کد خبر: 598491
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۴:۳۸
| |

ادعای تازه رضا فاطمی‌امین وزیر صمت:

شاخص‌های کلان اقتصادی مطلوب است

۳۰ درصد واحدهای کشور با نقص مدیریتی مواجه هستند

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت شاخص‌های کلان اقتصادی روند مطلوبی دارند.

شاخص‌های کلان اقتصادی مطلوب است
کد خبر: 598491
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۲ ۱۵:۳۴:۳۸

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز همه شاخص‌های کلان اقتصادی در روند مطلوب قرار دارند که حاصل زحمات کارآفرینان، صنعتگران و تولیدکنندگان است.در ۱۰ ماهه امسال در مقایسه با ۱۰ ماهه سال گذشته، صادرات غیر نفتی رشد ۱۷.۷ درصدی داشته است.

به گزارش ایرنا، رضا فاطمی‌امین گفت: در این مدت در مقابل شاهد رشد ۱۶.۹ درصدی واردات بوده ایم که ۱۶ درصد آن مربوط به رشد واردات کالاهای واسطه‌ای و ۵۱ درصد رشد واردات کالاهای سرمایه ای بوده که هر دو به معنای حرکت رو به جلوی تولید است. همچنین کالاهای مصرفی در این مدت کاهش هشت درصدی داشته است.

وی بیان داشت: بررسی آمارهای بانک مرکزی نیز حاکی است در ۶ ماهه نخست امسال رشد ۱۵ درصدی سرمایه گذاری در ماشین آلات اتفاق افتاده که در هشت سال گذشته بی سابقه بوده است.

فاطمی امین افزود: برای رفع مشکلات باید همه مسائل را باهم تحلیل کرد، اما حل آنها باید مطابق نقشه راه و اولویت بندی باشد.

وی گفت: صادرات به دلیل ارزآوری و تامین منابع ارزی برای واردات اهمیت دارد. اما برای اینکه در عرصه جهانی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشیم باید به تولید و صادرات کالاهایی بپردازیم که کمتر کشوری به آن ورود کرده است که به آن "شاخص پیچیدگی" اطلاق می شود.

وی بیان‌داشت: در این زمینه هدفگذاری کردیم که این شاخص را طی چند سال آینده در اقتصاد ایران از ۶۵ به ۴۰ برسانیم شرکت ها و تولید کنندگان نیز باید بر صادرات به ویژه صادرات کالاهای پیچیده متمرکز شوند.

وزیر صمت همچنین به لزوم احیا و فعال سازی واحدهای غیر فعال یا واحد هایی که با کمتر از ظرفیت واقعی کار می‌کنند تاکید کرد و گفت: ۳۰ درصد واحدهای کشور با نقص مدیریتی مواجه هستند، این در حالی است که بنگاه های بزرگ و بالغ می توانند به چنین واحدهایی کمک کنند.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها