«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

آیا آمریکا به جنگ حشد الشعبی عراق خواهد رفت؟

هرچند کارآمدی حشد الشعبی عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش هرگز با اقدامات ارتش آمریکا قابل قیاس نیست، اما به هر روی 2 ضلع از اضلاع مبارزه با داعش بعد از شکست نسبی این گروه تروریستی اکنون تقابل اعلام‌نشده‌ای با یکدیگر دارند.

آیا آمریکا به جنگ حشد الشعبی عراق خواهد رفت؟
کد خبر: 491887
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی - بیش از یک سال است که روابط بین حشد الشعبی عراق و ارتش آمریکا به نقطه جوش خود نزدیک می‌شود.

هرچند کارآمدی حشد الشعبی عراق در جنگ با گروه تروریستی داعش هرگز با اقدامات ارتش آمریکا قابل قیاس نیست، اما به هر روی 2 ضلع از اضلاع مبارزه با داعش بعد از شکست نسبی این گروه تروریستی اکنون تقابل اعلام‌نشده‌ای با یکدیگر دارند.

برای ساختار قدرتمندی که مشروعیت خود را از فتوای آیت‌الله سیستانی گرفته بود و می‌توان آن را نیروهای مردمی عراق تلقی کرد، ادامه حضور ارتش آمریکا در خاک این کشور که در واقع یک نیروی بیگانه به شمار می‌رود، غیرقابل تحمل است.

در این میان ترور جانشین فرمانده نیروهای حشد الشعبی (شهید ابومهدی المهندس)، که هنگام شهادت سردار سلیمانی در فرودگاه بغداد کنار او بود، نفرت نسبت به ارتش اشغالگر آمریکایی را به نقطه اوج خود رسانده است.

در مقابل برای دولت آمریکا که علناً و رسماً از سرمایه‌گذاری بلندمدت در عراق سخن به میان آورده و به دنبال کسب منافع خود به هر شکل و از هر طریقی است، خروج از این کشور امکان‌ناپذیر به نظر می‌رسد.

واشینگتن چه در دوره دونالد ترامپ و چه در حال حاضر در عمل و روی زمین بر ادامه بقای خود در عراق تاکید می‌کند و حتی با وجود مصوبه پارلمان عراق در اخراج نیروهای بیگانه از خاک کشور نیز راهکارهایی برای ادامه این حضور دست‌وپا می‌کند.

در این میان همزمان با اقدام جنجالی مصطفی الکاظمی در دستگیری یکی از فرماندهان ارشد حشد الشعبی که با واکنش این نیروها به شکست انجامید و در سایه ناتوانی جریان‌های همسو با واشینگتن و متحدان منطقه‌ای‌اش برای انحلال حشد الشعبی یا حل کردن آن در داخل ارتش، برخی از رسانه‌ها می‌گویند مسئولان پنتاگون در صدد تکرار سناریوی شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس برای سران حشد الشعبی برآمده‌اند.

یک رسانه عربی با اشاره به این طرح به نقل از یک منبع آگاه در دولت آمریکا خبر داد، بایدن راهکار استفاده از قدرت نظامی علیه گروه‌های شبه‌نظامی عراقی را به عنوان یکی از راهکارها پذیرفته است.

به گفته این منبع آگاه، سناریوی انجام ضربات نظامی علیه حشد الشعبی اکنون به طور جدی در وزارت دفاع آمریکا، کاخ سفید و شورای امنیت ملی این کشور در دست بررسی است و قرار است این اقدام در واکنش به تهاجم (احتمالاً ساختگی) علیه منافع آمریکا در عراق، اهداف مشخصی از حشد الشعبی را هدف قرار دهد. از سوی دیگر با توجه به دستاوردی که آمریکا از ترور شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در عراق کسب کرد، این روش برای دیگر نقاط قوت حشد الشعبی نیز در پیش گرفته شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها