کد خبر: 638596
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۸ ۱۸:۰۵:۲۱
| |

افزایش 1100 برابری قیمت زمین در 30 سال گذشته/ سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن چقدر است؟

بررسی داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد سهم زمین در قیمت نهایی مسکن به 60 درصد رسیده است. همچنین قیمت زمین در 30 سال گذشته 110 برابر شده است.

افزایش 1100 برابری قیمت زمین در 30 سال گذشته/ سهم زمین در قیمت تمام شده مسکن چقدر است؟
کد خبر: 638596
|
۱۴۰۲/۰۸/۰۸ ۱۸:۰۵:۲۱

مرکز آمار ایران، بعد از یک توقف 8 ماهه در انتشار داده از تحولات رسمی حوزه مسکن کشور، گزارشی با عنوان «شاخص و متوسط قیمت آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران» منتشر کرد.

به گزارش فارس، براساس اعلام این مرکز، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در شهریور امسال به 77 میلیون تومان در مترمربع رسیده است که 79 درصد نسبت به شهریور پارسال، افزایش از خود نشان می‌دهد. این درحالی است که طبق گزارش‌ همین مرکز، نرخ تورم سایر کالاها عددی حدود 46 درصد است.

ایرج رهبر، عضو هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران، ضمن اشاره به نقش قیمت مسکن در رکود بازار، گفت: رکود مسکن در 10 الی 15 سال گذشته، همیشه دارای فراز و نشیب بوده و همواره وجود داشته است.

پیش‌تر نیز ابوالفضل نوروزی، سرپرست دفتر اقتصاد مسکن در گفت‌وگوی تلویزیونی در خصوص بالا بودن سهم زمین در قیمت تمام‌شده مسکن، گفت: سهم زمین در قیمت نهایی مسکن به 60 درصد رسیده که این عدد در تهران به 70 درصد نیز می‌رسد، این در حالی است که در سایر کشورها این سهم 30 درصد است.

بر اساس گزارش یک نهاد پژوهشی، مقایسه قیمت زمین با سایر دارایی‌ها و بازارهای مالی طی سال‌های 1370 تا 1400 نشان می‌دهد طی 30 سال اخیر قیمت زمین درحالی در 20 شهر منتخب به‌طور میانگین 300 برابر شده که این میزان در شهر تهران بیش از 1100 برابر شده است.

این بازدهی بالا در بازار مسکن به دلیل وجود تورم زمین پدیده آمده و باعث شده است این بازار تبدیل به نقطه جذب نقدینگی کل اقتصاد کشور شود و اولین نتیجه آن، بالارفتن سوداگری و افزایش قیمت چند برابری مسکن باشد.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها