کد خبر: 636316
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۳ ۲۰:۲۰:۰۰
| |

دنیای اقتصاد گزارش داد:

ریشه مشکلات اقتصادی، غیراقتصادی است؛ به‌جای جراحی خسارت‌باراقتصادی کنونی، جراحی عمیق در ساختار غیراقتصادی صورت گیرد

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: اگر قرار است مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی مردم و جامعه حل شود، به جای جراحی اقتصادی (که تاکنون سه نوبت انجام شده و جز خسارت به مردم حاصلی نداشته است)، باید جراحی‌های عمیق و وسیع در ساختارهای غیراقتصادی صورت پذیرد.

ریشه مشکلات اقتصادی، غیراقتصادی است؛ به‌جای جراحی خسارت‌باراقتصادی کنونی، جراحی عمیق در ساختار غیراقتصادی صورت گیرد
کد خبر: 636316
|
۱۴۰۲/۰۷/۲۳ ۲۰:۲۰:۰۰

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی به قلم سیدمرتضی افقه تاکید کرده که مشکلات اقتصادی کشور، ریشه غیراقتصادی دارند و باید جراحی عمیق و وسیع در ساختار غیرسیاسی صورت گیرد. 

به گزارش دنیای اقتصاد، اغلب مشکلات فعلی کشور نمود اقتصادی دارند اما ریشه‌هایی غیراقتصادی دارند و چون ریشه‌ها غیراقتصادی‌اند با نسخه‌های ساده و صرفا اقتصادی قابل حل نیستند. در طول چهار دهه گذشته به دلیل همین اشتباه تکرار و همچنان ادامه‌دار، سیاستگذاران و برنامه‌ریزان و به‌خصوص برخی متخصصان اقتصادی غافل یا بی‌اعتنا به ریشه‌های غیراقتصادی مشکلات اقتصادی، تلاش کرده‌اند با فرمول‌های ساده اقتصادی مشکلات را حل کنند که حاصل آن باز هم اتلاف وسیع منابع، فرصت‌سوزی‌های جبران‌ناپذیر و عقب‌ماندن از کشورهای هم‌تراز منطقه و فرامنطقه بوده است.

این روزنامه تاکید کرده است: بنابراین اگر قرار است مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی مردم و جامعه حل شود، به جای توصیه‌های غلط اقتصاددانان غافل یا بی‌اعتنا به این ساختارهای ضدتولید و ضدتوسعه مبنی بر جراحی اقتصادی (که تاکنون سه نوبت انجام شده و جز خسارت به مردم حاصلی نداشته است)، باید جراحی‌های عمیق و وسیع در ساختارهای غیراقتصادی صورت پذیرد تا فضا برای حصول نتیجه از نسخه‌های اقتصادی فراهم شود. بی‌اعتنایی به این توصیه به تداوم خسارت‌بار مهاجرت نیروهای انسانی نخبه کشور، تداوم بی‌حاصلی نسخه‌های صرفا اقتصادی، تداوم وابستگی به درآمدهای نفتی و بنابراین تداوم آسیب‌پذیری استقلال سیاسی و در نهایت تداوم اتلاف وسیع منابع انسانی و غیرانسانی و از دست رفتن بیشتر فرصت‌های غیرقابل جبران منجر خواهد شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها