کد خبر: 436001
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۰۵:۲۷:۰۷
| |

شورای امنیت استفاده از زور در درگیری های قره باغ را محکوم کرد

شورای امنیت سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با ابراز نگرانی از اقدامات نظامی در منطقه درگیری قره‌باغ، استفاده از زور را به شدت محکوم کرد.

شورای امنیت استفاده از زور در درگیری های قره باغ را محکوم کرد
کد خبر: 436001
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۹ ۰۵:۲۷:۰۷

اعتمادآنلاین| در بیانیه عصر سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد که توسط عبدو آباری رئیس دوره‌ای این شورا و نماینده دائم نیجر در سازمان ملل متحد قرائت شد، از تلفات جانی و کشته شدن غیرنظامیان ابراز تاسف شده است.

همچنین اعضای شورای امنیت از تماس دبیرکل سازمان ملل با طرف‌ها برای توقف فوری جنگ و تشدید تنش‌ها و بازگشت به مذاکرات معنی‌دار بدون تاخیر حمایت کردند.

اعضای شورای امنیت در این بیانیه حمایت کامل خود را از نقش مرکزی روسای گروه‌های سازمان امنیت و همکاری اروپا مینسک ابراز داشتند و از طرف‌ها خواستند که برای از سرگیری گفت‌وگو بدون پیش شرط با این گروه همکاری نزدیکی داشته باشند.

بامداد یکشنبه ششم مهرماه جاری درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و وزارت دفاع جمهوری آذربایجان با صدور بیانیه ای نیروهای ارمنستان را آغاز کننده عملیات و نخست وزیر ارمنستان نیز جمهوری آذربایجان را آغازکننده حمله دانست.


پس از درگیری‌های نظامی چند روزه ماه جولای (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی نزد هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش‌بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره‌باغ دچار اختلاف هستند.

درسال 1994میلادی، به دنبال درگیری های 4 ساله نظامی دو کشور ، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، آتش‌بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش‌های بین‌المللی برای حل مسالمت‌آمیز این مناقشه تا به امروز نتیجه‌ای نداشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها