کد خبر: 411352
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۴:۴۳:۰۵
| |

بحران فراموش شده مهاجرت

شورای پناهندگان نروژ (NRC) در انتقاد از انفعال جهانی در مقابل بحران «فراموش شده» مهاجرت اعلام کرد، 9 کشور از فهرست دهگانه کشورهای مهاجرفرست در سال 2019 آفریقایی‌ است.

بحران فراموش شده مهاجرت
کد خبر: 411352
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۲ ۱۴:۴۳:۰۵

اعتمادآنلاین| خبرگزاری فرانس 24 در گزارشی به موضوع بحران مهاجرت پرداخت و نوشت: از آنجا که نگاه سازمان‌های بین‌المللی همواره به رصد تازه‌ترین رویدادهای چالش مهاجرت در جهان نشسته، در آخرین مورد «شورای پناهندگان نروژ» (NRC) در طبقه‌بندی از نظر شمار مهاجران، نام 10 کشور نخست در سال 2019 را اعلام کرد؛ آماری که با گسترش بیماری کوید-19 در سال جاری میلادی شاهد افزایش چشمگیری خواهد بود.

بر اساس اطلاعات این نهاد اروپایی، از 10 کشور ثبت شده در این فهرست، 9 کشور آفریقایی بوده و ونزوئلا، نماینده کشورهای آمریکای لاتین در جایگاه پنجم این فهرست قرار دارد؛ طبق آمارهای سازمان ملل متحد، افزون بر سه میلیون و 700 هزار مهاجر ونزوئلایی در جهان وجود دارد.

ونزوئلا در 6 سال اخیر در حالی با رشد فزاینده تعداد مهاجران روبرو بوده که تحت تحریم‌های شدید آمریکا، علاوه بر بحران اقتصادی با بحران سیاسی و اجتماعی مواجه شده است؛ از نگاه برخی از تحلیلگران، تحریم‌های اقتصادی کنونی ایالات متحده علیه ونزوئلا ناشی از خصومت آمریکا با دولت کاراکاس و با هدف آسیب به دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری این کشور است؛ تحریم‌هایی که تاثیر مستقیم بر زندگی عادی شهروندان ونزوئلایی دارد.

کامرون نیز در حالی برای دومین سال متوالی در جایگاه نخست کشورهای درگیر با بحران جدی مهاجرت روبروست که با گسترش فعالیت گروه تروریستی «بوکوحرام» از نیجریه به شمال این کشور بزرگ آفریقایی و حملات گاه و بیگاه این گروه دست و پنجه نرم می‌کند.

جمهوری دمکراتیک کنگو بعد از کامرون با یک میلیون و 700 هزار مهاجر در جایگاه دوم این فهرست قرار دارد؛ کشور آشوب‌زده و پهناور آفریقایی که با چالش‌های داخلی و منطقه‌ای و حمله‌های گروه‌های شورشی مواجه است.

بورکینافاسو، بروندی، مالی، سودان جنوبی، نیجریه، جمهوری آفریقای مرکزی و نیجر از دیگر کشورهای این فهرست دهگانه هستند که بی‌ثباتی سیاسی، فقر، قحطی، خشونت‌های قومی و درگیری‌های مسلحانه بر اوضاع این کشورها حاکم است.

شورای پناهندگان نروژ بحران مهاجرت را بحرانی «فراموش شده» دانسته و فقدان اراده سیاسی، کمبود توجه رسانه‌های جهان در بازتاب اخبار مهاجرت و شرایط دشوار زندگی این گروه از انسان‌ها و همچنین ضعف کمک‌های بشردوستانه در سطح بین‌المللی از دلایلی است که سبب شده این بحران به فراموشی سپرده شده و در انبوه چالش‌های انسان امروز نادیده گرفته شده است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها