کد خبر: 583626
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ۰۸:۱۲:۲۵
| |

علیرضا قدرتی، کارشناس بازار سرمایه:

بورس شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: قطعاً بازار سرمایه ما ارزنده است، چراکه معیار ارزندگی سهام، روند و تداوم سودآوری شرکت‌ها است.

بورس شرایط خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد؟
کد خبر: 583626
|
۱۴۰۱/۰۹/۰۱ ۰۸:۱۲:۲۵

بازار سرمایه نزدیک به 2 سال است که حال و روز خوبی ندارد و هر روز شاهد خروج پول از این بازار هستیم. این در حالی است که بازارهای موازی مانند مسکن، دلار و خودرو در این مدت شاهد رشد چشمگیری بوده اند. در این میان اما هستند افرادی که اعتقاد دارند بازار سرمایه در وضعیت ایده آلی قرار گرفته است و فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری است.

به گزارش ایرنا، علیرضا قدرتی کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت این بازار صحبت‌هایی انجام داده که در ادامه بخش‌هایی از آن را می‌خوانید.

*بر اساس داده‌ها و اطلاعات و آمارهای تاریخی، قطعاً بازار سرمایه ما ارزنده است، چراکه معیار ارزندگی سهام، روند و تداوم سودآوری شرکت‌ها است و نسبت P/E این بازار در کف تاریخی ۱۰ ساله خود قرار گرفته و همین موضوع خود گواه ارزندگی این بازار است.

*فعالان و سرمایه‌گذاران در بازار سهام، میزان قابل قبولی از ریسک را پذیرفته‌اند و سال‌هاست که بازیگران این بازار با طیف مختلفی از ریسک‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مواجه بوده‌اند و اتفاقاً همین ریسک‌هاست که موجب جذابیت بازار سرمایه برای عده‌ای از سرمایه‌گذاران می‌شود.

*شرایطی که اکنون در بازار سرمایه ما حاکم است، شرایط خیلی نادر و عجیبی نیست، در سال‌های قبل هم بازار سرمایه با ریسک‌های مختلفی دست و پنجه نرم کرده؛ ضمن اینکه در این سال‌ها همواره با نزدیک شدن به فصل ارائه لایحه بودجه به مجلس، نگرانی‌هایی برای فعالان بازار سرمایه ایجاد شده و امسال هم همین شرایط حاکم است.

*فعالان این بازار در همه این سال‌ها از این شرایط با موفقیت گذر کرده‌اند و امیدواریم این بار هم با اندکی صبر و بردباری از وضعیت فعلی گذر کنیم و بازار سرمایه به رشد و پویایی لازم برسد.

*نمی‌توان فعالان بازار سرمایه را تشویق به سرمایه‌گذاری با یک استراتژی خاص مثلاً سرمایه‌گذاری بلندمدت و میان‌مدت در بورس کرد.

*به‌هرحال بازار سرمایه بازیگران کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد و اینکه به همه فعالان این بازار توصیه کنیم با یک استراتژی اقدام به خرید و فروش و انتخاب سهم کنند، اشتباه است.

*بررسی‌ها نشان می‌دهد غالب سرمایه‌گذاران در بازار سهام کشور ما، سرمایه‌گذاران میان‌مدت و بلندمدت هستند، اما نکته اینجاست که سرمایه‌گذاران با استراتژی بلندمدت و میان‌مدت هم گاهی تحت تاثیر جو روانی بازار سرمایه، تصمیمات کوتاه‌مدت می‌گیرند و چنین رفتاری قطعاً بازدهی مطلوب برای سرمایه‌گذاران به همراه نخواهد داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها