کد خبر: 487317
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۰۷:۱۹:۰۰
| |

به‌رغم استمرار حملات گسترده به نوار غزه:

سکوت غرب در مقابل جنایات اسراییل ادامه دارد

در حالی که در طول 9 روز گذشته بیش از 200 فلسطینی در غزه کشته ‌شده‌اند، با این وجود دولت‌های غربی حامی اسراییل همچنان از محکوم کردن این رژیم سر باز می‌زنند. در واشنگتن، رییس‌جمهور امریکا روز گذشته در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسراییل، هر چند برای اولین‌بار درخواست توقف خشونت‌ها و آتش‌بس فوری را مطرح کرد، اما همچنان از آنچه حق دفاع مشروع اسراییل می‌نامید، دفاع کرد.

سکوت غرب در مقابل جنایات اسراییل ادامه دارد
کد خبر: 487317
|
۱۴۰۰/۰۲/۲۹ ۰۷:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| نهمین روز از حملات اسراییل به نوار غزه، همزمان با اعتصاب سراسری شهروندان عرب ساکن مناطق اشغالی 1948 و اعتراضات گسترده فلسطینیان در کرانه باختری ادامه پیدا کرد. اکثر محله‌های عرب‌نشین در سرزمین‌های اشغالی 1948 روز گذشته تعطیل و خلوت بودند، همزمان در غزه و کرانه باختری هم فلسطینیان در اقدام متحد کم‌سابقه‌ای دست از کار کشیدند.

به گزارش روزنامه اعتماد، همبستگی و وحدت سه گروه از فلسطینیان در غزه، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948 برای محکومیت، ازسوی تحلیلگران یک تحول بی‌سابقه در دهه‌های اخیر توصیف شده است. در حالی که در طول 9 روز گذشته بیش از 200 فلسطینی در غزه کشته ‌شده‌اند، با این وجود دولت‌های غربی حامی اسراییل همچنان از محکوم کردن این رژیم سر باز می‌زنند. در واشنگتن، رییس‌جمهور امریکا روز گذشته در تماس تلفنی با نخست‌وزیر اسراییل، هر چند برای اولین‌بار درخواست توقف خشونت‌ها و آتش‌بس فوری را مطرح کرد، اما همچنان از آنچه «حق دفاع مشروع» اسراییل می‌نامید، دفاع کرد.

در بروکسل، وزرای خارجه 27 کشور اروپایی، همچنان نه تنها از اقدامی عملی برای جلوگیری از استمرار جنایات اسراییل بازماندند، بلکه حتی از صدور بیانیه‌ای مشترک در محکومیت حملات به مردم فلسطین هم ناتوان بودند.نظامیان اسراییلی روز سه‌شنبه در حمله به تجمع‌های اعتراضی فلسطینیان در شهرهای الخلیل و رام‌الله در کرانه باختری، ده‌ها فلسطینی را با گلوله هدف قرار دادند که به نوشته رسانه‌ها حال تعدادی از آنها وخیم اعلام شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، بر اثر بمباران اسراییل شبکه آب و فاضلاب در غزه به ‌شدت آسیب دیده و دسترسی نزدیک به 250 هزار نفر از شهروندان فلسطینی در غزه به آب سالم قطع شده است. این روزنامه خبر داده است که با آسیب دیدن شبکه آب‌رسانی، احتمال قطع دسترسی 800 هزار نفر دیگر از جمعیت 2 میلیون نفری غزه به آب سالم هم وجود دارد. رسانه‌ها گزارش داده‌اند که وضعیت دسترسی به دارو و اقلام حیاتی در غزه به‌شدت وخیم است و بیمارستان‌ها به دلیل ازدحام مجروحان ناشی از حملات وحشیانه رژیم اشغالگر به غیرنظامیان، ظرفیت کافی برای رسیدگی به مجروحان ندارند. همزمان با بالا گرفتن خشونت‌های اسراییل علیه فلسطینیان، کاخ سفید اعلام کرده است که جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا مجوز اجرای یک قرارداد 725 میلیون دلاری تسلیحاتی برای فروش موشک‌های هدایت‌شونده به رژیم اسراییل را تایید کرده است.

این اقدام کاخ سفید، درست همزمان با حملات مستمر نظامیان رژیم اشغالگر به تاسیسات غیرنظامی در نوار غزه با اعتراض نمایندگان کنگره امریکا مواجه شده است. در واکنش به این اقدام محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی نوشت: «همین‌طور که مهمات ساخت امریکا بر سر فلسطینی‌های بی‌گناه ریخته می‌شود، امریکا 735 میلیون دلار دیگر از موشک‌های نقطه‌زن را به رژیم صهیونیستی داد تا با دقت بیشتری کودکان را بکشد.» محمدجواد ظریف در این توییت نوشت: «بعد هم امریکا جلوی صادر شدن ملایم‌ترین بیانیه از طرف شورای امنیت را گرفت.» او افزود: جهان دارد چهره کثیف رژیم صهیونیستی و حامی‌اش را می‌بیند.» روز سه‌شنبه جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، خواهان «توقف درگیری‌ها» شده است. با این حال نمایندگان دموکرات کنگره امریکا، این اظهارنظرها را ناکافی می‌دانند.

رشیده طالب، نماینده دموکرات فلسطینی‌تبار، در شبکه اجتماعی توییتر خطاب به جو بایدن، رییس‌جمهور و آنتونی بلینکن وزیر خارجه امریکا نوشت: «اگر واقعا آتش‌بس می‌خواهید به کشورهای دیگر در شورای امنیت بپیوندید و آن را رسما طلب کنید. سر نژادپرست، نتانیاهو که مسوول نقض صریح حقوق بشر و حقوق بین‌الملل است به درخواست‌های محترمانه گوش نمی‌کند.» به نوشته نیویورک تایمز، تعدادی از نمایندگان ارشد دموکرات کنگره امریکا روز دوشنبه در جلسه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان خواستار تعویق اجرای قرارداد فروش موشک‌های هدایت شونده به اسراییل شده‌اند. گرگوری میکس که از نمایندگان حامی اسراییل در کنگره امریکا محسوب می‌شد، روز دوشنبه در این جلسه تاکید کرده است که از کاخ سفید درخواست خواهد کرد اجرای این قرارداد را به تاخیر بیندازد. سناتور باب منندز، سناتور تندروی دموکرات که معمولا مواضعی در حمایت از اسراییل می‌گیرد و از جمله سناتورهای دموکرات بود که سال 2015 در حمایت از موضع اسراییل با برجام مخالفت می‌کرد نیز در موضعی کم‌سابقه حملات اسراییل به فلسطینیان را «عمیقا نگران‌کننده» توصیف کرد. با این حال به نوشته رسانه‌های امریکایی، چاک شومر، بلندپایه‌ترین سناتور دموکرات و رهبر اکثریت سنای امریکا، هنوز حاضر به همراهی با اکثریت هم‌حزبی‌هایش در محکوم کردن خشونت‌های اسراییل نشده است و مانند رهبران ارشد دیگر حزب، یعنی رییس‌جمهور و رییس مجلس نمایندگان، اقدامات اسراییل را «دفاع مشروع» توصیف می‌کند. 28 سناتور حزب دموکرات روز دوشنبه با امضای بیانیه‌ای خواستار توقف خشونت‌ها و آتش‌بس فوری در فلسطین اشغالی شده ‌بودند.


استمرار سکوت اروپایی در مقابل جنایات اسراییل


بعدازظهر سه‌شنبه، وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا به صورت مجازی در جلسه‌ای برای بررسی اوضاع جاری در فلسطین اشغالی تشکیل جلسه دادند. جلسه‌ای که به درخواست جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شده ‌بود، اما به نوشته رسانه‌ها از قبل مشخص بود که نتیجه‌ای روشن در بر نخواهد داشت. پیش از این جلسه، جوزپ بورل، با آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده امریکا درخصوص حملات اسراییل به فلسطینیان تلفنی گفت‌وگو کرد. به گزارش رویترز، اختلاف عمیقی میان کشورهای اروپایی درخصوص درگیری‌های جاری در فلسطین وجود دارد و درحالی که برخی کشورها خواهان اقدام جدی و محکومیت جنایات اسراییل هستند، تعدادی از متحدان نزدیک اسراییل در اروپا، خواهان حمایت از اقدامات نظامی این رژیم علیه شهروندان فلسطینی بودند.

خاویر سولانا، نماینده عالی پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در گفت‌وگویی با پولیتیکو می‌گوید که اساسا پیدا کردن یک اجماع میان کشورهای اروپایی درخصوص مساله فلسطین غیرممکن است. به نوشته رویترز، گروهی از کشورهای اروپایی از جمله لوکزامبورگ، بلژیک، جمهوری ایرلند، فنلاند و سوئد خواهان اقدامات عملی علیه اسراییل برای جلوگیری از ادامه حملات به فلسطین هستند. با این حال بخشی از دولت‌های اروپایی شدیدا در مقابل هرگونه اقدامی که بوی محکوم کردن اسراییل بدهد مقاومت می‌کنند. اولوف اسکوگ، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل متحد، یکشنبه شب در جلسه شورای امنیت در مورد اوضاع فلسطین بیانیه‌ای را در محکومیت خشونت‌ها قرائت کرده‌ بود، اما به نوشته پولیتیکو، به علت مخالفت مجارستان که از متحدان اصلی اسراییل در اتحادیه اروپا محسوب می‌شود عبارت «محکوم کردن خشونت‌ها از جانب اعضای اتحادیه اروپا» از این بیانیه حذف شده‌ بود.

سه‌شنبه شب، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای چهارمین‌بار در یک هفته گذشته، جلسه‌ای برای بررسی اوضاع فلسطین اشغالی برگزار کرد. به نوشته پولیتیکو در طول ماه‌های گذشته، جوزپ بورل، نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا به دلیل فقدان اجماع در میان 27 عضو این اتحادیه از صدور بیانیه‌ای از جانب کشورهای عضو ناتوان بوده است و در عوض هربار که در مورد مساله فلسطین اظهارنظر کرده است، این اظهارات را به عنوان موضع شخصی بیان می‌کند.در میان جناح هواداران اسراییل، دولت‌های شرق اروپا در صدر قرار دارند. رومانی، مجارستان و بلغارستان، کاملا از مواضع اسراییل حمایت می‌کنند. دولت‌های بزرگ‌تری مانند آلمان، اتریش و جمهوری چک هم در طول روزهای گذشته از حملات اسراییل به مردم غزه حمایت کرده‌اند. برافراشته شدن پرچم اسراییل در ساختمان‌های دولتی این سه کشور، در طول هفته گذشته با اعتراضات داخلی و بین‌المللی مواجه شده ‌بود. دولت‌هایی مانند یونان و قبرس هم در طول ماه‌های گذشته، به خصوص به دلیل خصومت با ترکیه، روابط سیاسی نزدیک‌تری با اسراییل برقرار کرده‌اند.در این میان به نوشته پولیتیکو، دولت فرانسه تلاش می‌کند که موضعی اخلاقی اتخاذ کند. امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه با عبدالفتاح سیسی، رییس‌جمهور مصر در پاریس دیدار کرد. او پنجشنبه هفته گذشته هم با محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی تلفنی رایزنی کرده‌ بود و برخلاف معمول تماسی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر برقرار نکرده‌ بود که به گفته کاخ الیزه، آن روز برای تماس تلفنی در دسترس نبود. سیسی و مکرون، روز سه‌شنبه به صورت ویدیوکنفرانس با پادشاه اردن هم در مورد حملات اسراییل به فلسطینیان گفت‌وگو کردند.


رایزنی‌های رییس دفتر سیاسی حماس از دوحه


شرایط بحرانی در غزه در شرایطی ادامه پیدا می‌کند که اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) همچنان در دوحه پایتخت قطر اقامت دارد. شنبه هفته گذشته اسماعیل هنیه در یک تجمع بزرگ حامیان فلسطین در دوحه شرکت و سخنرانی کرد و همچنین در روزهای گذشته با تعدادی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، علی‌اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری و سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس و مقام‌های دیگر کشورهای مسلمان از جمله رجب طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه و محی‌الدین یاسین، نخست‌وزیر مالزی تلفنی رایزنی کرده است.

هنیه که سال 2006 به عنوان نخست‌وزیر فلسطین مشغول شده‌ بود، بعد از درگیری‌های داخلی در سرزمین‌های اشغالی و فروپاشی دولتش در غزه، از سال 2017 به عنوان رییس دفتر سیاسی حماس به عنوان بلندپایه‌ترین رهبر غیرنظامی این جنبش انتخاب شد. هنیه سال 2020 برای انجام مجموعه‌ای از سفرهای خارجی از جمله به ایران، روسیه و ترکیه، بعد از بارها تعویق سفر، عاقبت با موافقت مصر توانست از طریق گذرگاه رفح نوار تحت محاصره غزه را ترک کند. اندکی بعد از آغاز این سفر، زمانی که اسماعیل هنیه با سفر به تهران در مراسم تشییع پیکر شهید سردار سپهبد سلیمانی مشارکت کرد، برخی رسانه‌های عربی از تعویق بازگشت او به غزه نوشتند. الشرق الاوسط به نقل از منابعی مدعی شده است که طرف مصری از سفر هنیه به تهران ناخرسند شده و قصد ندارد به او مجوز عبور مجدد از گذرگاه رفح و بازگشت به غزه بدهد. گرچه برخی مقام‌های حماس این گزارش را رد کردند و تاکید کرده‌اند که هر چند اقدام هنیه در سفر به تهران با اعتراض مصر مواجه شده است، اما این اختلاف‌نظر حل شده و دلیل تعویق زمان بازگشت هنیه به غزه، ارتباطی به ناخرسندی قاهره ندارد. حماس اعلام کرده است که بازگشت هنیه برای انجام ماموریت‌های بین‌الملل و به دلیل مشکلات رفت و آمد به غزه تا مدت نامعلومی به تعویق افتاده است و ممکن است هنیه تا اواخر سال 2021 به غزه بازنگردد. هنیه در حال حاضر در پایتخت قطر مستقر است.


اسماعیل هنیه نامه جدیدی برای مقام معظم رهبری ارسال کرد

اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در نامه‌ای جدید به رهبر معظم انقلاب به تشریح جنایات وحشیانه اشغالگران صهیونیست علیه قدس، محله شیخ جراح، مسجد‌الاقصی، غزه و سرزمین‌های اشغالی 1948 پرداخت. به گزارش ایسنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، هنیه در این نامه تصریح کرد که با توجه به تشدید تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر علیه ملت و مقدسات فلسطین، تماس‌های گسترده‌ای با طرف‌های مختلف برقرار کردیم و از آنها خواستیم مانع از پیشبرد جنایات و اهداف شوم دشمن شوند و هشدار دادیم که این جنایات قطعا از سوی ملت و مقاومت فلسطین بی‌پاسخ نخواهد ماند.

او اظهار داشت که اصرار سران جنایتکار رژیم صهیونیستی بر ادامه تجاوزات خود علیه ملت، سرزمین و مقدسات فلسطین، مستلزم پاسخی قاطع و مشروع از طریق مقاومت در نوار غزه بود. اسماعیل هنیه اظهار داشت که امروز دشمن جنایتکار با کشنده‌ترین سلاح‌های ممنوعه بین‌المللی به‌طور شبانه‌روزی علیه مردم غزه دست به وحشیانه‌ترین جنایات می‌زند و در کنار آن فجیع‌ترین جنایات را هم در حق تظاهرات‌کنندگان در قدس، کرانه باختری و سرزمین‌های اشغالی 1948 مرتکب می‌شود. هنیه تصریح کرد که ما در برابر این جنایت‌های بی‌وقفه، خواستار تحرک فوری و بسیج مواضع اسلامی و عربی و بین‌المللی به منظور اتخاذ مواضعی قاطع و واداشتن دشمن صهیونیستی به توقف جنایات خود علیه مردم تحت محاصره غزه، توقف هرگونه تجاوز علیه ساکنان قدس و مقدسات آن و پایان دادن به هرگونه تعدی علیه مسجد‌الاقصی و نمازگزاران فلسطینی در داخل آن هستیم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها