کد خبر: 462643
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

اعتمادآنلاین از ادعای یک رسانه عراقی گزارش می‌دهد:

قطار کاهش تنش با ایران به راه افتاده اما به معنای انجام توافق نیست

یک رسانه عراقی بر این باور است گرچه جو بایدن با انتخاب رابرت مالی به عنوان فرستاده ویژه خود در پرونده ایران چراغ سبز به راه افتادن قطار کاهش تنش با ایران را روشن کرد اما این کار به معنای آن نیست که به زودی شاهد توافق دو طرف باشیم.

قطار کاهش تنش با ایران به راه افتاده اما به معنای انجام توافق نیست
کد خبر: 462643
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک رسانه عراقی بر این باور است گرچه جو بایدن با انتخاب رابرت مالی به عنوان فرستاده ویژه خود در پرونده ایران چراغ سبز به راه افتادن قطار کاهش تنش با ایران را روشن کرد اما این کار به معنای آن نیست که به زودی شاهد توافق دو طرف باشیم.

ریاض محمد در یادداشتی که در پایگاه اطلاع‌رسانی «النبا» منتشر شد ضمن اشاره به پیشینه فعالیت‌های رابرت مالی ادعا کرد انتصاب این فرد پیامی از سوی دولت بایدن درباره تمایل این کشور برای توافق با ایران است اما همچنان تصور نمی کنم این توافق در دسترس باشد؛ زیرا هم لابی اسرائیلی و هم لابی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس فشار خود را علیه آن اعمال خواهند کرد در حالی که فشار تندروهای ایرانی نیز در راستای به شکست کشاندن آن خواهد بود.

به اعتقاد نویسنده، آن چه که در حال حاضر از فرایند به دست می‌آید این است که دیگر صدای شیپورهای جنگ به گوش نمی‌رسد. اما در رابطه با این که توافق همچنان در دسترس نیست هم صرف اشاره به سیر تحول مذاکرات با ایران در دوره اوباما کافی باشد:

اوباما در نوامبر 2008 در انتخابات پیروز شد؛

ژانویه 2009 تحلیف وی برگزار شد؛

اوباما اولین نامه خود را به رهبر ایران ژوئن 2009 ارسال کرد؛

دومن نامه اوباما به رهبر ایران نیز در جولای 2009 ارسال شد؛

سومین نامه تاریخ اکتبر 2014 را داشت؛

توافق هسته ای با کشورهای بزرگ آوریل 2015 به امضا رسید.

پس با توجه به این سیر تحولاتی که در گذشته شاهد آن بودیم ، نمی‌توان توقع داشت توافق آمریکایی ـ ایرانی در یک چشم به هم زدن به انجام برسد، زیرا توافق قبل هم شش سال و نیم زمان گرفت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها