یک شرکت نفتی خارجی در جنوب عراق هدف تیراندازی و حمله راکتی قرار گرفت

​منابع محلی در عراق روز سه‌شنبه از تیراندازی افراد ناشناس و حمله راکتی به مقر یک شرکت نفتی خارجی در جنوب این کشور خبر دادند.

یک شرکت نفتی خارجی در جنوب عراق هدف تیراندازی و حمله راکتی قرار گرفت
کد خبر: 529254
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ۲۱:۲۰:۰۳

خبرگزاری فرانسه با انتشار گزارشی به نقل از مقامات عراقی اعلام کرده که حمله سحرگاه روز سه‌شنبه علیه یک شرکت نفتی چینی انجام شده و تلفات و خساراتی در پی نداشته است.

به گزارش ایسنا، به گفته یک منبع امنیتی در استان فقیرنشین ذی‌قار، محلی که مانند اغلب نقاط عراق داد و ستد سلاح و جرائم مسلحانه در آن رو به افزایش است، شش نفر در راستای تحقیقات مربوط به این حمله بازداشت شده‌اند.

کریم الجندیل، مسئول ارتباطات یک شرکت نفتی دولتی در استان ذی‌قارِ عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقر شرکت چینی زپیک روز سه شنبه با شلیک گلوله‌ و پرتاب گلوله‌های آرپی‌جی هدف قرار گرفت.»

وی سپس یادآور شده که فعالیت شرکت چینی یاد شده روی میدان نقتی الغراف واقع در شمال شهر ناصریه متمرکز شده است.

یک منبع امنیتی نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: «به جز چند سوراخ که بر اثر شلیک گلوله روی بدنه یک کاروان در مجاورت ساختمان شرکت چینی ایجاد شده آسیب دیگری به مقر شرکت و متعلقات آن وارد نیامده است.»

به نقل از یورونیوز، به گفته این منبع همچنین یک راکت آرپی‌چی که پس از شلیک عمل نکرده بود در نزدیکی ساختمان شرکت چینی کشف و خنثی شده است.

ماموریت شرکت چینی «زپیک» بر اساس قراردادی که با مقامات عراقی به امضا رسانده حفر چاه در میدان نفتی الغراف عنوان شده است.

یک مسئول شرکت نفتی دولتی عراق در ذی‌قار این گمانه‌زنی را مطرح کرده که حمله روز سه‌شنبه احتمالا با انگیزه‌ باج‌خواهی و برای فشار به مسئولان شرکت چینی برای تضمین پیشنهاد شغل به ساکنان این بخش انجام شده است.

ناصریه و استان ذی‌قار از جمله کانون‌های اصلی اعتراضات ضد دولتی در عراق بودند که پاییز سال ۲۰۱۹ با هدف اصلاح ساختار قدرت و کوتاه کردن نفوذ خارجی در این کشور آغاز شد و اندکی بعد با سرکوب خونین به پایان رسید.

اعتراض عمده شرکت‌کنندگان در این جنبش به ناکارآمدی دولت، زیرساخت‌های رو به زوال، فساد، بیکاری جوانان و خدمات ضعیف عمومی اختصاص داشت.

عراق از ذخایر بسیار بزرگ هیدروکربنی برخوردار است و دومین کشور در میان سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک محسوب می‌شود.

این کشور که طلای سیاه بیش از ۹۰ درصد درآمدهای آن را تشکیل می‌دهد ماه گذشته میلادی بیش از ۹۸ میلیون بشکه نفت به جهان صادر کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها