کد خبر: 527438
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۱:۱۷:۵۳
| |

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد:

افزایش بی سابقه تقاضای جهانی برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۲

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ بطور بی سابقه ای افزایش می یابد.

افزایش بی سابقه تقاضای جهانی برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۲
کد خبر: 527438
|
۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ۱۱:۱۷:۵۳

آژانس بین المللی انرژی با اشاره به این که برق تولیدی نیروگاه های زغال سنگ برای کمک به بهبود اقتصادی بعد از کرونا در سال جاری ۹ درصد افزایش یافته، پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای زغال سنگ در سال ۲۰۲۲ بطور بی سابقه ای افزایش می یابد.

به گزارش ایرنا، روزنامه گاردین نوشت: این سازمان در گزارش جدید خود بیان کرد که برق تولیدی از زغال سنگ بعد از افزایش تقاضای سوخت فسیلی برای کمک به بهبود اقتصادی بعد از دوران قرنطینه در سال جدید میلادی همزمان با احیای اقتصادی و تقاضای بالا ۹ درصد افزایش یافته است.

با رکود اقتصادی ناشی از کرونا در دوران همه گیری، استفاده از زغال سنگ برای تولید برق در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴ درصد کاهش یافت اما یافته های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که تقاضای برق امسال از رشد منابع دارای کربن پایین پیش گرفته است و باعث شده که بسیاری از کشورهای ثروتمند جهان بیشتر به نیروگاه های تولید سوخت فسیلی تکیه کنند.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش خود همچنین آورده است که کاهش جهانی عرضه  گاز که ناشی از افزایش قیمت های جهانی آن است نیز به افزایش تقاضای  زغال سنگ کمک کرده است.

آژانس همچنین به این نتیجه رسیده که تقاضای جهانی برای زغال سنگ از جمله برای تولید سیمان و فولاد نیز در سال جاری ۶ درصد افزایش یافته است.

فیث بیرول مدیر اجرایی آژانس بین المللی انرژی گفت، زغال سنگ تنها منبع بزرگ تولید کربن در جهان است و تولید بی سابقه برق با استفاده از زغال سنگ شاهد نگران کننده ای است که نشان می دهد جهان به رغم تلاش هایش برای به صفر رساند کربن تا چه اندازه از مسیر خود دور شده است. بدون اقدام قوی و فوری دولت ها برای کنترل انتشار گازهای ناشی از سوخت زغال سنگ فرصت چندانی برای محدود کردن گرمای جهانی زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد نخواهیم داشت.

این گزارش چند هفته بعد از برگزاری مذاکرات آب و هوایی گلاسکو Cop۲۶ منتشر شده که با اختلافات درباره تعهد کشورها درباره ممنوعیت استفاده از زغال سنگ به پایان رسید.

آژانس بین الملل انرژی اعلام کرد این سازمان در گزارش خود به این نتیجه رسیده که استفاده هند از زغال سنگ برای تولید برق امسال ۱۲ درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود استفاده چین از نیروگاه های زغال سنگ به رغم کاهش شدید در ماه های اخیر در سال جاری ۹ درصد افزایش یابد. این بالاترین ارقام در هر دو کشور به رغم اقدامات در اجرای طرح های خورشیدی و بادی است.

انتظار می رود در آمریکا و اتحادیه اروپا تولید برق زغال سنگ نسبت به سطح پایین در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۰ درصد افزایش یابد.  با کاهش روند تقاضا و توسعه جایگزین های تولید انرژی با منابع تجدیدشدنی انتظار می رود استفاده از این نیروگاه ها بار دیگر در سال آینده کاهش یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها