کد خبر: 363336
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۱:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آن روی سکه اعتراضات در عراق/ در پی تیراندازی‌های صورت‌گرفته در شهرهای عراق تاکنون سه هزار نفر معلول شده‌اند

حمزه روز اول اکتبر برای مطالبه زندگی بهتر به خیابان‌های بغداد آمد، اما با یک سوراخ بزرگ در کمر و آسیب‌دیدگی ستون فقرات به خانه بازگردانده شد. گفته می‌شود در پی تیراندازی‌های صورت‌گرفته در بغداد و شهرهای جنوبی شیعه‌نشین این کشور تاکنون سه هزار عراقی معلول شده‌اند.

آن روی سکه اعتراضات در عراق/ در پی تیراندازی‌های صورت‌گرفته در شهرهای عراق تاکنون سه هزار نفر معلول شده‌اند
کد خبر: 363336
|
۱۳۹۸/۰۹/۰۴ ۱۱:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| حمزه روز اول اکتبر برای مطالبه زندگی بهتر به خیابان‌های بغداد آمد، اما با یک سوراخ بزرگ در کمر و آسیب‌دیدگی ستون فقرات به خانه بازگردانده شد. او هم‌اکنون یک پایش فلج شده است.

این جوان که 16 سال بیشتر ندارد، با صدایی بسیار ضعیف که به سختی می‌شد آن را شنید، گفت: «این فداکاری را به خاطر عراق انجام دادم، اگر بتوانم راه بروم باز هم به جمع تظاهرات‌کنندگان بازمی‌گردم.»

یک گلوله شکم حمزه را سوراخ کرد و با عبور از معده‌اش از کمر خارج شد و شکاف بزرگی در آن پدید آورد. 2 گلوله دیگر نیز به 2 پایش اصابت کرد.

پدرش در این رابطه گفت: «پسرم را در حالی به بیمارستان رساندند که خون زیادی از او می‌رفت و تقریباً قبلش داشت از کار می‌ایستاد.»

اشعه ایکس و گزارش‌های پزشکی‌ای که خانواده حمزه به خبرگزاری فرانسه ارائه کردند نشان می‌دهد او دچار چند شکستگی در پایین ستون فقرات شده است، که همین منجر به فلج شدن پای راست او شد.

پدر حمزه تاکید کرد: «حمزه هم‌اکنون از طریق داروهای آرامبخش قادر به ادامه زندگی است و گاه شب‌ها تا صبح فریاد می‌زند.»

گفته می‌شود در پی تیراندازی‌های صورت‌گرفته در بغداد و شهرهای جنوبی شیعه‌نشین این کشور تاکنون سه هزار عراقی معلول شده‌اند.

بر کسی پوشیده نیست که عراق دارای تاریخ طول و درازی از نزاع‌ها و کشمکش‌های خونین است؛ مردم این کشور جنگ با ایران را طی سال‌های 1980 تا 1988 پشت سر گذاشتند. پس از آن صدام حسین آنها را به جنگ با کویت برد، سپس جنگ 2003 و سرنگونی صدام حسین را تجربه کردند تا وارد دور جدیدی از جنگ‌های طایفه‌ای-مذهبی شوند و بعد هم جنگ با داعش را رخ به رخ خود ببینند.

بر اساس اطلاعات موجود در «جمعیت معلولان عراق»، بیش از سه میلیون عراقی بر اثر خشونت‌های مختلف درگرفته در عراق دچار معلولیت شده‌اند.

به گفته مسئولان این جمعیت اطلاعات دقیقی از میزان معلولان در عراق در دست نیست، اما بنا بر آخرین آمارهای وزارت برنامه‌ریزی عراق، بیش از 2 میلیون معلول در 13 استان از 18 استان عراق شمارش شده‌اند.

گفتنی است از زمان آغاز اعتراضات در عراق بالغ بر 330 نفر بر اثر گلوله افراد ناشناس از پای درآمده و حداقل 15 هزار نفر دیگر هم زخمی شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از زخمی‌ها نیز به دلیل عدم مراجعه به بیمارستان سرشماری نشده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها