کد خبر: 598244
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ۱۲:۵۷:۱۵
| |

آیت ‌الله اراکی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

هنوز معلوم نیست اقتصاد کشور چه شکلی است؛ هربخش یک شکلی است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: هرجای اقتصاد کشور یک شکلی است و هویتی ندارد. باید به اقتصاد کشور هویت داد. الان هنوز معلوم نیست اقتصاد کشور چه شکلی است. بانک، بورس، بازار هر کدام به یک شکل عمل می‌کنند.

هنوز معلوم نیست اقتصاد کشور چه شکلی است؛ هربخش یک شکلی است
کد خبر: 598244
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ۱۲:۵۷:۱۵

آیت ‌الله محسن اراکی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز در همایش «اقتصاد مقاومتی؛ از نظر تا عمل» که در مرکز تحقیقات استراتژیک نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: صاحب نظران باید با هم گفت‌وگو کرده تا به یک اجماع نظر برسند‌، یکی از امتیازات کشورهای اروپایی این است که مردم آنها باور دارند برنامه‌های اجرایی، برنامه‌های خوبی است.

به گزارش ایلنا، بخش هایی از اظهارات آیت الله اراکی را در ادامه می خوانید:

  • معتقدم قانون بد اگر اجرا شود، بهتر از قانونی خوبی است که اجرا نشود زیرا قانون بد را می‌توان اصلاح کرد. دولت وقتی می‌خواهد برنامه‌ای را اجرا کند باید برای مردم زمینه‌سازی کند‌. کلان اقتصاد کشور سرمایه‌داری است اما هرجای اقتصاد کشور یک شکلی است و هویتی ندارد. باید به اقتصاد کشور هویت داد. الان هنوز معلوم نیست اقتصاد کشور چه شکلی است. بانک، بورس، بازار هر کدام به یک شکل عمل می‌کنند.
  • ما باید اقتصاد کشور را یکپارچه کنیم و برای این هدف به برنامه و ساختار نیاز داریم،  اقتصاد هر کشور پنج حلقه دارد که شامل توزیع اولیه، تولید، توزیع مجدد، مبادله و مصرف می‌شود و باید این پنج حلقه در یک سیاق باشد تا اقتصاد هویت یابد.
  • ما باید کاری کنیم دسترسی عامه مردم به منابع طبیعی آسان باشد نه اینکه این منابع در انحصار باشد.
  • تولید باید عمومی و مردمی باشد و همه باید تولیدکننده باشند. تولید را باید ارزان کرد نه اینکه اتوموبیل گران تولید کرد. مالیات باید در کشور به صورت خمس و زکات باشد و این‌ها برای کشور کافی است، نه اینکه مردم هم مالیات بدهند هم خمس و زکات. البته خمس و زکات کاملا حساب شده است.
  • در زمینه مبادله باید نفی ربا مدنظر باشد. نظام بانکی باید اصلاح شود و بانک نقش واسطه بین سرمایه و نیروی تولید باشد. نظام پولی بر اساس پول حقیقی باید اصلاح شود.  چرا این همه سکه در بازار توزیع می‌شود که در خانه‌ها به عنوان سرمایه نگهداری شود؟ این سکه چه نقشی در بازار دارد؟ این کار نادرست است. تنها راه رهایی از ارز خارجی این است که پول خود را حقیقی کنید.
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها