کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در امور افغانستان:

تهران خواهان ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است

نماینده ویژه ایران در امور افغانستان گفت که تهران طرفدار ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است و علاقه‌مند است تا صلح و ثبات و یک حکومت همه شمول با مشارکت همه جهت‌ها در این کشور شکل بگیرد.

تهران خواهان ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است
کد خبر: 528693
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۵ ۱۲:۱۸:۵۴

محمد محقق عضو «رهبری شورای عالی مقاومت ملی افغانستان» در دیدار با نماینده ویژه ایران برای افغانستان گفت که شورای مذکور طرفدار خشونت و جنگ نیست و اگر زمینه مذاکرات بین‌الافغانی فراهم شود، حاضر به گفت‌وگوی سازنده برای حل و فصل قضایای این کشور است.

به گزارش فارس، نماینده ویژه ایران در این دیدار گفت: تهران طرفدار ثبات و امنیت پایدار در افغانستان است و خواهان حل مسالمت‌آمیز مسئله افغانستان از طریق مذاکرات بین همه طرف‌های سیاسی و قومی افغانستان هستند.

قمی افزود: ایران با همه جناح‌های سیاسی افغانستان مناسبات دوستانه دارد و علاقه‌مند است که میان همه جوانب افغانستان میانجی‌گری کند تا صلح و ثبات و یک حکومت همه شمول با مشارکت همه جهت‌ها شکل بگیرد.

نماینده ویژه ایران در پایان سخنان خود امنیت و ثبات در افغانستان را به نفع همه جهان و منطقه دانست.

در ادامه این دیدار محمد محقق، رهبر حزب وحدت مردم افغانستان  از دولت ایران بابت ایفای نقش مثبت در موضوع افغانستان و پذیرای طولانی مدت میلیون‌ها مهاجر افغان قدردانی کرده است.

وی گفت: «ما به نقش مهم جمهوری اسلامی ایران در سیر تحولات و حوادث منطقه آگاهی داریم و من به نمایندگی از شورای عالی مقاومت ملی افغانستان اطمینان می‌دهم که ما در شرایط فعلی طرفدار جنگ و خشونت نیستیم و در صورتی که یک مذاکره بین‌الافغانی زمینه‌اش فراهم شود ما حاضر به گفتگوی سازنده برای حل و فصل قضایای کشورمان هستیم».

محقق در بخشی دیگر از سخنانش تصریح کرد: «زندگی برای مردم افغانستان در سایه نظام یک‌جانبه دشوار شده و به همین دلیل جمعیت وسیعی از مردم کشور ما مهاجر و راهی کشورهای خارج شدند».

وی از ایران درخواست که به دلایل اسلامی و انسانی مشکلات مهاجرین را برطرف کند. 

محقق در پایان اظهارات خود از سخنان اخیر سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران درباره ضرورت رسیدگی جدی به وضع مهاجرین، قدردانی کرد.

پیشتر کاظمی قمی در اولین سفر خود به افغانستان با مقامات ارشد طالبان دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

ملابرادر، معاون طالبان، سفر نماینده ویژه ایران را فرصتی برای افغانستان مهم تلقی کرد و ضمن قدردانی از میزبانی ایران از پناهجویان، بر ایجاد روابط خوب میان دو همسایه تاکید کرده بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها