روزنامه دنیای اقتصاد مطرح کرد؛ لغو عرضه خودرو در بورس در گرو تصمیم سران قوا است

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: این احتمال نیز وجود دارد که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در نهایت رای به ادامه عرضه خودرو در بورس کالا بدهد.

روزنامه دنیای اقتصاد مطرح کرد؛ لغو عرضه خودرو در بورس در گرو تصمیم سران قوا است
کد خبر: 595511
|
۱۴۰۱/۱۱/۱۷ ۲۰:۱۵:۰۷

روزنامه دنیای اقتصاد با اشاره به دستورالعمل شورای رقابت برای بازار خودرو، از لغو عرضه خودرو در بورس خبر داده اما در همین حال قطعی شدن آن را در گرو تصمیم شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا دانسته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، با وجود اینکه طبق دستورالعمل شورای رقابت، بازار همه خودروها در ایران انحصاری تشخیص داده شده و دیگر نباید در بورس کالا عرضه شوند، این تصمیم برای اجرا نیازمند تایید شورای هماهنگی اقتصادی سران قواست. طبعا اگر این شورا دستورالعمل شورای رقابت را تایید نکند، عرضه خودرو در بورس کالا ادامه خواهد داشت. حالا اینکه نظر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در این ماجرا چه باشد، بستگی به مواضع جدید دولت، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه دارد.

این روزنامه در ادامه نوشته است: در این بین، نمایندگان مجلس نسبتا موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند و تنها با شیوه اجرایی فعلی آن مخالف هستند. از آن سو اگر نظر سازمان بازرسی کل کشور را موضع قوه قضائیه بدانیم، این قوه به توقف عرضه خودرو در بورس کالا رای خواهد داد. این وسط می‌ماند دولت که به نظر می‌رسد با توجه به برنامه مشترک آن با شورای رقابت (دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری)، موافق «خودروی بورسی» نیست. با این فرضیات، عرضه خودرو در بورس کالا پس از تنها چند ماه، متوقف شده و فروش همه خودروها اعم از داخلی، وارداتی و مونتاژی به سامانه یکپارچه منتقل خواهد شد. 

دنیای اقتصاد سناریوی دیگری را نیز مطرح کرده و نوشته است: در کنار این سناریو، البته این احتمال نیز وجود دارد که شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا در نهایت رای به ادامه عرضه خودرو در بورس کالا بدهد. عرضه خودرو در بورس کالا به‌هر‌حال به نفع تولیدکننده تمام و سبب شد خودروسازان وابسته به دولت تا حدی از زیان‌دهی فاصله بگیرند. از آن سو، بخشی از مشتریان نیز توانستند خودرو را با قیمتی کمتر از بازار (البته بالاتر از نرخ پایه) بخرند. بنابراین با چنین استدلال‌هایی شاید شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا «خودروی بورسی» را همچنان بر شیوه مدنظر شورای رقابت ترجیح بدهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها