کد خبر: 528361
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۳ ۱۶:۵۷:۵۵
| |

نیروهای یمنی بر بخشی از مناطق مرزی با عربستان سعودی مسلط شدند

پس از گزارش‌ها درباره پیشروی نیروهای صنعاء در شمال شرق یمن، رسانه‌ها خبر دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی توانسته‌اند مناطق مرزی با عربستان سعودی در شمال شرق یمن را تحت کنترل خود درآورند.

نیروهای یمنی بر بخشی از مناطق مرزی با عربستان سعودی مسلط شدند
کد خبر: 528361
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۳ ۱۶:۵۷:۵۵

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، امروز (جمعه)، بر مناطق جدیدی در استان «الجوف» واقع در شمال شرق یمن مسلط شدند.

​به گزارش فارس، منابع میدانی به شبکه «المیادین» خبر دادند که ارتش یمن توانسته «الیتمه» مرکز شهرستان «خب والشعف» در استان الجوف را کاملا تحت کنترل خود درآورد.

منابع مذکور اضافه کردند که نیروهای صنعاء بر خط بین‌المللی منتهی به گمرک «الخضراء» میان استان «نجران» عربستان سعودی و استان «صعده» در شمال یمن مسلط شده‌اند.

یمن

همزمان با این گزارش، پایگاه خبری «البوابه الاخباریه الیمنیه» گزارش داد که نیروهای صنعاء اخیرا با ساکنان الیتمه توافقی درباره عدم ورود به بازار این منطقه البته به شرط عدم بازگشت نیروهای دولت مستعفی یمن به آن امضاء کرده بودند که نیروهای هادی با حمله الیتمه و سیطره بر بازار مذکور، نیروهای صنعاء را مجبور به پاسخگویی کردند.

بنابر این گزارش، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هم‌اکنون بازار الیمته و تمام مناطق این شهر را تحت تسلط خود درآورده‌اند.

منابع نزدیک به دولت مستعفی یمن نیز ضمن تأیید این خبر، گزارش دادند که نیروهای منصورهادی پس از شکست، از منطقه مذکور عقب‌نشینی کرده‌اند و نیروهای صنعاء هم‌اکنون بر الیمته در مجاورت مرزهای عربستان سعودی اوضاع را تحت کنترل خود دارند.

این گزارش در حالی منتشر شده است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی چند روز گذشته حملات خود را علیه شهرستان خب والشعف تشدید کرده بود و توانسته بود بر چند منطقه از جمله کوه «قشعان» و کو‌های «حبش»، منطقه «عفی» و دیگر مناطقی که بخش عظیمی آن‌ها در خط مرزی با عربستان سعودی قرار دارند، مسلط شوند.

طبق گزارش رسانه‌های یمنی، درگیری‌های امروز میان نیروهای دو طرف در مناطق «السلیله»، «وادی الهضبه» و«الوجف» متمرکز بوده است.

شش روز پیش شبکه المیادین خبر داده بود که نیروهای صنعاء مناطق جنوبی و شرقی الیتمه مرکز شهرستان خب الشعف از توابع استان الجوف را تحت کنترل خود درآورده‌اند.

این عملیات پس از آن انجام شده است که منابع یمنی خبر داده بودند ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در منطقه جیزان (جنوب عربستان سعودی) پیشروی داشته‌اند؛ عملیاتی که در پی آن، یکی از نیروهای ائتلاف سعودی از پای درآمد و ۳۰ مزدور سودانی دیگر مجروح شدند.

این در حالی بود المیادین حدود دو هفته گذشته نیز خبر داده بود که ارتش صنعاء توانسته مواضعی را در کوه‌های قشعان و «وادی سلبه» در استان الجوف یمن تحت کنترل خود در بیاورد.

نیروهای صنعاء در شرایطی بر مواضع مذکور تسلط پیدا کردند که از هفته‌های گذشته، میان این نیروها و نیروهای دولت مستعفی یمن درگیری‌های شدیدی در اطراف شهر مأرب (مرکز یمن) آغاز شده است.

نبرد آزادسازی استان مهم مأرب در شرق استان صنعاء از سال گذشته میلادی آغاز شده و بیشتر مناطق و شهرهای آن تحت کنترل نیروهای صنعاء در آمده است. 

«حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اخیرا در صفحه توئیتری خود درباره آخرین تحولات مأرب نوشته بود که موضوع مأرب تمام شده و آنچه مزدوران می‌گویند هیاهوی توخالی و سروصدای بی مورد است.

وی همچنین بیان کرده بود که آزادسازی حتمی مأرب برای منازعه یا کوبیدن طرف دیگری نیست بلکه ضرورت‌های امنیتی، مقابله با تروریسم و تمایل به بلوغ اراده صلح، این نبرد را ایجاب کرده و درک این حقایق مهم است.

گزارش‌ها درباره پیشروی نیروهای صنعاء در استان مأرب در حالی منتشر می‌شوند که شبکه المیادین پیشتر به نقل از خبرنگار خود در یمن گزارش داده بود که نیروهای صنعاء بر رشته‌ کوه‌های «البلق الشرقی» در شرق شهر مأرب یا به عبارتی آخرین بلندی‌های مشرف بر شهر مأرب از سمت شرق مسلط شده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها