کد خبر: 598518
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۲۰:۲۵:۳۲
| |

رئیس سازمان خصوصی‌سازی:

زنجیر چرخ اقتصاد ایران در رفته است

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: زنجیر چرخ اقتصاد ایران در رفته و به جای خود ابزار، مدیران با دست چرخ‌ها را می‌چرخانند و این اشتباه است.

زنجیر چرخ اقتصاد ایران در رفته است
کد خبر: 598518
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۲۰:۲۵:۳۲

 حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی سازی کشور با انتقاد از برخی بدبینی‌ها به طرح مولدسازی گفت: بحث بر سر مولدسازی نباید وارد مجادلات و منازعات بی حاصل سیاسی شود. بنده هم به معضلات حکمرانی برای اجرای برنامه‌ها آشنا هستم اما اگر حرکت تدریجی با کمک یک سرمایه اجتماعی قوی پیش برود، این طرح موفق خواهد شد.

به گزارش ایلنا، وی با بیان اینکه تصور غلط و کذبی منتشر شد که مصوبه مولدسازی تصمیم‌گیری یک شورای هفت نفره مبسوط الید و با اختیارات کامل است، تصریح کرد: اکنون درباره مولدسازی دغدغه‌ای منفی شکل گرفته که در فضای مجازی نیز همه درباره خصوصی‌سازی اظهارنظر می‌کنند. بنده به افکار عمومی حق می‌دهم به دلیل سوابق خصوصی‌سازی نوعی بدبینی وجود داشته باشد اما این به آن معنا نیست که باید بپذیریم هر پروژه سازمان خصوصی‌سازی کشور این چنین باشد که قبلا بوده است.

قربان‌زاده با بیان اینکه مولدسازی می‌تواند تمامی دارایی‌های راکد دولت که در پس بودجه مخفی شده است، به بازدهی و سوددهی برساند، خاطرنشان کرد: از ۹۸۰ شرکتی که از بخش دولتی در دوره اول به بخش خصوصی واگذار شدند، تنها ۲۲ مورد از آنها مثل دشت مغان و هفت تپه دچار مشکل شدند. 

قربان‌زاده با تاکید بر اینکه ما نیاز به اصلاح قاعده در اقتصاد ایران داریم، ابراز داشت: زنجیر چرخ اقتصاد ایران در رفته و به جای خود ابزار، مدیران با دست چرخ‌ها را می‌چرخانند و این اشتباه است. مولدسازی یک خیزش خلق ارزش برای ایجاد بهره‌وری از اموال راکد موجود است. کمترین منفعت مولدسازی درآمد حاصل از آن است و بیشترین آن، اصلاح ریل اقتصادی کشور است.

وی با اشاره به وضعیت دارایی‌های حقیقی دولت و خصولتی‌ها بیان کرد: در بحث مولدسازی درباره دارایی‌های بزرگ، به سمت صندوق‌های املاک و مستغلات می‌رویم و این راه را برای تقاضای خصولتی‌‌ها می‌بندد. ما با کمک بورس برای تامین مالی شفاف، پیمانکارانی که سال‌ها پول از دولت نگرفتند و طلبکارند را صاحب سهام املاک در بورس می‌کنیم و به اندازه طلب‌شان از دولت در رقابت شرکت کرده و مابقی پول باقی‌مانده‌اش پیمانکار نقدی داده می‌شود. 

به گفته معاون وزارت اقتصاد، در آیین‌نامه اصلاحی مولدسازی تاکید کردیم که همه چیز به صورت شفاف در بورس یا فرآیندهای روشن تابلودار واگذار شود و در مورد اموال خاص که با آن کار انجام می‌شود، باز هم به صورت شفاف با متقاضی بر سر شکل مدیریت آن دارایی، مذاکره رخ می‌دهد‌.

قربان‌زاده ادامه داد: ما در کشور خصولتی پیمانکار هم داریم اما اکنون که پیمانکاران با کمبود منابع برای تکمیل پروژه‌های عمرانی مواجه است، کم‌شبهه‌ و کم‌مفسده‌ترین راه تسویه حساب مولدسازی دارایی‌های دولت است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها