل تحت عنوان "جمهوری چین" به حساب می‌آید و پکن حق اقدام به جای آن یا تحت فشار گذاشتن مقام‌های منتخب آن را ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها