نگذاریم زنان از اتاق بازرگانی حذف شوند

در شرایطی که زنان و مطالبات آنان یکی از اصلی‌ترین مسائل مطرح شده در ماه‌های اخیر کشورمان و حتی جهان بوده است، جای تعجب زیادی وجود دارد که چرا این صدا به برخی از اعضای اتاق فعلی و همچنین اعضای لیست‌های انتخاباتی نرسیده است.

نگذاریم زنان از اتاق بازرگانی حذف شوند
کد خبر: 601322
|
۱۴۰۱/۱۲/۱۸ ۱۰:۳۶:۱۸

اشکناز اورعی، فارغ‌التحصیل دکتری برق از دانشگاه کمبریج انگلستان و نامزد انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نوشت: انتخابات دهمین دوره از اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در سراسر کشور از جمله خراسان رضوی در حالی تا چند روز دیگر برگزار می‌شود که دو نارضایتی عمده در این خصوص وجود دارد، یک نارضایتی نسبت به عملکرد شمار قابل توجهی از افراد و چهره‌های شاخص در اتاق است و دیگری مربوط به لیست‌های انتخاباتی که از سوی برخی از فعالان اقتصادی تهیه شده است.

انتقادات از عملکرد دوره فعلی اتاق که در روزهای پایانی‌اش به سر می‌برد، آنچنان واضح است که دیگر نیازی به بیان ندارد، متاسفانه برخی از افراد گرچه با عنوان نمایندگان بخش خصوصی وارد اتاق شدند، اما در  عمل حتی بیشتر از مدیران و معاونان دستگاه‌های دولتی، در خدمت منافع دولت به جای بخش خصوصی فعالیت کردند. این اظهارات البته به معنای قدرنشناسی از معدود اقدامات انجام شده و همینطور اقدامات خوب معدود افراد حاضر در اتاق‌ها نیست، اما باید بپذیریم که برآیند اقدامات اتاق فعلی، بخش خصوصی و فعالان اقتصادی را نمایندگی نکرد. واقعیت این است که «اتاق» صرفا فضایی به نفع کارخانجات و گروه‌های تولیدی متعلق به هیات رئیسه و نمایندگانش نیست و نباید هم اینطور باشد، متاسفانه بنگاه‌های اقتصادی کوچک در معادلات اتاق جایی نداشتند و نتیجه آن را هم می‌توان امروز در مشکلات بی‌شماری که در تامین مواداولیه، اختصاص ارز، دریافت تسهیلات بانکی، بحران تامین انرژی، تعدیل‌های اجباری نیرو و ... وجود دارد جستجو کرد.

در این شرایط نیاز به تغییر واضح و مبرهن است. این تغییر باید و باید با تکیه بر تخصص باشد. تخصص‌های مربوط با ترکیب تجربه‌های مرتبط. رویکرد اتاق باید متحول شود. رویکرد باید تخصصی، با تکیه بر دانش جهانی و آمار و ارقام فعلی کشور و خواسته‌های تمامی فعالان بخش خصوصی باشد. این همه‌شمولی فقط و فقط از یک تیم متنوع بیرون می‌آید. تیمی که از تغییر نترسد و با انگیزه و ذهن باز به سراغ مشکلات برود و با روحیه خستگی‌ناپذیر برای حل آن‌ها تلاش شبانه‌روزی کند.

تیمی که «معتمد» تمامی فعالان باشد و باعث راحتی خیال آن‌ها. تیمی که اساس برنامه‌ریزی، اهداف اسمارت، استراتژی و تاکتیک، لابی کردن و شکستن اهداف به ماموریت‌های کوتاه مدت را بلد باشد. تیمی که از مدل‌های جهانی موفق آگاه باشد و تحولی در مدل اقتصادی فعلی کشور ایجاد کند. تیمی که بتواند زنجیرها را از پای بخش خصوصی باز کند و‌ اجازه تنفس و حرکت را به فعالان این حوزه بدهد. اعضای جدید اتاق باید نماینده اکثریت بخش خصوصی و دارای تمایل، انگیزه و قدرت ایستادگی جلوی سنگ‌اندازی، فساد و نابرابری باشند، نمایندگانی که جنس تعامل و مشارکت و تشکل را بداند و برای تقویت آن‌ها بکوشد تا صدای بخش خصوصی رساتر شود و برای احقاق حقوق خود بتوانند اقدام کنند.

انتقاد دوم اما به تداوم روند عمده مدیران قبلی است که این‌بار به حذف یا در بهترین شرایط نادیده گرفتن زنان در لیست‌های انتخاباتی و ائتلاف‌ها منجر شده است. در شرایطی که زنان و مطالبات آنان یکی از اصلی‌ترین مسائل مطرح شده در ماه‌های اخیر کشورمان و حتی جهان بوده است، جای تعجب زیادی وجود دارد که چرا این صدا به برخی از اعضای اتاق فعلی و همچنین اعضای لیست‌های انتخاباتی نرسیده است. در همین شهر مشهد لیست‌هایی برای انتخابات معرفی شده که حتی یک زن هم در آن حضور ندارد.  من همواره قائل به شایستگی بوده و خواهم بود و روی سخنم این نیست که حتما باید به تعداد برابر با مردان؛ زنان را هم در لیست‌ها جای بدهیم، معیار باید شایستگی باشد و اتفاقا بر همین اساس هم معتقدم که اگر اجازه دهیم در همین شروع اتاق زنان توانمند و متخصص از حضور در آن حذف شوند و در بر همان پاشنه قبلی بچرخد، معلوم نیست در ادامه و میانه این مسیر کدام اقشار و گروه‌های دیگر کنارگذاشته شوند و بابد شاهد روزهای بدتری برای فعالان بخش خصوصی در کشور باشیم. بنابراین لازم است که حتما تمام اعضای اتاق‌های بازرگانی در تاریخ ۲۰ اسفندماه با مشارکت در این انتخابات نمایندگانی از جنس خود را وارد این عرصه کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها