کد خبر: 580855
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۲ ۱۲:۵۴:۴۰
| |

پیدا و پنهان صعود و نزول بورس

یک کارشناس مسائل بازار سرمایه گفت: گزارش‌های شش ماهه قیمت‌ها و بازدهی‌ها به گونه‌ای است که این اطمینان نسبی را درخصوص وضعیت بازار سهام در میان مسئولان ایجاد کرده است.

پیدا و پنهان صعود و نزول بورس
کد خبر: 580855
|
۱۴۰۱/۰۸/۱۲ ۱۲:۵۴:۴۰

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه طی چند هفته گذشته در بازار سهام با هیجان و رفتار احساسی سهامداران حقیقی مواجه بودیم، گفت: برای اطمینان بخشی به سهامداران تصمیمات جدیدی گرفته شده است که امید می‌رود در وضعیت بازار بهبود ایجاد شود؛ با این حال دولت باید در سیاست‌های خود یک بازنگری کلی داشته باشد.

به گزارش ایسنا، همایون دارابی با بیان اینکه طبق برآوردها  اکثر سهامداران حقیقی که سهام خود را می فروختند در حال حرکت به سمت بازارهای موازی بودند، اظهار کرد: گزارش‌های شش ماهه قیمت‌ها و بازدهی‌ها به گونه‌ای است که این اطمینان نسبی را درخصوص وضعیت بازار سهام در میان مسئولان ایجاد کرده که می‌توان به بازدهی ۲۰ درصدی روی پورتفوها تا سال آینده اطمینان داشت. لذا برای اینکه هیجان و رفتار احساسی معامله گران و سرمایه گذاران کنترل شود، بحث بیمه پرتفوی سهام را مطرح کردند.

وی با اشاره به اینکه این طرح در سال ۱۴۰۰ برای پرتفوهای زیر ۱۰ میلیون تومان با نام طرح حامی عملیاتی شد، گفت: اکنون قرار است این طرح برای پورتفوهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان که ۹۶ درصد سهامداران حقیقی را در بر می‌گیرد، اجرایی شود. در واقع با این اقدام، اطمینان خاطری به اکثریت مطلق سهامداران حقیقی داده می‌شود که به ازای حضور در بازار زیان نخواهند کرد و حداقل به اندازه بازارهای موازی پول، بازدهی خواهند داشت. از این منظر، طرح مطرح شده بسیار خوب بوده و امیدوار هستیم که با حمایت دولت به مرحله اجرا در بیاید.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به سایر بندهای طرح ۱۰ بندی حمایت از این بازار گفت: در بندهای این طرح به ویژه در بحث صندوق‌های با درآمد ثابت همکاری با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای کنترل نرخ بهره به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل بنیادین آسیب زننده به بازار نکات مهمی گنجانده شده است و امیدواریم نتیجه بخش باشد. این طرح به سرمایه گذاران اطمینان می‌دهد که از این نقطه به بعد کاهش نخواهیم داشت و برای رشد بازار یک سیگنال مثبت تلقی شده و باید به دنبال اقدامات دیگر بود.

دارابی با اشاره به ریزش‌های اخیر بازار سهام اظهار کرد: بازار سهام با یک ریزش غیر عادی مواجه شد و ارزش دلاری بازار که سال ۱۳۹۹ بدون ورود شرکت های جدید نزدیک به ۲۱۷ میلیارد دلار بود علیرغم اضافه شدن شرکت های جدید به بازار به ۱۴۱ میلیارد دلار رسیده است. یعنی سهام‌داران حدود ۷۶ میلیارد دلار  در دو سال اخیر ضرر کرده‌اند. این یک زیان خردکننده به شمار می‌رود در حالی که کشور ما نیاز به سرمایه برای ساخت، توسعه و ایجاد اشتغال دارد. با توجه به این شرایط و اینکه P/E به عنوان یکی از شاخص‌های ارزندگی در کف قرار گرفته و متوسط قیمت بر درآمد آینده نگر بازار ۴.۵ تا ۵ است این اطمینان را می دهد که بتوان ۲۰ درصد از بازار سود گرفت.

وی  با بیان اینکه  سیاست بانک مرکزی انقباضی بسیار شدید، عنوان کرد: افزایش نرخ بهره و هزینه تسهیلات گزافی که به فعالان اقتصادی تحمیل شده، اکثر حقوقی‌های بازار را چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

سه مشکل بزرگ حقوقی ها

این کارشناس بازار سرمایه به تاکید بر اینکه ریشه مشکلات حقوقی‌ها را می توان در سه موضوع نرخ بهره و نبود تسهیلات بانکی، قیمت گذاری دستوری و اختلاف نرخ ارز نیما و آزاد دنبال کرد، گفت: برخی سیاست‌های دولت به حقوقی ها آسیب وارد کرده و سبب شده است حقوقی‌ها توانی برای حمایت از بازار نداشته باشند. متاسفانه دورنمای خوبی در اقتصاد بنگاه ها دیده نمی شود و در تابستان هم شاهد افزایش شدید هزینه ها و کاهش حاشیه سود بنگاه ها بودیم.

دارابی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد ابهامات درآمدی بنگاه ها در بودجه ۱۴۰۲ رفع و  سیاست های دولت در حوزه پولی ساماندهی شود، اظهار کرد: دولت باید در سیاست‌های خود یک بازنگری کلی  داشته باشد. چراکه درصورت عدم بازنگری شاهد رکود و تشدید بیکاری در ماه‌های آینده خواهیم بود. زیرابنگاه‌ها به شدت با مشکل تامین سرمایه در گردش مواجه هستند.

بر اساس این گزارش، در بسته ۱۰بندی حمایت فوری از بازار سرمایه که جزییات آن در ابتدای هفته اعلام شد، مصوباتی از جمله بیمه شدن اصل و سود سهام مردم در یک سال آینده تا واریز شدن منابع جهت حمایت از سهام شرکت‌های تولیدی بزرگ کشور دیده می‌شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها