کد خبر: 504873
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۱:۲۱:۴۰
| |

بیانیه وزرای خارجه شانگهای:

به خواست و اراده مردم افغانستان احترام بگذارید

وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای در مورد اوضاع افغانستان بیانیه مشترک صادر و بر ضرورت احترام به اراده مردم این کشور تأکید کردند.

به خواست و اراده مردم افغانستان احترام بگذارید
کد خبر: 504873
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ۱۱:۲۱:۴۰

اعتمادآنلاین| وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در شهر «دوشنبه» پایتخت تاجیکستان در چارچوب گروه تماس با افغانستان نشستی برگزار و در پایان آن بیانیه مشترک منتشر کردند.

به گزارش فارس متن این بیانیه به شرح زیر است:

ما وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای، ضمن حمایت از پا گرفتن افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، بی طرف، یکپارچه، صلح خواه، دموکراتیک و مرفه و با درک اینکه دستیابی به صلح و ثبات در این کشور یکی از عوامل اصلی در تأمین امنیت منطقه سازمان همکاری های شانگهای است و همچنین با اعتقاد بر ضرورت ارائه کمک‌های بیشتر به مردم افغانستان در تلاش هایشان برای بازسازی کشور و بازگشت به مسیر صلح و تفاهم ملی موارد زیر را اعلام می‌داریم:

کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای به عنوان همسایگان خیرخواه و شرکای مهم افغانستان، نسبت به برقراری صلح، ثبات و رفاه در این کشور علاقه مند بوده و همچنین احترام خود در برابر سنت‌ها و فرهنگ همه اقوام ساکن افغانستان را تأیید می‌کنند.

کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با توجه به اصول و هنجارهای شناخته شده حقوق بین الملل و قبل از همه منشور سازمان ملل متحد، احترام خود را نسبت به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان تأیید می‌کنند. آنها قصد دارند برای تبدیل شدن افغانستان به کشوری عاری از تروریسم، جنگ و مواد مخدر کمک کنند.

ما ضمن محکوم کردن خشونت مداوم و حملات تروریستی در افغانستان که قربانیان آن غیرنظامیان و مقامات دولتی هستند، از پایان یافتن هرچه سریعتر آن حمایت می‌کنیم.

ما اظهار می‌داریم که فعالیت سازمان‌های تروریستی بین المللی یکی از عوامل اصلی بی‌ثباتی در این کشور است.

ما به طور عمیق از افزایش تنش‌ها در ولایات شمالی افغانستان بر اثر تمرکز سریع گروه‌های مختلف تروریستی، جدایی طلب و افراطی ابراز نگرانی می‌کنیم.

بر آنیم که افزایش تلاش‌های مشترک کشورهای عضو سازمان همکاری های شانگهای برای مقابله با تروریسم، جدایی طلبی و افراط گرایی مهم است.

ما از همه طرف‌های درگیر در قضیه افغانستان می‌خواهیم تا از استفاده از زور و اقداماتی که منجر به بی ثبات سازی و عواقب غیر قابل پیش بینی در مناطق هم مرز افغانستان با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای خواهد شد، خودداری کنند.

کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای آمادگی خود را برای توسعه بیشتر همکاری‌ با افغانستان در زمینه مبارزه با چالش‌ها و تهدیدات امنیتی در منطقه، قبل از همه با تروریسم و ​​جرایم مربوط به مواد مخدر در همه اشکال و مظاهر آن و همچنین مقاومت مشترک علیه «استانداردهای دوگانه» در حل و فصل این مشکلات تأیید می‌کنند.

کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای با تأکید بر اهمیت مهمان نوازی طولانی مدت و کمک‌های موثر به مهاجران افغان توسط کشورهای منطقه و همسایگان افغانستان؛ تلاش‌های فعال جامعه جهانی برای تسهیل در بازگشت شایسته، ایمن و پایدار آنها به وطنشان را مهم می‌دانند.

ما بر آنیم که حل و فصل هرچه سریعتر مسئله افغانستان یکی از مهمترین عوامل در حفظ و تقویت امنیت و ثبات در فضای سازمان همکاری های شانگهای است. در این راستا بر ضرورت افزایش تلاش‌های دولت و مردم جمهوری اسلامی افغانستان در جهت برقراری صلح، توسعه اقتصادی کشور، مقابله با تروریسم، افراط گرایی و جرایم مرتبط با مواد مخدر تأکید می‌کنیم.

ما موضع کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای مبنی بر این را که هیچ جایگزینی برای حل و فصل منازعات افغانستان از طریق گفت و گوی سیاسی و تحقق روند صلح فراگیر توسط خود افغان‌ها و تحت رهبری خود افغان‌ها وجود ندارد، تایید می‌کنیم.

ما خواستار افزایش همکاری‌های همه کشورها و سازمان‌های بین المللی ذی علاقه با محوریت نقش هماهنگ سازی سازمان ملل متحد در جهت ایجاد ثبات و توسعه این کشور هستیم. در این راستا فعالیت‌های مأموریت کمک‌های سازمان ملل در افغانستان و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل و همچنین مرکز منطقه‌ای دیپلماسی پیشگیرانه سازمان ملل برای آسیای مرکزی قابل اشاره است.

ما از حمایت‌های دیپلماتیک جامعه جهانی از روند صلح افغانستان، از جمله در چارچوب مذاکرات صلح بین الافغانی در «دوحه»، «تروئیکای» توسعه یافته، بستر مشاوره‌های مسکو و «تاشکند» استقبال می‌کنیم. نتایج نشست وزرای ابتکار «قلب آسیا - روند استانبول» (29 - 30 مارس 2021، دوشنبه) را قابل ذکر می‌دانیم.

ضمن احترام به انتخاب مستقل مسیر توسعه توسط خود مردم افغانستان، معتقدیم که روند مذاکرات درون افغانستانی باید منافع کلیه اقوام مقیم این کشور را در نظر گیرد. به فعالیت‌های مشترک در چارچوب گروه تماس «سازمان همکاری های شانگهای - افغانستان» اهمیت زیادی قائل هستیم.

اجرای پیگیرانه «نقشه راه اقدامات بعدی گروه تماس» را که در 14 ژوئن 2019 در «بیشکک» به تصویب رسید، برای تقویت ثبات در منطقه و توسعه روابط بین کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای و افغانستان ضروری می‌دانیم.

ما آمادگی کشورهای خود را برای تعمیق بیشتر همکاری‌ها با افغانستان در زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و تعاملات بشردوستانه از جمله از طریق تحقق کامل ظرفیت‌های بالقوه مشارکت جمهوری اسلامی افغانستان در فعالیت‌های سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان کشور عضو ناظر، تأیید می‌کنیم.

«دوشنبه»، 14 ژوئیه 2021

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها