کد خبر: 334482
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

نتانیاهو؛ از جنگ انتخاباتی تا انتخاب جنگ

بعد از چندین تهاجم و تجاوز هوایی و موشکی که طی چند سال گذشته در سوریه رخ داد و کشیده شدن دامنه این حملات به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق، چند نقطه در لبنان نیز توسط اسرائیل مورد هدف قرار گرفت.

نتانیاهو؛ از جنگ انتخاباتی تا انتخاب جنگ
کد خبر: 334482
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۴ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سید عماد حسینی- بعد از چندین تهاجم و تجاوز هوایی و موشکی که طی چند سال گذشته در سوریه رخ داد و کشیده شدن دامنه این حملات به پایگاه‌های حشد الشعبی در عراق، چند نقطه در لبنان نیز توسط اسرائیل مورد هدف قرار گرفت.


طی آخرین حملات نیز بامداد امروز، دوشنبه، مواضع جبهه خلق برای آزادی فلسطین در منطقه مرزی بین لبنان و سوریه هدف قرار گرفت تا به نوعی خط سیر اوضاع به سوی افزایش بحران پیش رود.


حمله پهپادی به ضاحیه جنوبی لبنان یکی از معدود حملاتی بود که طی چند سال گذشته هر 2 طرف حمله‌کننده و مورد حمله قرارگرفته، وقوع آن را تایید کرده‌اند.


اقرار اسرائیل به انجام چنین اقدامی و تایید وقوع این حادثه از سوی سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، و نیز تاکید بر پاسخ به آن، بیانگر لغزش اوضاع به سوی یک تقابلِ آشکار است.


با وجود علنی شدن این تقابل، همچنان پرسش‌هایی درباره چرایی این اقدام رژیم صهیونیستی- یا به تعبیری واضح‌تر، دلایل نتانیاهو برای «زدن به سیم آخر»- مطرح است.


آیا واقعاً خطر محور مقاومت آن‌قدر استراتژیک است که تل‌آویو مجبور شده شعاع حملات خود را از بغداد تا دمشق و بیروت گسترش دهد؟


آیا این حملات جنبه راهبردی-نظامی دارد و بر اساس داده‌های اطلاعاتی انجام گرفته، یا صرفاً اطلاعاتی کلی است که با اهداف رسانه‌ای تبلیغاتی در ابعاد مختلف آن به کار گرفته شده است؟


از همه مهم‌تر، چرا اسرائیل پای حزب‌الله را به این درگیری کشاند؟ و چه هدف مهمی در ضاحیه وجود داشت که اسرائیل را وادار به این ریسک بزرگ کرد؟


این همان پرسشی است که تحلیلگران رژیم صهیونیستی هم آن را مطرح می‌کنند؛ مثلاً یونی بن مناخیم، روزنامه‌نگار و تحلیلگر صهیونیست، در توییتر خود نوشت: آیا ارسال پهپاد به مقر اصلی حزب‌الله در بیروت کار اشتباهی بود؟ از این پس نصرالله می‌تواند آن را اولین بهانه تهاجم بعد از جنگ دوم لبنان قلمداد کند. چرا اسرائیل سکوت اختیار کرده است و آن را رد نمی‌کند؟ آیا ما دست به اقدام شکست‌خورده‌ای زده‌ایم؟


با وجود این، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نیز در بیانیه‌ای سعی کرد هدف قرار دادن 2 مبارز حزب‌الله در سوریه را توجیه کند و بر سناریوی سابقش در حمله به مقر نیروی قدس سپاه در این کشور تاکید کرد. همچنین تلاش کرد با انتشار تصاویری از این 2 شهید مقاومت در کنار هواپیمای یکی از خطوط هوایی ایران، ادعا کند که این افراد با ساختارهای نظامی ایران در ارتباط بوده‌اند.


نتانیاهو که در خوش‌بینانه‌ترین نظرسنجی‌ها هم جایگاه بهتری از انتخابات قبلی پیدا نخواهد کرد، امروز تلاش می‌کند تا به جای جنگیدن در انتخاباتی که از طریق آن احتمال ورودش به زندان بسیار بیشتر از حضور مجدد در کابینه است، جنگ با کشورهای منطقه را انتخاب کند؛ شاید با افزایش ارزش قمار زمان بیشتری برای دور ماندن از بحران فسادش در اختیار داشته باشد.


این در حالی است که برخی تحلیلگران معتقدند در صورت لغزش اوضاع به سوی جنگ، دیگر تنها نتانیاهو شکست‌خورده این فرایند نخواهد بود، بلکه نام اسرائیل در این شکست به ثبت خواهد رسید.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها