آژانس بین المللی انرژی:

رشد تجدیدپذیرها جوابگوی تقاضا برای برق نیست

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارشی اعلام کرد تقاضای جهانی برای برق سریعتر از ظرفیت تجدیدپذیرها رشد می کند و تولید برق بیشتر با استفاده از سوختهای فسیلی را ایجاب خواهد کرد.

رشد تجدیدپذیرها جوابگوی تقاضا برای برق نیست
کد خبر: 505078
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۵ ۱۱:۵۹:۲۷

اعتمادآنلاین| این آژانس در گزارش "بازار برق نسخه نیمه سال 2021" خود پیش بینی کرد مصرف برق پس از این که در سال 2020 تحت تاثیر محدود شدن فعالیت صنعتی به دلیل همه گیری کووید 19 حدود یک درصد کاهش پیدا کرد، تحت تاثیر احیای اقتصادهای جهان، در سال 2021 حدود پنج درصد و در سال 2022 چهار درصد رشد خواهد کرد.

به گزارش ایسنا،تقریبا نیمی از این افزایش با سوزاندن سوختهای فسیلی به خصوص زغال سنگ تامین خواهد شد که در نتیجه، انتشار دی اکسید کربن از این صنعت را افزایش داده و در سال 2022 به رکورد بالایی می رساند. آژانس بین المللی انرژی تقاضای قوی در منطقه آسیا اقیانوسیه به خصوص چین و هند را پیش بینی کرد.

با حرکت جامعه جهانی در مسیر کاهش آلودگی، تجدیدپذیرها به سرعت رشد می کنند اما گزارش آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که اگر انرژی پاکتر قرار باشد با تقاضا همگام بماند، فرآیند مذکور باید شتاب بیشتری پیدا کند.

ظرفیت تجدیدپذیر شامل برق آبی، بادی و فوتوولتائیک خورشیدی در مسیر رشد هشت درصدی در سال 2021 و رشد بیش از شش درصدی در سال 2022 قرار دارد. در حالی که ظرفیت نیروی هسته ای یک درصد در سال جاری و دو درصد در سال آینده رشد خواهد کرد.

آلودگی دی اکسید کربن از سوختن زغال سنگ و گاز احتمالا 3.5 درصد در سال 2021 و 2.5 درصد در سال 2022 رشد می کند.

همچنین آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد قیمت عمده فروشی برق در اقتصادهای توسعه یافته در نیمه اول سال میلادی جاری 54 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال 2020 رشد کرد. میانگین قیمت سال گذشته یک چهارم در مقایسه با سال 2019 کاهش داشت.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی همچنین به سرما و گرمای شدید و خشکسالی اشاره کرد که باعث مختل شدن تامین برق شده اند و قابل توجه ترین مورد، بحران برق تگزاس در فوریه بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها