نقشه شوم اردوغان و ترکیه علیه ایران لو رفت/ نفت بده، آب بگیر!

پروژه جنوب شرقی آناتولی نیز با عنوان طرح «گاپ» شناخته می‌شود که عمدتا سدسازی بر سرشاخه‌های دجله و فرات است.

نقشه شوم اردوغان و ترکیه علیه ایران لو رفت/ نفت بده، آب بگیر!
کد خبر: 589933
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۴ ۰۵:۲۰:۰۰

«رود ارس» شاهرگ حیاتی برای منطقه شمال غرب ایران محسوب می شود. ارس که با همین نام نیز در کشور‌های همجوار شناخته می‌شود، از دامنه شمالی کوه‌های بینگول داغ استان ارزروم ترکیه سرچشمه می گیرد و پس از طی مسافتی طولانی با پیوستن رود «آخوریان» به آن، مرز مشترک میان ترکیه و ارمنستان را تا آذربایجان (نخجوان) ترسیم می‌کند. بنابر آمار‌ها حجم متوسط سالیانه آب جاری رودخانه ارس در سی سال گذشته، ۱۰.۵ میلیارد متر مکعب است و بنا به آمار منابع پژوهشی ترکیه ۱۳ میلیارد متر مکعب که از این مقدار ۴ میلیارد متر مکعب از ترکیه، ۲ میلیارد متر مکعب از ارمنستان، ۲ میلیارد متر مکعب از جمهوری آذربایجان و ۲.۵ میلیارد متر مکعب از ایران سرچشمه می‌گیرد.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، هر یک از کشور‌های این حوضه آبی، سد‌هایی را در مسیر این رود احداث کرده‌اند که از مهم‌ترین این سد‌ها می‌توان به سد آخوریان (مشترک میان ارمنستان وترکیه)، سد‌های ارس و خداآفرین (مشترک میان ایران و باکو) اشاره کرد.

در این شرایط حالا چند سالی است که دولت ترکیه در راستای طرح «پروژه شرقی آناتولی» موسوم به «داپ» به جلوگیری و خروج آب از این کشور با احداث سد‌های بزرگ در سر چشمه‌های رود ارس اقدام کرده است.

پروژه جنوب شرقی آناتولی نیز با عنوان طرح «گاپ» شناخته می‌شود که عمدتا سدسازی بر سرشاخه‌های دجله و فرات است.

در این شرایط اتاق بازرگانی ایران نتیجه پژوهشی را منتشر کرده است که بر اساس بررسی‌های کمیسیون توسعه پایدار اتاق ایران درباره آثار پروژه آناتولی شرقی (داپ) بر منابع آبی شمال غرب ایران، از کاهش ۳۰ درصدی سهم ایران از منابع آبی رودخانه ارس حکایت دارد.

در بخشی از این پژوهش که آثار اجرای پروژه آناتولی شرقی (داپ) کشور ترکیه بر روی منابع آبی رودخانه ارس را بررسی می‌کند، تاکید شده است: «طی سال‌های اخیر سد‌های متعددی بر روی دو رودخانه کورا و ارس و سرشاخه‌های آن‌ها در کشور‌های مختلف با هدف تولید برق، آبیاری اراضی کشاورزی، تأمین آب شرب، کنترل سیلاب و حمل‌ونقل با ظرفیتی بالغ بر ۲۵ میلیارد مترمکعب احداث شده است. افزایش ایجاد سازه‌ها و سد‌های آبی به‌ویژه در سال‌های اخیر به‌ویژه ایجاد ۱۴ سد در کشور ترکیه از جمله پروژه آناتولی شرقی موسوم به داپ (DAP) و همچنین آلودگی آب رودخانه ارس به‌ویژه از سوی کشور ارمنستان در نتیجه فعالیت‌های معدنی و همچنین نیروگاه اتمی متسامور در کشور ارمنستان باعث تنزل کمیت و کیفیت آورد رودخانه ارس در سال‌های اخیر شده و در آینده نیز می‌تواند دسترسی به منابع آب رودخانه ارس را محدودتر کند. اجرا و تکمیل آناتولی شرقی موسوم به داپ (DAP) کشور ترکیه در آینده نزدیک ممکن است سهم ایران از منابع آبی در حوضه آبریز ارس را بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد. قطع یا کاهش آورد رودخانه مرزی ارس توسط ترکیه منجر به مشکلات جدی برای تأمین آب شرب و کشاورزی مناطق پائین‌دست شود.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
  • ناشناس ارسالی در
    چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱

    😂😂😂😂😂😂😂😂😂

  • ضدفساد ارسالی در
    چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱

    چرانمی تونیم آینده روپیش بینی کنیم،بخاطرمدیرانی که تعطیلن ،چون شفاف نیستیم ،چون ملت برای زمان جنگ انتخابات وراهپیمایها لازم داریم درغیراینحالت بخشی ازملت غریبه اند،

  • ناشناس ارسالی در
    چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱

    اعتماد نیوز اصلا قابل اعتماد نیستی از دوتا خبری که مینویسی یکیش حتما علیه تورکا و آذربایجان هستش . بس کن دیگه

  • ناشناس ارسالی در
    پنجشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۱

    آخرین نفری که برای ایران خط نشان کشید آب در برابر نفت... پشتش به آمریکا گرم بود اشرف غنی
    سرنوشت او عاقبت بقیه احمق شده های استکبار هست که چنین ادعایی کنند...

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها