کد خبر: 493717
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ۱۰:۲۹:۵۳
| |

در دیدار دبیرکل ناتو و بایدن چه گذشت؟

در دیدار دبیرکل ناتو و بایدن چه گذشت؟
کد خبر: 493717
|
۱۴۰۰/۰۳/۱۸ ۱۰:۲۹:۵۳

اعتمادآنلاین| در آستانه سفر جو بایدن به اروپا و دیدار او با ولادیمیر پوتین، دبیر کل ناتو به کاخ سفید رفت و در مورد موضوع‌های گوناگونی از جمله روابط با روسیه با رئیس‌جمهوری آمریکا تبادل‌نظر کرد.

به گزارش ایرنا، در آستانه 24 خرداد و برگزاری اجلاس سران سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، دبیر کل این سازمان دیروز (17 خرداد) در دیدار با بایدن اعلام کرد که کشورهای عضو برای هفتمین سال پیاپی مشارکت مالی خود را افزایش داده و تاکنون 260 میلیارد دلار به بودجه دفاعی خود افزوده‌اند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن دیروز به خبرنگاران گفته بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان سفر به بروکسل بر اهمیت تقسیم مسئولیت مالی در ناتو تأکید خواهد کرد و از کشورهای عضو خواهد خواست تا در رزمایش‌ها و عملیات‌های ناتو مشارکت کنند.

ینس استولتنبرگ پس از دیدار با بایدن به خبرگزاری تاس گفت که روابط با روسیه از جمله موضوع‌های مورد بحث با رئیس‌جمهوری آمریکا بود. استولتنبرگ گفت: ما در مورد روسیه رایزنی کردیم و توافق کردیم که به بازدارندگی، دفاع و گفت‌وگو با روسیه نیاز داریم.

دبیر کل ناتو همچنین از دیدار بایدن با سران کشورهای عضو ناتو پیش از ملاقات با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه استقبال کرد.

استولتنبرگ در دیدار با لوید آستین وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که توازن قوای جهانی در حال تغییر است. وی ضمن تأکید بر پایان حضور نظامی ناتو در افغانستان گفت که این سازمان به حمایت خود از مردم و نیروهای افغانستانی ادامه خواهد داد.

استولتنبرگ دیروز با دعوت از روسیه برای شرکت در نشست این نهاد نظامی گفت: ما موضوع‌های زیادی برای گفت‌وگو داریم که بیانگر منافع مشترک میان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و مسکو است.

به گفته وی، ناتو پیشنهاد برگزاری نشستی جدید را بیش از یک سال پیش مطرح کرد اما واکنشی از سوی مسکو دریافت نکرد. توپ اکنون در زمین روسیه است.

بعد از این دعوت، ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تصریح کرد که کشورش آماده مذاکره با این نهاد نظامی است. وی در عین حال بر ضرورت حضور کارشناسان نظامی در هرگونه مذاکره احتمالی دوجانبه بین روسیه و ناتو تأکید کرد.

گفتنی است که بایدن 26 خرداد و در آخرین مرحله از نخستین سفر خارجی خود به سوئیس می‌رود تا پیش از دیدار با مقام‌های بلندپایه میزبان، با همتای روس خود دیدار کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها