در واکنش به درخواست جنجالی جانسون

فرانسه مذاکرات با انگلیس بر سر مهاجران را لغو کرد

پس از آنکه بوریس جانسون از فرانسه خواست مهاجران رسیده به انگلیس از طریق کانال مانش را پس بگیرد، وزیر کشور فرانسه مذاکرات با پریتی پاتل، همتای انگلیسی خود بر سر وضعیت مهاجران را لغو کرد.

فرانسه مذاکرات با انگلیس بر سر مهاجران را لغو کرد
کد خبر: 524151
|
۱۴۰۰/۰۹/۰۵ ۱۳:۲۶:۴۵

اعتمادآنلاین| در پی تشدید بحران سیاسی با مرگ 27 تن در کانال مانش، ژرالد درمنن، وزیر کشور فرانسه گفت از مشاهده نامه اخیر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس ناامید شده است.

به گزارش ایسنا،وزیر کشور فرانسه در ادامه به علنی کردن این درخواست انگلیس از کشورش را مورد انتقاد قرار داده و گفت، این کار "وضعیت را بدتر" می‌کند.

جانسون در نامه خود به امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه پنج گام را برای جلوگیری از تکرار فاجعه روز چهارشنبه در کانال مانش پیشنهاد کرد.

درمنن در بیانیه‌ای گفت: "ما نامه علنی نخست‌وزیر انگلیس را غیرقابل قبول و مغایر با بحث‌ها بین شرکای خود می‌دانیم" و "به خاطر این نامه دعوت از وزیر کشور انگیس برای مذاکره پس گرفته می‌شود".

قرار است مقام‌های کشورهای بلژیک، هلند، آلمان و کمیسیون اروپا روز یکشنبه نشستی برگزار کرده تا در خصوص مساله عبور مهاجران از کانال مانش گفت‌وگو کنند.

نخست وزیر انگلیس از فرانسه خواست با بازپس گرفتن مهاجرانی که از کانال مانش گذشته‌اند، موافقت کند.

تنها چند ساعت پس از انتشار نامه جانسون در شبکه‌های اجتماعی، دولت فرانسه آشکارا خشم خود را از این کار ابراز داشت.

گابریل آتال، سخنگوی دولت فرانسه گفت، مشخص است انگلیس فعالیت‌های گسترده فرانسه در ساحل مانش را نادیده گرفته است.

جانسون گفته کتبا برای امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه نوشته است با پنج گام مشخص، سریع‌تر و جلوتر حرکت کرده تا از تکرار فاجعه روز چهارشنبه که منجر به مرگ 27 نفر شد، جلوگیری شود.

با این حال گرانت شاپس، وزیر حمل و نقل انگلیس از نامه جانسون دفاع کرده و به بی.بی.سی گفت: "دوستان و همسایگان" باید با هم کار کنند.

شاپس گفت: "هیچ کشوری نمی‌تواند به تنهایی با این موضوع مقابله کند. امیدوارم فرانسوی‌ها تجدید نظر کنند و این هم به نفع ما و هم به نفع آنهاست. مطمئناً به نفع کسانی است که به بریتانیا قاچاق شده‌اند."

پیشتر یک منبع دولتی هم گفت که انگلیس و فرانسه اخیرا گفتگوهای مثبتی با یکدیگر داشته‌اند.

عصر چهارشنبه خدمه یک قایق‌ ماهیگیری در آب‌های نزدیک حوزه کاله در فرانسه، اجساد پناهجویانی را روی آب پیدا کردند که در تلاش برای رسیدن به جنوب انگلستان از طریق کانال مانش غرق شده بودند.

غرق شدن قایق این پناهجویان در کانال مانش منجر به مرگ 27 نفر از جمله سه کودک و یک زن باردار شد.

در این رابطه تاکنون پنج نفر بازداشت شدند.

بوریس جانسون در حساب توییتری خود نوشته است از فرانسه خواسته پنج اقدام را در نظر بگیرد. این پنج اقدام عبارتند از: نیروهای گشت‌ مشترک برای جلوگیری از راهی شدن قایق پناهجویان از سواحل فرانسه، استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته‌تر مانند حسگر و رادار،تعمیق رابطه کاری کانون‌های اطلاعاتی دو کشور، شروع فوری کار بر روی توافق دو جانبه بازگشت پناهجویان در کنار مذاکره برای توافق بازپس‌گیری پناهجویان میان انگلیس و اتحادیه اروپا و فعالیت نیروهای گشتی دو کشور در آب‌های منطقه‌ای یکدیگر و رصد هوایی منطقه.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها