کد خبر: 588125
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۱۰:۲۶:۴۴
| |

خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

آیا خرید خودرو در بورس کالا همانند قرعه‌کشی‌های شرکت‌های خودروسازی است؟ نقش سامانه EBGO در عرضه‌های خودرو در بورس کالا چیست؟ در این مطلب توضیحات لازم در خصوص خرید خودرو از بورس کالا ارائه می‌شود.

خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟
کد خبر: 588125
|
۱۴۰۱/۰۹/۲۹ ۱۰:۲۶:۴۴

مدتیست که بحث خرید خودرو در بورس کالا داغ شده و با توجه به اختلاف قیمت به اصطلاح  درب کارخانه‌های خودروسازی با قیمت بازار، افراد زیادی تمایل دارند در این عرضه‌ها شرکت کرده و برنده رقابت شوند. اما منظور از رقابت چیست؟ آیا خرید خودرو در بورس کالا همانند قرعه‌کشی‌های شرکت‌های خودروسازی است؟ نقش سامانه EBGO در عرضه‌های خودرو در بورس کالا چیست؟ در این مطلب توضیحات لازم در خصوص خرید خودرو از بورس کالا ارائه می‌شود. 

بورس کالا

بورس کالا بازاریست که کالاهای مختلفی از جمله طلا، نقره، زعفران، سیمان و … در آن خرید و فروش می‌شوند. این بازار مدتی است که سازوکار لازم برای ایجاد تالار خرید خودرو را نیز فراهم کرده و از این طریق اشخاصی که کد بورس کالا دارند می‌توانند نسبت به خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنند. اما کسانی که کد بورس کالا دریافت نکرده‌اند در ابتدا لازم است چه اقداماتی انجام دهند؟ 

احراز هویت سجام، اولین قدم دریافت کد بورس کالا

کسانی که کد بورس کالا ندارند ابتدا باید احراز هویت سجام را انجام دهند. احراز هویت فرایندی است که در آن کاربران اطلاعات خود را در سامانه سجام تکمیل کرده و حساب‌های بورسی خود را معرفی می‌کنند. پس از این مرحله که به‌صورت کاملا غیرحضوری و رایگان در کارگزاری‌ها انجام می‌شود، کاربر احراز هویت شده و کد بورسی خود را دریافت می‌کند. پس از دریافت کد بورسی کاربر می‌تواند نسبت به دریافت کد بورس کالای خود از طریق سامانه ایبیگو اقدام کند. 

ثبت‌نام در سامانه ایبیگو بورس کالا

همانطور که پیش‌تر گفته شد، اولین مرحله برای دریافت کد بورس کالا احراز هویت سجام است، اما پس از آن که کاربر احراز هویت شد چه اقدامی را باید انجام دهد؟ در این زمان کاربر با مراجعه به سامانه ایبیگو به نشانی mofid.ebgo.ir می‌تواند نسبت به دریافت کد بورس کالای خود اقدام کند. سامانه EBGO بورس کالا به منظور ثبت سفارشات در بورس کالا ایجاد شده و در آن انواع تالارهای معاملاتی از جمله «تالار خرید خودرو» قرار دارد که کاربر پس از ثبت‌نام در آن می‌تواند بر روی انواع عرضه‌های خودرو با در نظر گرفتن ضوابط و شرایط اقدام به ثبت سفارش کند. همچنین در این سامانه امکان مشاهده انواع اطلاعیه‌ها و اعلامیه‌های مربوط به عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد. 

خرید خودرو از بورس کالا چگونه انجام می‌شود؟

پیش‌تر گفته شد که برای خرید خودرو از بورس کالا نیاز به الزامات اولیه‌ای همچون «احراز هویت سجام» و «دریافت کد بورس کالا» است، اما کاربران پس از طی کردن این مراحل چگونه می‌توانند سفارشات خود را ارسال کنند؟ شرکت‌های خودرو سازی در هر عرضه مبلغی را به‌عنوان قیمت پایه اعلام می‌کنند و همچنین مبلغی را نیز به‌عنوان پیش‌پرداخت تعیین کرده که کاربر ملزم است این پیش‌پرداخت را به حساب وکالتی خود نزد بورس واریز کند. پس از واریز مبلغ پیش‌پرداخت نیز باید با توجه به ضریب سفارشات، مبلغ مورد نظر خود را جهت شرکت در رقابت در بازه زمانی تعیین شده برای ثبت سفارش وارد کرده و سفارش خود را ارسال کند. پس از بررسی قیمت‌های ارسال شده از جانب تمامی متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا، خودروها به افرادی که قیمت بالاتری نسبت به سایرین ارسال کرده‌اند واگذار می‌شود. لازم به ذکر است منتخبان رقابت در مدت زمان تعیین شده باید نسبت به تکمیل وجه برای خرید خودرو اقدام کنند در غیر این صورت مشمول جریمه یا هزینه انصراف از عرضه خواهند شد.

به اطلاعات بیشتری نیاز دارید؟

در صورتی که در خصوص «خرید خودرو از بورس کالا» یا نحوه ارسال سفارش برای خرید خودرو از بورس کالا سوال دارید می‌توانید از مطالب «سامانه آموزش مفید» استفاده کنید. در این سامانه علاوه بر اینکه می‌توانید از بیش از ۱۲۰۰ مقاله متنوع در خصوص سرمایه‌گذاری و بازار سرمایه استفاده کنید، امکان استفاده و شرکت در کلاس‌های رایگانی که به صورت آنلاین در خصوص «خرید خودرو از بورس کالا» و همچنین «بازار سرمایه» و «آموزش بورس» برگزار می‌شود، برای شما وجود دارد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها