کد خبر: 573751
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ۱۴:۵۱:۱۱
| |

شرایط سفر برای دریافت ارز مسافرتی چیست؟

اگر به سفر خارج از مرزهای کشور بروید، امکان استفاده از سهمیه‌ای سالانه برای خرید ارز با قیمتی ارزان‌تر از بازار برایتان وجود خواهد داشت.

شرایط سفر برای دریافت ارز مسافرتی چیست؟
کد خبر: 573751
|
۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ۱۴:۵۱:۱۱

اگر به سفر خارج از مرزهای کشور بروید، امکان استفاده از سهمیه‌ای سالانه برای خرید ارز با قیمتی ارزان‌تر از بازار برایتان وجود خواهد داشت. نوسانات در بازار ارزهای خارجی زیاد است و برای همین، دولت به شما کمک می‌کند که بتوانید هزینه تأمین ارز برای سفر برون‌مرزی‌تان را مدیریت کنید. باید بدانید که شرایط دریافت این ارز برای هر سفر خارجی چگونه است. با شرایط دریافت ارز مسافرتی آشنا هستید؟ در کنار رزرو بلیط پرواز خارجی یا آماده‌شدن برای رفتن به خارج از مرزها به‌ شیوه‌های دیگر، باید ببینید که می‌‌توانید ارز مسافرتی دریافت کنید یا خیر. 

آیا شرایط دریافت ارز مسافرتی را دارید؟

درست است که هر شهروند حق استفاده از ارز مسافرتی را دارد اما این سهمیه هم با دو پیش‌شرط و سه شرط اساسی ارائه می‌شود.

پیش‌شرط‌ها

دو پیش‌شرط اساسی برای دریافت ارز مسافرتی وجود دارد:

سن؛

وضعیت تابعیت و گذرنامه.

اگر می‌خواهید با خرید بلیط پرواز خارجی یا از راه زمینی و دریایی راهی کشوری دیگر شوید، باید در زمان سفر سن‌تان ۱۲سال به بالا باشد. به کودکان زیر این سن، ارز دولتی داده نمی‌شود. پس اگر قصد برنامه‌ریزی برای سفر خارجی دارید و خانواده را هم همراه خود می‌برید، به رده‌بندی سنی اعضا دقت کنید. کودکان زیر سن مذکور نمی‌توانند ارز سهمیه‌ای دریافت کنند.

دوتابعیتی‌ها و کسانی که گذرنامه سیاسی و خدماتی دارند هم نمی‌توانند ارز دولتی بگیرند. با در نظرگرفتن این نکات، ببینید که شرایط سفرتان با شرایط دریافت ارز مسافرتی همخوان است یا نه. 

شرایط اساسی برای دریافت ارز مسافرتی

اگر می‌خواهید ارز مسافرتی بگیرید، لازم است بدانید که شرایط سفرتان نسبت به موضوعات مهم زیر چگونه است: 

تعداد سفرهای سالانه؛ 

 زیارتی‌بودن سفر؛ 

 با ویزا یا بدون ویزا؟ 

حتما بخوانید: درباره ارز مسافرتی بیشتر بدانید!

۱. تعداد سفرهای سالانه محدود است

سهمیه ارز دولتی مسافرتی فقط یک ‌بار در سال به هرکس تعلق می‌گیرد. اگر شرایط دریافت این سهمیه را دارید و بار نخستی است که در سال به مسافرتی خارجی می‌روید، مشکلی وجود ندارد. در صورتی که چند بار در طول سال به سفر خارجی رفته‌اید و پیش‌تر از سهمیه استفاده کرده‌اید، دیگر امکان دریافت دوباره نخواهید داشت. به ‌عبارت دیگر، هرکس فقط یک ‌بار در سال می‌تواند از سهمیه خود استفاده کند. 

۲. ملزومات سفر زیارتی را رعایت کنید

اگر راهی سفر زیارتی هستید، لازم است که نام و مشخصات‌تان در سامانه حج و زیارت به‌ثبت برسند. بنابراین، شرایط سفرهای زیارتی برای دریافت ارز دولتی مسافرتی مراجعه به این سامانه و ثبت‌نام در آن است. 

برای مثال، اگر می‌خواهید برای سفر به عراق در اربعین ارز بگیرید، لازم است که در سامانه سماح (سازمان حج و زیارت) ثبت‌نام کرده باشید. مسافران مقاصد زیارتی مانند عراق می‌توانند برای سفرشان دلار یا دینار دریافت کنند. این موضوع وابسته به انتخاب خودشان و البته موجودی لحظه‌ای عاملان فروش است. 

۳. سفرتان با ویزا است یا بدون ویزا؟

سهمیه ارز مسافرتی برای تمام سفرهای خارجی یکسان نیست. دسته‌بندی‌هایی وجود دارد که مبلغ دریافت ارز مسافرتی براساس آن تعیین می‌شود. مبلغ هم همیشه بی‌تغییر نیست و در طول سال‌های مختلف متفاوت بوده است. 

با رزرو بلیط پرواز خارجی قصد رفتن به مقصدی دارید که به ویزا نیاز دارد؟ در این صورت، مبلغ دریافتی‌تان متفاوت از انواع دیگر سفر خواهد بود. در سفری با این شرایط به شما ۵۰۰ یورو یا معادلش به ارزهای دیگر تعلق می‌گیرد. 

اگر سفرتان هوایی است و برای رسیدن به مقصد نیازی به تهیه گذرنامه ندارید، شرایط فرق می‌کند. در این صورت، سهمیه‌ای ۳۰۰یورویی به شما داده می‌شود. مسافران سفرهای ریلی و زمینی هم همین مبلغ را به‌عنوان سهمیه ارز سالانه‌شان دریافت می‌کنند. 

تهیه ارز مسافرتی برای سفر خارجی 

برای تهیه ارز مسافرتی برای سفرتان باید دست‌کم یک هفته پیش از رسیدن زمان سفر اقدام کنید. امکان مراجعه به بانک‌ها، صرافی‌های دولتی و مجاز وجود دارد. اگر هم فکر می‌کنید که احتمال دارد در مراجعه حضوری برای خرید معطل شوید، سامانه ارز مسافرتی راهی برای صرفه‌جویی در وقت و زمانتان است. 

با مراجعه به این سامانه اینترنتی می‌توانید به‌سادگی اقدام به شناسایی صرافی‌ها کنید و با دریافت نوبتی که تاریخ و ساعتش برایتان پیامک می‌شود، بی‌معطلی و دغدغه در روز اعلامی برای دریافت سهمیه مراجعه کنید. 

در آخر 

با تهیه بلیط هواپیمای خارجی یا قطار، اتوبوس و کشتی می‌توانید به خارج از مرزهای کشور راهی شوید. در این سفرها، امکان بهره‌مندی از سهمیه ارزی دارید که به هر شهروند یک بار در سال داده می‌شود. با وجود ارز دولتی، مدیریت مالی سفرهایتان به بیرون از کشور کمی راحت‌تر می‌شود. نوسانات زیاد بازار ارز، شرایط تأمین بودجه سفر را برای مسافران سخت می‌کند. این سهمیه راهی برای سبک‌ترشدن هزینه‌های پیش رو در سفر به شهرهای مختلف جهان است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها