کد خبر: 528823
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۲۱:۵۲:۲۳
| |

طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی»، پس از تشکیل جلسه‌، طرح چند بندی برای حل بحران کنونی این کشور ارائه و تأکید کرد که همه گروههای سیاسی باید در این راستا تلاش کنند.

طرح 9 بندی کمیته هماهنگی شیعیان برای حل بحران سیاسی عراق
کد خبر: 528823
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۲۱:۵۲:۲۳

کمیته هماهنگی شیعیان عراق موسوم به «الاطار التنسیقی» شامگاه امروز یکشنبه جلسه‌ای تشکیل، و طرح چند بندی برای حل بحران کنونی این کشور ارائه کرد.

​به گزارش فارس، شبکه خبری الغدیر به نقل از کمیته شیعیان عراق گزارش داد، باید مسئولان قضایی، تمامی شکایتها و اعتراضاتی را که درباره نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد، بررسی و به آن رسیدگی و از مسیرهای قانونی حمایت کنند.

این کمیته با انتشار بیانیه‌ای، تصریح کرد، تمرکز نباید بر روی شکل دولت باشد، بلکه باید بر برنامه‌های دولتی متمرکز شود که حاکمیت را محقق کند و در پی مبارزه با فساد و حل مسئله بیکاری باشد.

بر اساس این بیانیه، مکانیزمهای دقیقی برای مقابله با بحران افزایش نرخ دلار، فعالسازی بخشهای کشاورزی و صنعت، تشویق سرمایه گذاری، بخش خصوصی و مقابله با بحران جدی آب تدوین شود.

در این بیانیه، بر حمایت از قوانینی تأکید شد که به مشکلات اساسی شهروندان رسیدگی می کند، سطح اقتصادی را ارتقا می‌بخشد و هویت فرهنگی مردم عراق را حفظ می کند.

حفظ سازمان الحشد الشعبی و افزایش توانمندیهای آن بر اساس قانون، ارتقای سطح توانمندیهای رزمی نیروهای مسلح از جمله ارتش، پلیس فدرال، سازمان مبارزه با تروریسم، الحشد الشعبی و پیشمرگه و حمایت از تمامی دستگاه های امنیتی نیز یکی دیگر از راهکارهای کمتیه شیعیان عراق است.

حل مسئله اختلال در تعادل پارلمان که برآیند خلل در نتایج انتخابات است، نیز راهکار بعدی این کمیته است. مسئله دیگری که مورد تأکید کمیته مذکور قرار گرفت، تشکیل شورای سیاست‌گذاری به عنوان یک هیئت مشورتی تا زمان تدوین قانون شورای فدرال است تا مشارکت واقعی در مدیریت حکومت صورت گیرد.

کمیته هماهنگی شیعیان همچنین تأکید کرد که مخالفت سیاسی، حق تضمین شده برای تمامی گروههاست و گروههایی که بر سر تشکیل دولت به توافق رسیدند، باید این مسئله را اعلام کرده و مسئولیت کامل عملکرد نمایندگانشان در قوه مجریه را بر عهده گیرند.

در پایان این بیانیه تأکید شد، رؤسای سه قوه، با توافق گروههای سیاسی و رعایت عرف قانون اساسی تعیین می‌شوند و همه شرکای سیاسی باید برای دستیابی به راه حل، تلاش کنند.

در همین ارتباط، احمد الاسدی سخنگوی ائتلاف الفتح عراق گفت که کمیته هماهنگی شیعیان و فراکسیون صدر، دولت آینده را تشکیل خواهند داد.

احزاب شیعه یازدهم آذر ماه گذشته جلسه‌ای مشترک با الصدر برگزار و توافق کردند که نخست وزیر، رئیس جمهور و رئیس پارلمان این کشور از منصب خود کنار بروند و برای یک دوره دیگر، تکرار نشوند.

انتخابات عراق در ماه اکتبر برگزار شد. کمیته هماهنگی شیعیان عراق پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات، تأکید کرد بر اساس ادله‌ای که دارد، نتایج را قبول ندارد و معتقد است نتیجه انتخابات دستکاری شده است.

این کمیته با انتشار بیانیه‌ای گفت: «ما به طور قاطعانه نتایج انتخابات فعلی را رد می کنیم، زیرا روشن شده است که بدون هیچ تردیدی، علیرغم  اراده مردم عراق، کمیسیون انتخابات، نتایج انتخابات را از قبل تعیین کرده است».

این کمیته خاطر نشان کرد کرد: «شواهد ارائه شده توسط گروههای سیاسی و اثبات اشتباهات کمیساریا برای شمارش دستی جامع [آراء] کافی بوده است برای اینکه حداقل در نتایج، تغییر چشمگیری وجود داشته باشد».

گروههای شیعه معترض به نتیجه انتخابات همچنین به اظهارات ضد و نقیض این کمیساریا مبنی بر انطباق ۱۰۰ درصدی آراء پس از شمارش دستی اشاره و تأکید کردند: «سردرگمی و تناقض کمیساریا در اظهارات و رویه‌های رای‌گیری، شک و تردید بسیاری درباره بسیاری از پرونده‌ها به وجود می‌آورد مانند آراء باطله و مراکز اخذ رأی».

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها