کد خبر: 528141
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۲۱:۴۰:۲۷
| |

یمن در سال 2022، ارتش یمن به سمت عربستان و باب المندب پیشروی می‌کند؟

باتوجه به پیشروی چشمگیر ارتش یمن در سال‌های گذشته، برخی تحلیلگران بر این باورند که نیروهای صنعاء در سال جدید میلادی ضمن توسعه توانمندی‌های نظامی خود، به سمت خاک عربستان و تنگه باب المندب پیشروی کنند.

یمن در سال 2022، ارتش یمن به سمت عربستان و باب المندب پیشروی می‌کند؟
کد خبر: 528141
|
۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ۲۱:۴۰:۲۷

بررسی پیشروی چشمگیر و توسعه توانمندی‌های نیروهای صنعاء از احتمال پیشروی این نیروها به سوی خاک عربستان سعودی و تنگه باب المندب در سال ۲۰۲۲ حکایت دارد.

به گزارش فارس، پایگاه خبری شبکه «المیادین»، امروز (چهارشنبه)، در گزارشی به این مسئله پرداخت و نوشت که تمامی کشورها و ملت‌ها به دلایل متعددی -چه سیاسی، اقتصادی و دینی- در معرض بحران و جنگ قرار می‌گیرند اما برخی از این کشورها در مواجهه با پیش‌آمدها ناکام می‌مانند که در این حالت این جنگ‌ها و بحران‌ها بر آن‌ها غلبه می‌کند و باعث شکستشان می‌شود؛ اما برخی دیگر استوار می‌مانند و به موفقیت می‌رسند که در این حالت، این کشورها بر بحران‌ها و جنگ‌ها غلبه می‌کنند و بر آن فائق می‌آیند و در صورت شکست نیز این ملت‌ها درس‌ها و عبرت‌های بسیاری می‌گیرند و آن را برای آینده خود ذخیره و به نسل‌های بعد منتقل می‌کنند؛ البته نه به طور یکسان بلکه با نسبت‌های متفاوتی که این میزان اساسا به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های فکری، فرهنگی، علمی و انسانی ملت‌ها و از همه مهم‌تر روحیه مقاومت و جنگاوری آن‌ها در راه حفظ حاکمیت، کرامت و حقوق مقدسشان باز می‌گردد.

المیادین در ادامه می‌افزاید که مردم یمن نیز همچون اغلب این ملت‌ها در تاریخ خود با جنگ‌ها و تجاوزهای بسیاری دست و پنجه نرم کردند که مهم‌ترین و اثرگذارترین این تجاوزها، حمله چند کشورهای عربی همسایه یمن بود که از حمایت قدرت‌های استعمارگر غربی برخوردار بودند؛ کشورهایی که تحت عنوان «ائتلاف عربی» و با اهدافی علنی و اما فریبکارانه و دروغین که درواقع امتداد همان طمع‌ورزی تاریخی به یمن و موقعیت راهبردی این کشور و منابع آن بود، تجاوز علیه این کشور را آغاز کردند.

این پایگاه خبری اضافه می‌کند که کشورهای متجاوز جنگ خود علیه یمن را این گونه توجیه می‌کنند که آن‌ها برای بازگرداندن مشروعیت و توازن سیاسی به یمن در تلاش و تکاپو هستند؛ اما مقابله یمنی‌ها برای متجاوزان شوکه‌کننده بوده است.

در ادامه این گزارش آمده است: «درست است که جنگ یا تجاوز علیه یمن از نظر تعداد شهدا و مجروحان یمنی یا از حیث میزان خسارتی که به بخش‌های عظیمی از شهرهای یمن، مناطق و تأسیسات آن وارد شده، فاجعه‌بار بوده است؛ اما چه بسا این زیان به خاطر دستاوردهای چشمگیر فرزندان این میهن استوار سودمند بوده باشد چراکه [با این مقاومت]، مسیر تکیه به خارج بسته شد و یمنی‌ها روند عزت ملی و حاکمیت ملت، کشور و ارتش را در مناطق آزادشده تثبیت کردند. تصمیم استفاده از منابع این کشور نیز پس از آنکه در گرو وضعیت سران برخی از کشورهای منطقه، غرب و حکام آن‌ها بود، اکنون از چنگ [متجاوزان] خارج شده است».

المیادین در ادامه می‌آورد که پافشاری و استواری یمنی‌ها، به ارتش و یگان‌های مسلح این کشور این فرصت را داد تا توانمندی‌ها و ظرفیت‌ها خود از جمله موشک‌ها، پهپادها و سامانه‌های پدافند هوایی را تقویت کنند که امر بر مبنای یک دکترین آشکار که هسته آن تقابل و مقاومت در برابر دشمن متجاوز  و اشغالگر باشد، شکل گرفت.

در بُعد راهبردی درگیری‌های خارج از مرزهای یمن، نبرد موفق دفاع از یمن نقطه اتکا و نقطه‌ آغازی برای پیوستن به محور مقاومت برای جنگ با رژیم صهیونیستی و آن دسته از کشورهای منطقه و غربی بود که چشم طمع به منابع یمن، موقعیت راهبردی و اثرگذار این کشور دوخته‌اند.

این شبکه لبنانی می‌افزاید که با توجه به دستاوردهای مقاومت یمن در میدان نبرد، در جریان پیشروی‌ها و تسلط بر مناطق مختلف، توسعه توانمندی‌های راهبردی، مدیریت موفقیت‌آمیز و چشمگیر جنگ چه در داخل خاک یمن یا خارج از مرزهای این کشور در عمق خاک کشورهای متجاوز، ثبات موضع و وضعیت سیاسی ملی، اتحاد اغلب اقشار یمنی و قبایل این کشور در داخل، ایستادگی در برابر جامعه بین‌الملل که تنها متجاوزان را همراهی کرد، با نظر به تمام این موارد می‌توان برخی از تصمیم‌ها و راهبردهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را در سال ۲۰۲۲ را پیش‌بینی کرد.

اولا: روند آزادسازی تمام مناطق اشغالی از چنگ متجاوزان و مزدوران ابتدا از شهر مأرب و شهرستان «الوادی» (آخرین شهرستان مأرب که به طور کامل آزاد نشده است) یا همانی استانی که در آستانه آزادسازی کامل قرار گرفته، ادامه خواهد یافت. مانور گسترده و بی‌فایده ائتلاف برای جلوگیری و سد کردن مسیر آزادسازی‌ مناطق چیزی فراتر از یک وقفه موقت نیست که مانور ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای حفظ جان غیرنظامیان در مأرب آن را به وجود آورده است؛ شهروندانی که ائتلاف سعودی به عنوان سلاح آخر و سپر انسانی از آن‌ها سوءاستفاده می‌کند. افزون بر این، آزادسازی دیگر استان‌های شرقی و جنوبی یمن ادامه خواهد یافت و به احتمال بسیار زیاد دامنه درگیری‌ها و پیشروی به سمت غرب و آزادسازی «المخا» و باب المندب با هدف نظارت مستقیم بر این تنگه پراهمیت که دریایی سرخ را به خلیج عمان و دریای مکران متصل می‌کند، ادامه یابد.

ثانیا: روند توسعه موشک‌های بالستیک و پهپادهای بمب‌افکن انتحاری به منظور رسیدن به اهدافی دورتر از عمق خاک عربستان سعودی وتأثیرگذاری بیشتر در هدایت ایمن این موشک‌ها و پهپادها به دور از سامانه‌های پدافند هوایی دشمن ادامه خواهد یافت. میزان توان حمل مواد منفجره به مناطق دورتر و همچنین روند توسعه سامانه‌های پدافند هوایی «مناسب» -هماطور که خود سخنگوی نظامی یمن می‌گوید- ادامه خواهد یافت؛ سامانه‌هایی که اخیرا توانستند ده‌ها پهپاد جاسوسی بسیار پیشرفته ساخت چین و آمریکا را سرنگون کنند. تداوم برنامه‌ریزی برای قدرتمندتر کردن این سامانه‌ها به منظور دور کردن -حتی جزئی- جنگنده‌های اف-۱۵ و اف-۱۶ و دیگر جنگنده‌های بمب‌افکن غربی.

ثالثا: توسعه تحرکات تهاجمی یگان‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با تحمیل معادله‌های میدانی جدید در عمق خاک عربستان سعودی از راه پیشروی به سمت شمال در عمق استان‌های جنوبی عربستان سعودی (نجران، عسیر و جازان) و تسلط بر مناطق بیشتر.

المیادین در پایان عنوان می‌کند که جنگ یمن یا تجاوز علیه یمن دیگر نبردی برای تسلط بر مناطق در الحدیده، مأرب، صنعاء، الجوف، البیضاء، شبوه یا مناطق مرزی با عربستان سعودی در جیزان، نجران و عسیر به شمار نمی‌آید. از طرفی دیگر، این نبرد دیگر نبرد تسلیحات پیشرفته (موشک‌ها، پهپادها یا پدافند هوایی) هم نیست چراکه فرزندان یمن موضع و موقیعت خود را در سخت‌ترین جنگی که علیه آن‌ها به راه انداخته شده، تثبیت کرده‌اند و با دفاع از خود به پیروزی دست یافته‌اند. طبیعی است که آن‌ها خودشان، موضع و موقعیتشان را پس از پایان این جنگ به عنوان بازیگرانی قدرتمند که از حقوق، حاکمیت، منابعشان تثبیت کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها