کد خبر: 585826
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۹:۵۲:۱۲
| |

ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه:

به جای منزوی‌سازی یا حمله به ایران باید آن را در صحنه ژئوپولتیک منطقه ادغام کرد

«ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه، گفت: آنکارا معتقد است که باید به جای منزوی‌سازی یا حمله به ایران، این کشور را در صحنه ژئوپولوتیک منطقه ادغام کرد.

به جای منزوی‌سازی یا حمله به ایران باید آن را در صحنه ژئوپولتیک منطقه ادغام کرد
کد خبر: 585826
|
۱۴۰۱/۰۹/۱۴ ۰۹:۵۲:۱۲

«ابراهیم کالین»، سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا معتقد است که باید به جای منزوی‌سازی یا حمله به ایران، این کشور را در صحنه ژئوپولتیک منطقه ادغام کرد.

به گزارش شفقنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، کالین با تاکید بر اینکه به هنگام تهدید امنیت ملی، ترکیه برای دفاع از خود از هیچ کشوری اجازه نخواهد گرفت، گفت: ما تنها با متحدان خود هماهنگی می‌کنیم، نیرو‌های ما به شکل هوایی و زمینی در تعقیب تروریست‌ها YPG و پ ک ک هستند که در انفجار تروریستی استانبول دست داشتند، این عناصر در شمال سوریه، اهداف مشروع ترکیه هستند.

وی گفت: نیرو‌های ترکیه در عملیات خود در شمال سوریه، نیرو‌های امریکایی و یا روسی را هدف نگرفته است و تنها به دنبال عناصر پ ک ک و عناصر در امتداد آن هستند. ما به امریکایی‌ها و روس‌ها می‌گوییم از این عناصر فاصله بگیرند چرا که عناصر مذکور در برخی اماکن، پرچم امریکا و در مناطق دیگر پرچم سوریه را بر می‌افرازند تا از ضربات ترکیه در امان بمانند.

سخنگوی اردوغان با بیان اینکه به موجب تفاهم ترکیه و امریکا در سال ۲۰۱۹ میلادی باید عناصر قسد و پ ک ک ۳۰ کیلومتر از مرز ترکیه فاصله می‌گرفتند، اما این تفاهم نقض شده است، گفت: عناصر قسد از زندانیان داعشی به عنوان گروگان سیاسی سوء استفاده می‌کند تا حمایت نظامی، سیاسی و رسانه‌ای بیشتری از امریکا و اروپایی کسب کند.

کالین با بیان اینکه زمان دیدار اردوغان و اسد مشخص نیست، گفت:باید اقداماتی در میدان عمل اتفاق بیفتد و دولت اسد موضع آشکاری علیه پ ک ک و گروه‌های در امتداد آن در سوریه بگیرد، سخنان اردوغان به معنای برنامه فوری ما برای انجام دیدار نیست، اما پیام اردوغان این بود که اگر اسد رفتار مسئولیت‌پذیرانه داشته باشد و نگرانی‌های امنیتی ترکیه را برطرف کند و ثبات و صلح منطقه‌ای را تضمین و امنیت را در طول مرز‌های دو کشور تامین کند، من آماده دادن فرصت دیدار با وی هستم.

وی درباره گروه‌های مخالف سوری گفت: ترکیه این گروه‌ها را فراموش نخواهد کرد و به حمایت از آن‌ها ادامه خواهد داد حتی در شرایطی که تقریبا همه جهان و به خصوص امریکا و اروپا و برخی کشور‌های عربی اپوزیسیون را به دست فراموشی سپرده اند.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه تصریح کرد: پ پ ک نماینده کُرد‌ها نیست همانطور که گروه تروریستی داعش و یا القاعده نماینده مسلمانان نیست.

کالین با بیان اینکه صحنه سیاسی در منطقه خلیج فارس کاملا تغییر یافته است و ما از آن استقبال می‌کنیم، گفت: ائتلاف عربستان، امارات و مصر تنها علیه قطر نبود بلکه علیه ترکیه هم بود، متاسفانه در این مرحله فرصت‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بسیاری را از دست دادیم، اما وضعیت اکنون در حال تغییر است.

وی درباره امکان دیدار قریب الوقوع میان اردوغان و السیسی گفت: در مقطع کنونی چنین برنامه‌ای وجود ندارد، اما ما اوضاع را زیرنظر خواهیم داشت تا ببینیم تحولات به چه سمت و سویی کشیده خواهد شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها