کد خبر: 307604
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ۱۸:۱۰:۰۰
| |

رکوردشکنی سبزها در تاریخ انتخابات پارلمان اروپا

دو بلوک بزرگ راست میانه و چپ میانه در پارلمان اروپا اکثریت خود را در خلال افزایش حمایت از لیبرال‌ها، سبزها و ملی‌گرایان از دست داده‌اند.

حجم ویدیو: 2.61M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 دانلود ویدیو
کد خبر: 307604
|
۱۳۹۸/۰۳/۰۶ ۱۸:۱۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ انتخابات پارلمان اروپا از دوم تا پنجم خرداد در 28 کشور برگزار شد. نتایج مقدماتی از مشارکت 51 درصدی در انتخابات، کاهش کرسی‌های احزاب میانه‌رو و محافظه‌کار طرفدار اتحادیه اروپا و افزایش آرای احزاب دست‌راستی و سبزها خبر می‌دهد.

بر اساس آمارهای اولیه، سوسیال دموکرات‌ها با 23.6 درصد آرا در صدر قرار دارند. حزب مودرات با 16.8 درصد آرا دومین حزب سیاسی است که به پارلمان اتحادیه اروپا راه یافته. آرای حزب دموکرات‌های سویدن در مقایسه با احزاب دیگر افزایش یافته و با 15.4 درصد آرا در رده سوم قرار گرفته است.

حزب لیبرال با 4.1 درصد فقط توانسته است یک نماینده را به پارلمان اتحادیه اروپا بفرستد و در میان احزاب دیگر کمترین آرا را کسب کرده است. حزب ابتکار فمینیستی نیز با 0.8 درصد موفق نشد وارد پارلمان اتحادیه اروپا شود.

میزان مشارکت در سراسر اروپا، با حدود 50,5 درصد، رکوردی تاریخی زد. آخرین بار در سال 1994 مشارکت بالای 50 درصد بوده است، بر این اساس اروپا بعد از 20 سال کاهش تدریجی مشارکت رای‌دهندگان، جهشی دوباره را تجربه کرده است. بیشترین افزایش مشارکت در مجارستان، رومانی و اسپانیا بود.

تحلیلگران میزان بالای مشارکت را به عوامل مختلفی از جمله ظهور احزاب عوام‌فریب و نگرانی فزاینده نسبت به مشکل گرمایش زمین نسبت می‌دهند.

انتخابات پارلمان اروپا که از سال 1979 هر پنج سال یک بار در سراسر اروپا برگزار می‌شود، بعد از انتخابات هند دومین انتخابات بزرگ در دنیاست. در این انتخابات 427 میلیون رای‌دهنده از 28 کشور اروپایی 751 نماینده را انتخاب می‌کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها